تعداد بازدید: ۱۰۵۳
کد خبر: ۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ - 2020 05 February
در بررسی نی‌ریزان فارس مشخص شد که تعداد بیمه‌های درمانی ١٣ هزار عدد بیشتر از جمعیت شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان است.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: رئیس اداره بیمه سلامت شهرستان نی‌ریز تعداد بیمه‌شدگان درمانی زیر مجموعه این اداره را حدود ٧٩ هزار نفر عنوان کرد.

به گفته زهرا ضیغمی، این بیمه‌ها شامل بیمه‌ سلامت کارمندی (٧٤٤٠ نفر)، بیمه سلامت روستایی (٥٥٧٠١ نفر)، بیمه سایر اقشار شامل ایثارگران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی (٣٧٢٦ نفر)، بیمه سلامت همگانی(١١٨٤٧ نفر) و بیمه سلامت ایرانیان (٤٨٠ نفر) می‌شود.

ضیغمی گفت: «بیمه سلامت همگانی و بیمه روستایی تا حدود یک ماه پیش رایگان بود؛ اما حالا تنها برای دهکهای ١ تا ٣ جامعه رایگان است و برای دهک ٤ باید سالیانه هر نفر ٢٩٠ و دهک ٥ نیز سالیانه ٥٨٠ هزار تومان بپردازد.

هزینه بیمه سلامت ایرانیان هم سالیانه ٥٨٠ هزار تومان است و بر خلاف بیمه سلامت همگانی، با مراکز غیر دولتی نیز قرارداد دارد.»
عیسی قره‌قانی مسئول امور نام‌نویسی و حسابهای انفرادی بیمه تأمین اجتماعی نی‌ریز هم در گفتگو با ما، آمار افرادی را که در شهرستان نی‌ریز و بختگان دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دارند، ٤٧ هزار نفر اعلام کرد.

با این حساب جمع تعداد دفترچه‌های بیمه‌های درمانی دو شهرستان حدود ١٢٦ هزار جلد می‌شود که ١٣ هزار جلد بیشتر از جمعیت دو شهرستان  است.

به گفته قره‌قانی، این مسئله بیشتر به دلیل هم‌پوشانی بیمه‌ها است. به این معنی که تعداد زیادی از مردم، در کنار بیمه تأمین اجتماعی از بیمه دیگری هم استفاده می‌کنند. هر چند او می‌گوید اخیراً سایت بیمه سلامت و تأمین اجتماعی به هم متصل شده و آنها مواردی را که از قبل بیمه باشند، ابتدا جهت قطع بیمه سلامت به اداره مذکور ارجاع داده و بعد بیمه درمانی تأمین اجتماعی متقاضیان را صادر می‌کنند. 

ضیغمی هم همین نظر را دارد و می‌گوید: «چون اخیراً همپوشانی بیمه‌ها غیرقانونی شده، کسانی که دو بیمه درمانی رایگان دارند، به مرور بیمه آنها تبدیل به یک بیمه می‌شود. مثل دارندگان بیمه سلامت همگانی یا روستایی که در کنار استفاده از تسهیلات رایگان این بیمه‌ها، برای آینده خود از بیمه تأمین اجتماعی هم استفاده می‌کردند.»

با توجه به این که احتمالاً تعدادی از شهروندان هیچ نوع بیمه درمانی ندارند، ١٣ هزار بیمه درمانی اضافی در دو شهرستان نی‌ریز و بختگان، مسأله قابل تأملی است که به نظر می‌رسد اصلاح آن نیاز به گذشت زمان زیادی دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها