تعداد بازدید: ۱۱۷۸
کد خبر: ۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ - 2020 02 February
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول
چند روز دیگر سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی است، معمولاً در چنین مناسبتی به رهاوردهای انقلاب در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخته می‌شود. پروژه‌هایی افتتاح و در نهایت با انجام راهپیمایی ۲۲ بهمن مراسم پایان می‌‌یابد.  

اینجانب به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی بر این باورم که در کنار مراسم تکراری، ضروری است اهداف انقلاب مورد واکاوی قرار گیرد و نقاط مثبت و پیشرفت‌هایی که در راستای تحقق اهداف صورت گرفته، همراه با نقاط منفی و دلایل عدم تحقق برخی اهداف و احیاناً پسرفتها بدون حب و بغض و داوریهای شخصی و سلیقه‌ای مطرح شود. 
 
 این واکاوی بی‌طرفانه موجب رشد و تعالی می شود؛ چه اینکه مثبت‌ها تقویت و منفی ها در صورت توجه و برنامه‌ریزی کاهش خواهند یافت. 
 
بهترین منبع برای شناخت و مرور اهداف انقلاب اسلامی،  موضع‌گیریهایی است که در سالهای قبل از پیروزی به ویژه در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ امام خمینی (رحمت خدا بر او باد) اعلام نموده‌اند. 
 
 عمده مواضع در مصاحبه‌های صورت گرفته در پاریس «نوفل‌ لوشاتو» با رسانه‌های بین‌المللی اعلام شده است. بررسیها بیانگر آن است که امام خمینی ١٢٠ مصاحبه با روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون‌ها، رادیوها و خبرگزاری‌های جهانی داشته‌اند. محورهای عمده اعلام شده توسط ایشان به طور خلاصه عبارت است از:
 
١-  آزادی‌های کامل
 
٢-  زنان حجاب داشته باشند،  ولی لازم نیست چادر باشد.

٣- زنان آزادند  همانطوری که مردها آزادند.

٤- دولتهای استبدادی را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند.

٥-  روحانیون متکفل حکومت نخواهند شد.

٦- طرز جمهوری همان جمهوری است که همه جا هست.

٧-  مقامات جمهوری اسلامی نباید ثروت بیندوزند و  امتیاز بگیرند.

 ٨-  همه عوامل فساد و انگیزه‌های فساد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و سایر زمینه ها با کمال جدیت ریشه‌کن شود.

٩- زمامداران دائماً با نمایندگان ملت در تصمیم‌گیریها مشورت کنند.

١٠- مطبوعات در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند.

١١-آزادی اقلیت‌های مذهبی در فعالیت‌های سیاسی ، اجتماعی و برگزاری امور مذهبی خود.

١٢- خودم حکومت را در دست نمی‌گیرم.(١)

 پس از گذشت ٤١سال از پیروزی انقلاب بسیار لازم است که حکومت و مردم اهداف اعلام شده توسط رهبر انقلاب اسلامی را به طور دقیق، بی‌طرفانه و به دور از هرگونه جانبداری، کاوش نمایند و میزان پیشرفت و تحقق آنها را اعلام کنند. در جا زدنها و پس‌رفتها را هم شجاعانه مطرح کنند.

 این مسئله برای روشنگری نسل‌های متولد شده پس از انقلاب بسیار اهمیت دارد؛ چون فرایند انقلاب اسلامی بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران است که به نظر می‌رسد بخش زیادی از جامعه  - به ویژه جوانان-   از آن اطلاع چندانی ندارند.

 شاد و سالم و موفق باشید

 منبع: 
صحیفه نور، مجموعه رهنمودهای حضرت امام خمینی (قدس سره شریف)، ( ۱۳۷۰ ) جلدهای دوم و سوم، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها