تعداد بازدید: ۲۵۶۶
کد خبر: ۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ - 2020 22 February
دکتر آل داود رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز:
رئیس شبکه بهداشت و درمان با بیان این که تاکنون هیچ مورد ثابت شده‌ای از بیماری کرونا در استان فارس و شهرستان نی‌ریز نداشته‌ایم گفت: «با توجه به این که شیوع این بیماری در کشورمان ثابت شده، لزوم رعایت نکات پیشگیری به شدت احساس می‌شود.»
ویروس کرونا در محیط خارج از بدن انسان تا 9 روز زنده می‌ماند

ماسک شانس ابتلا را بیشتر می‌کند

این بیماری کمترین درگیری و مرگ و میر را در کودکان و اطفال داشته است

عابد نعمتی، هورگان:
دکتر داور آل‌داود گفت: «شبکه بهداشت و بیمارستان مجبور به انجام اقدامات پیشگیرانه جهت بررسی بیماران مشکوک است؛ از این رو اقدامات خوبی در بیمارستان شهدا جهت طبقه‌بندی بیماران مشکوک انجام شده و در حال حاضر موارد بدحال و خطرناکی نداریم. همچنین هیچ مورد اعزام و قرنطینه‌ای جهت تشخیص کرونا یا موارد مشکوک نداشته‌ایم.»

وی افزود: «با توجه به این که علائم کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی یکی است، کادر پزشکی هر بیماری را که با تب شدید، سرفه بالا و درگیری ریوی مراجعه کند، بستری و بررسی می‌کنند. اما تاکنون نمونه حادی نداشته‌ایم. این اقدامات نیز جهت بررسی بیشتر و بهبود روند کار انجام شده است. ما جهت پیشگیری و پیش‌بینی، بخشی را مخصوص آن در بیمارستان مشخص کرده‌ و با امکانات ویژه در اختیار پرسنل قرار داده‌ایم تا بهترین خدمات‌رسانی انجام شود.»

آل داود در مورد ویروس کرونا توضیحات بیشتری داد و گفت: «ویروس کرونا تایپهای مختلفی دارد و از مدت‌ها پیش انسانها و حیوانات را مبتلا و خود را به شکل اپیدمی‌های مختلفی معرفی می‌کرده است؛ مثل سرماخوردگی، سارس، مرس و...

الان هم به صورت کرونا مدل 19 خود را در چین نشان داده و به سایر جهان انتقال یافته است. تفاوت این ویروس با مدلهای قبلی هم در این است که مدت زمان ماندگاری آن بیشتر است و همین باعث شده انتشار و شیوع آن بیشتر باشد. یعنی این ویروس در محیطی غیر از بدن انسان تا ۹ روز زنده می‌ماند و برای همین شانس انتشارش بسیار بالا است.»

وی عنوان داشت: «باور غلط این است که هر کسی به کرونا مبتلا شد جانش را از دست می‌دهد. اما واقعیت این است تنها 2 تا 3 درصد آن منجر به مرگ و میر می‌شود. بیشتر موارد مرگ و میر در افراد مسن یا بیماران زمینه‌ای مثل بیماران کلیوی، دیابتی، قلبی و خانم‌های باردار است. از طرفی این بیماری کمترین درگیری و مرگ و میر را در کودکان و اطفال داشته است.»

رئیس شبکه بهداشت و درمان، بهترین راه درمان کرونا را افزایش قدرت ایمنی بدن و بهترین راه جلوگیری از آن را رعایت بهداشت فردی دانست و اظهار داشت: «باید بهداشت دست را رعایت کنیم و کمترین تماس دست با صورت را داشته باشیم. ویروس از طریق ترشحات دهان، بینی و چشم قابل انتقال است. این ویروس بسیار کوچک است و چون تمایل دارد روی قطعات بزرگتر قرار گیرد، عملاً کمتر در هوا پخش می‌شود. بنابراین ماسک کارایی زیادی ندارد و فقط در مواجهه رو در رو و سرفه و عطسه با بیمار و همچنین محیط‌های پرخطر مثل بیمارستانها، آن هم در صورت استفاده صحیح کمک کننده است. از این رو استفاده مکرر از ماسک در محیط‌های مختلف، با توجه به این که خودش عفونت را زیاد و جذب می‌کند، و افراد مرتب به آن دست می‌زنند، احتمال انتقال ویروس را به خودمان بیشتر می‌کند.»

آل داود گفت: «برای جلوگیری از این بیماری باید دست را هر یکی دو ساعت یکبار شست. با توجه به این که ویروس روی چربی دست قرار می‌گیرد، به راحتی با صابون‌های مایع از بین می‌رود. همچنین در مورد تمیز کردن سطوح، استفاده از وایتکس یک درصد می‌تواند بسیار کارآمد و راحت باشد. البته وایتکس‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، ۵ درصد است؛ اما با ترکیب چهار برابر آب، می‌توان غلظت آن را به یک درصد رساند و با آن  ویروس روی سطوح آلوده را از بین برد.»

وی به مردم توصیه کرد: «تا جایی که امکان دارد، باید از تجمعات غیرضروری و برگزاری مراسم مختلف جلوگیری کنیم. از دست دادن و روبوسی به شدت خودداری کنیم تا انتشار این ویروس را به حداقل برسانیم.»

آل داود افزود: «این بیماری درمانی جز درمان حمایتی و همچنین داروی خاصی ندارد. تنها مراجعه به مکان درمانی باید زمانی صورت گیرد که بیمار قدرت خوردن و آشامیدن نداشته باشد. بنابراین تا جایی که می‌شود، باید مراجعه غیرضروری به اماکن درمانی را حذف کنیم.»

دکتر آل‌داود عنوان داشت: «از شهروندان تقاضا می‌کنیم به هرگونه شایعه در فضای مجازی توجه نکنند. اما رعایت کامل بهداشت شخصی را جهت عدم شیوع این بیماری داشته باشند.»

نشانی سایت شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز جهت ارائه آخرین اخبار بهداشتی شهرستان :
 Neyriz.sums.ac.ir

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها