تعداد بازدید: ۱۶۲۱
کد خبر: ۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶ - 2020 02 February
«این خانه قشنگ است»، مستندی دربارۀ ایرج حق‌شناس، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و پزشک حاذق نی‌ریزی است که به نمایندگی از اصفهان در جشنواره عکس و فیلم اخلاق پزشکی حضور دارد.

کارگردان این مستند اظهار کرد: «این خانه قشنگ است» مروری بر خدمات و زندگی ایرج حق‌شناس، فوق تخصص اطفال و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. پرسش ما برای انتخاب این سوژه نیز از آنجا آغاز شد که بفهمیم چه تفاوتی بین اطبای گذشته و طبیبان امروزی وجود دارد؟


محمد پسران رزاق ادامه داد: طبیبان در گذشته لقب حکیم می‌گرفتند، چرا که علاوه بر بحث درمان جسمی به لحاظ روحی و سایر موضوعات با بیمار ارتباط برقرار می‌کردند تا او روند درمان را سریع‌تر طی کند و در چنین شرایطی، مسائل مالی در اولویت نخست این حکیمان نبود.


این مستندساز تصریح کرد: ایرج حق‌شناس رزومه پرباری هم در زمینه خدمات علمی و چاپ مقاله و پژوهش دارد و هم در نوع برخورد با بیماران مباحث مالی را در اولویت قرار نمی‌دهد؛ برای نمونه، زمانی که کشور ما به خاطر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مجبور به دفاع شد، دکتر  ایرج حق‌شناس در بیمارستان امین اصفهان بدون هیچ چشمداشتی به بیماران شیمیایی خدمت‌رسانی کرد.


وی افزود: شخصیت علمی دکتر حق‌شناس آن‌قدر مهم و در دنیا مطرح است که پیش از اتمام تحصیلاتش در خارج از کشور به او می‌گویند همه شرایط را برای ماندن شما فراهم می‌کنیم و اقامت دائم به شما می‌دهیم اما این مرد به خاطر عشق به ایران تصمیم می‌گیرد برگردد و به هموطنانش خدمت کند.


پسران رزاق خاطرنشان کرد: بهنام تاجمیر ریاحی؛ تصویربرداری، فرید توللی؛ تدوین و سیدمحسن طباطبایی پور، تهیه کنندگی این مستند را برعهده داشته است.


مستند «این خانه قشنگ است» به‌تازگی به جشنواره فیلم و عکس اخلاق پزشکی راه‌یافته و در این جشنواره با ۴۹ فیلم دیگر به رقابت خواهد پرداخت. این جشنواره از ۱۶ تا ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری در شهر ساری برگزار می‌شود.


همچنین مستندی از این طبیب نی‌ریزی از شبکه مستند پخش شده است.


«طبیبان حاذق» تولید شبکه مستند سیما در ١٠ قسمت ١٠ تن از پزشکان بالای ٨٠ سال و از شاگردان محمد قریب و پروفسور شمس را معرفی می کند.


در این مستند پرفسور «ایرج حق‌شناس» فوق تخصص اطفال در شهر اصفهان با تجربیات حرفه‌ای خود بسیاری از نوزادان را نجات می‌دهد.


پرفسور ایرج حق‌شناس چند سال قبل در ایام نوروز در گفتگویی دوستانه با مدیر مسئول نی‌ریزان فارس خاطره خود را اینگونه شرح داد که در پی  فراغت از تحصیل در آمریکا به ایشان پیشنهاد اقامت در آن کشور داده می‌شود اما  ایشان در پاسخ شعر زیبا و پر محتوای دکتر خسرو فرشیدورد را می‌خوانند:

این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست
این خاک چه زیباست ولی خاک وطن نیست


آن دختر چشم آبی گیسوی طلایی
طناز سیه چشم چو معشوقه من نیست


آن کشور نو آن وطن دانش و صنعت
هرگز به دل انگیزی ایران کهن نیست


در مشهد و یزد و قم و سمنان و لرستان
لطفی است که در کلگری و نیس و پکن نیست…


در دامن بحر خزر و ساحل گیلان
موجی است که در ساحل دریای عدن نیست


در پیکر گلهای دلاویز شمیران
عطری است که در نافه‌ی آهوی ختن نیست


آواره‌ام و خسته و سرگشته و حیران
هرجا که روم هیچ کجا خانه من نیست


آوارگی وخانه به دوشی چه بلاییست
دردی است که همتاش در این دیر کهن نیست


من بهر که خوانم غزل سعدی و حافظ
در شهر غریبی که در او فهم سخن نیست.


هرکس که زند طعنه به ایرانی و ایران
بی‌شبهه که مغزش به سر و روح به تن نیست.


پاریس قشنگ است ولی نیست چو تهران
لندن به دلاویزی شیراز کهن نیست.


هر چند که سرسبز بود دامنه آلپ
چون دامن البرز پر از چین و شکن نیست


این کوه بلند است ولی نیست دماوند
این رود چه زیباست ولی رود تجن نیست


این شهرعظیم است ولی شهرغریب است
این خانه قشنگ است ولی خانه من نیست

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها