تعداد بازدید: ۱۰۰۱
کد خبر: ۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ - 2020 17 February
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول

تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شده و کاندیداها در پوسترها، بروشورها، کتاب‌ها و تراکت‌ها، برنامه‌های خود را منتشر نموده و در سخنرانی‌های چهره به چهره در مجامع عمومی به خصوص مساجد و حسینیه‌ها مطالب خود را با مردم در میان می‌گذارند.


شرایط موجود سیاسی داخلی و خارجی، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کند انتخاب، کاملاً هوشمندانه انجام شود تا موجب پشیمانی و انتقاد از خودمان و فرصت‌سوزی نگردد. بررسی توانمندی نامزدها در زمینه‌های مختلف بسیار مهم است؛ چون این موضوع در میزان کارآمدی و توسعه حوزه انتخابیه بسیار مؤثر است. 


 شناخت مردم، فرهنگ منطقه، امکان‌سنجی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی همراه با ویژگی‌های اخلاقی همچون پاکدستی، آلوده نبودن و نشدن به فساد و به ویژه تصمیم زر و زورنشدن،شایسته سالاری و شایسته‌مداری به جای قوم‌‌مداری، توان دفاع از حقوق موکلین در بیان مداوم مسائل حوزه انتخابیه، قدرت ارتباط قوی با مدیران ارشد کشور و استان، تقویت منابع انسانی کارآمد، با تجربه، دلسوز و ترجیحاً بومی، قدرت و توان استفاده از مشاوران متخصص در حوزه‌های مختلف، تقویت مدیریت حوزه انتخابیه در راستای سیاستهای محلی، منطقه‌ای و ملی و انتقادپذیری از معیارها و شاخصهایی است که نباید به سادگی از آنها گذشت.


 نکته بسیار مهم دیگر اینکه به کاندیدایی رأی دهیم که بتواند بار سنگین جسمی و روانی نمایندگی را تحمل کند.


 به دلایل مختلف قبل و به ویژه بعد از انقلاب اسلامی مطالبه عموم مردم از نماینده پیگیری کارها و پروژه‌های اجرایی است در حالی که وظیفه اصلی نماینده:


١- قانونگذاری


٢- نظارت بر سایر قوا 


می‌باشد. اما معمولاً مردم بسیار کم به این دو وظیفه اصلی توجه می‌کنند و بیشتر نگاهشان به پیگیری‌های اجرایی و اقتصادی نماینده است به همین لحاظ:


١- مراجعات و مطالبات شخصی از نماینده بسیار زیاد و در نتیجه خسته کننده است.


۲ - حضور در جلسات علنی مجلس، کمیسیون‌ها و سایر شوراها و هیئتهای مرتبط با مجلس، بخش خسته‌کننده جسمی و روانی دیگری است که نماینده باید بتواند از عهده همه اینها برآید.
بسیار دیده‌ام نمایندگانی از حوزه‌های انتخابی مختلف که همان سال اول کار را رها کرده و منفعل شده، به عبارت ساده و خودمانی «بریده‌اند».


 این یعنی فرصت‌سوزی و مسئولیت‌ناپذیری که اعتماد مردم جلب شود اما در عمل از عهده انجام وکالت مردم بر نیاید.


امید است نامزدهای محترم با آگاهی کامل از دشواری‌های این مسئولیت، گام دراین میدان گذاشته باشند و مردم نیز آگاهانه و هوشمندانه انتحاب کنند.
شاد و سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها