تعداد بازدید: ۱۸۰۵
کد خبر: ۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ - 2020 02 February
چهار درخت تنومند توت در منطقه حاجی‌آباد نی‌ریز توسط افرادی بریده و قطع شدند.

گویا در این منطقه ۵ درخت توت تنومند وجود دارد که زیبایی خاصی به آن منطقه داده بود اما به دلایلی مشخص و تنها به خاطر فروش چوب، این درختان قطع شده‌اند.

یکی از اهالی این روستا که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: این درختان نماد روستا به شمار می‌رفتند و چون در کنار جوی آب بوده و در زمین کسی قرار نداشته بریده شده‌اند و استدلال آنها هم این بود که شاخه‌های آن درخت خشک شده است در حالی که هیچ اجازه‌ای از مردم منطقه گرفته نشده است.


این درختان توسط دو فرد بریده شدند و تنها با مقاومت مردم آن روستا یک درخت باقی ماند.

شاهسونی دهیار این روستا در این ارتباط گفت: این درختان در محدوده روستا قرار داشتند و چون درختان قدیمی بودند تعدادی ازآنها دچار کرم و خشکسالی شده و ۷۰ تا ۸۰ درصد خشک شده بودند اما یکی از افراد با هدف اینکه این درختان را احیاء کند اقدام به بریدن آنها کرده است؛ اما بریدن این درخت به صورت غیرفنی باعث شده که اهالی روستا نسبت به این مسئله معترض شوند.

متأسفانه این فرد اشتباه کرده است و زمانی که من مطلع شدم تنها یک درخت باقیمانده بود که جلو قطع آن را گرفتم.

شاهسونی با بیان اینکه این فرد نه مالکیتی بر این درخت داشته و نه صاحب آن بوده است گفت: این درختان که از سایه خوبی برخوردار بودند قطع شدند.

بررسی‌های نی‌ریزان فارس نشان از آن دارد که چندین تن چوب از این درختان جدا شده است که فرضیه فروش آن را پررنگ‌تر می‌کند؛ در این ارتباط دهیار این روستا گفت: قطعاً چوب را بریده که آن را بفروشد!

موضوع را با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نی‌ریز مطرح کردیم و رضا یزدان‌خواه در این باره گفت: در واقع درخت توت یک درخت غیرجنگلی به حساب می‌آید و منابع طبیعی مسئولیتی ندارد و بر اساس تحقیقاتی که از روستا به عمل آمد این محل مالکی داشته و بهتر است ذی‌نفعان در دادگاه شاکی این ماجرا شوند؛ هر چند بر این باورم که این کار اشتباه بوده و بایستی اطلاع می‌دانند.

وی با بیان اینکه این‌گونه درختان چون به عنوان درختان جنگلی به حساب نمی‌آیند تنها به خاطر قدمتشان میراث فرهنگی می‌تواند بر روی آن نظارتی داشته باشد اما اگر این درخت جنگلی بود مجازات بسیار سنگینی برای آن وضع می‌شد ولی به هر حال کسی که این کار را انجام داده باید مجازات شود.


از هادی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با ثبت این‌گونه درختان پرسیدیم و او در پاسخ گفت: ثبت این‌گونه درختان بستگی به قدمت و احیاناً تقدس یا احترامی که مردم بومی به آن دارند انجام می‌شود و اگر این شرایط را نداشته باشد نمی‌توان این درخت را ثبت کرد.


رئیس این اداره وعده داد تا در همین هفته به حاجی‌آباد برود و موضوع را بررسی کند.

تنها درخت باقیمانده توت

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها