تعداد بازدید: ۱۱۰۶
کد خبر: ۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ - 2020 26 January
ایرانی هست... خارجی باید بگردی

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: کافی است بخواهید یک داروی خارجی یا یک دارو برای بیماران خاص تهیه کنید؛ در شیراز به سختی و در نی‌ریز شاید نایاب باشد!

از طرفی دارو مثل پیاز، برنج و گوجه نیست که اگر گران شد نخواهیم آن را تهیه کنیم و چشم‌پوشی نماییم بلکه باید آن را پیدا کرد و آن هم به هر قیمت ممکن.

اگر به یاد داشته باشید تا پیش از اجرای برجام نبود دارو بیماران‌سرطانی زیادی را بر اثر تحریم‌ها به کام مرگ کشاند. شاید شرایط این روزها به بغرنجی آن روزگار نباشد اما زمزمه‌هایی هم به گوش می‌رسد.

حاشیه‌های یک تصمیم
اما داستان کمبود داروی خارجی از این خبر نشأت می‌گیرد:

نمکی وزیر بهداشت در مردادماه امسال در گفتگو با رسانه‌ها گفت: جلوی واردات ۱۲۰ محصول مشابه نمونه داخلی را گرفتیم و به دنبال کاهش مواد اولیه دارویی هستیم. 

آنچه که در تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان ما اهمیت بیشتری پیدا کرده، افزایش قیمت مواد اولیه دارویی است که به عنوان پیش‌ساز در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید آن را از پتروشیمی‌ها تهیه کنند؛ قیمت‌ها در حال اصلاح است تا در قیمت تمام شده دارو  زیان نبینند.

 نمکی کیفیت پایین داروها را به شدت رد کرد و گفت: بنده چه امروز که به عنوان وزیر بهداشت در خدمت مردم کشورمان هستم و چه در گذشته که در بخش‌های مختلف نظام سلامت ارائه خدمت می‌کردم، از داروهای خارجی استفاده نکردم، مگر یک دارو برای مادرم که نمونه داخلی آن وجود ندارد، بنابراین می‌توانید اطمینان داشته باشید که داروهای داخلی تولید شده از کیفیت و استاندارد مطلوبی برخوردار هستند و بسیاری از آنها به کشورهای همسایه صادر می‌شود، برخی ذینفعان واردات دارو علیه کیفیت داروی ایرانی جوسازی‌ می‌کنند.

داروهای ایرانی در نی‌ریز وجود دارد
دکتر قلمداد مسئول داروخانه شبانه‌روزی با بیان اینکه کمبود داروی ایرانی نداریم گفت: کمبود دارویی در بعضی از اقلام وجود دارد اما داروهای ایرانی جایگزین آنها شده است، مثلاً در داروهایی مثل اشک مصنوعی نمونه خارجی وجود ندارد اما نمونه‌های ایرانی آن به خوبی جواب می‌دهد و یا اینکه قلم‌های انسولین با کمبود روبرو شده بود و به صورت سهمیه‌ای به ما می‌دادند که هنوز مشکل به طور کامل برطرف نشده اما اینکه بگوییم دارویی وجود ندارد، بدین گونه نیست.

وی با بیان اینکه داروی بیماران خاص در داروخانه‌های عمومی توزیع نمی‌شود گفت: در ارتباط با داروهای بیماران خاص اطلاعی در دست ندارم چون توزیع این داروها در داروخانه‌های عمومی ممنوع می‌باشد و در استان فارس به صورت مجتمعی در بیمارستان نمازی به بیماران داده می‌شود.

به داروی ایرانی اعتقاد ندارند
وی با بیان اینکه برخی از پزشکان هنوز اعتقادی به داروهای ایرانی ندارند گفت: در برخی از موارد پزشکان داروهای خارجی را می‌نویسند و از بیمار می‌خواهند به هر شکل ممکن آن را تهیه کند که همین باعث سردرگمی بیماران می‌شود و در نهایت هم اعلام می‌کنند که دارو وجود ندارد در حالی که اینگونه نیست.

داروی پوست سفید
وی به یک فرهنگ اشتباه در زمینه دارویی اشاره کرد و گفت: مردم وقتی شکل دارو  و حتی رنگ آن تغییر می‌کند دیگر حاضر نیستند آن دارو را تهیه کنند؛ حتی اگر ما به آنها اطمینان دهیم که آن دارو مربوط به همان شرکت و همان کارخانه می‌باشد.

یک میلیارد از بیمه طلبکاریم
قلمداد به عدم پرداخت بیمه و تعهداتی که نسبت به داروخانه‌ها دارند اشاره کرد و گفت: متأسفانه علیرغم اینکه داروخانه‌ی ما به صورت شبانه‌روز باز می‌باشد و ۱۸ نفر در آن کار می‌کنند و بدون اغراق ۹۰ تا ۹۵ درصد داروهای شهرستان را می‌توانیم تأمین کنیم اما بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و در حال حاضر بیش از یک میلیارد تومان طلبکاریم.

٩ داروخانه
دکتر مرتضوی مسئول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه ٨ داروخانه خصوصی و یک داروخانه عمومی که مربوط به بیمارستان می‌باشد تحت نظارت امور دارویی نی‌ریز هستند گفت: برخی از داروها در مقاطعی با کمبود روبرو می‌شوند اما اینکه اعلام کنیم کمبود دارو داریم بدین شکل نیست. به عنوان نمونه برخی از همشهریان مراجعه کردند و گفتند انسولین نیست و یا در برخی موارد شکایت از نبود شیر خشک می‌کردند که همه آنها مقطعی بود.

اما با توجه به اینکه ما با شرکت‌های پخش دارو ارتباطی نداریم بهتر است با خود داروخانه‌ها در این رابطه گفتگو کنید.

سود کم برخی داروها
دکتر شاهسونی دیگر داروخانه‌دار نی‌ریزی با بیان اینکه کمبود داروهای خارجی وجود دارد گفت: برخی داروها به دلیل آنکه سود کمی دارند، داروخانه‌ها زیر بار نمی‌روند مثلاً انسولین این روزها با کمبود روبه‌رو شده است.

اما بر اساس آنچه که توسط وزارتخانه اعلام شده است داروهایی که مشابه ایرانی داشته باشد وارد نمی‌شود و این در حالی است که برخی پزشکان هنوز آنها را تجویز می‌کنند و بیمار نیز به دنبال آن است.

وی با بیان اینکه وضعیت مالی داروخانه‌ها مناسب نیست گفت: بیمه‌ها در حال حاضر٧ - ٨ ماه است که از پرداخت خودداری می‌کنند به عنوان نمونه به دلیل افزایش بیماری‌ها در ماه‌های دی، بهمن و اسفند فروش داروخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند اما متأسفانه تا امروز که با شما صحبت می‌کنم خبری از پرداختی ماه‌های مذکور در سال گذشته وجود ندارد.

حتی مجبوریم علی‌رغم میل باطنی‌امان قراردادها را با برخی از بیمه‌ها قطع کنیم؛ به عنوان مثال بیماران بنیاد شهید بدون هیچگونه پرداختی داروهای خود را دریافت می‌کنند اما بیمه دی، ٨ ماه است که پرداختی نداشته است و اگر اینگونه ادامه پیدا کند مجبوریم لغو قرارداد کنیم.

قاچاق دارو
وی به قاچاق دارو هم اشاره کرد و گفت: در داروخانه‌های شهرهای بزرگ وقتی می‌بینند فردی به دنبال یک دارو است اعلام می‌کنند که ما آن را نداریم اما می‌توانیم برایتان بیاوریم و با چند برابر قیمت آن را به صورت قاچاق می‌فروشند.

٦٠ قلم داروی کمیاب
دکتر اطمینان با بیان اینکه کمبود دارو داریم اما کمبود داروی خارجی مشهود است گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ قلم دارو در حال حاضر در بازار موجود نیست و ما مجبوریم به جای آن از داروهای جایگزین و مشابه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ورود داروهای خارجی به کشور ممنوع شده است گفت: به عنوان مثال آمپول نوروبین(از ویتامین‌های ب. ۱۲ و ۱۶ و ۱ تشکیل شده است که برای آرتروز، آلزایمر و کم‌خونی تجویز می‌شود) که یک داروی آلمانی می‌باشد دیگر وارد نمی‌شود محصولات داخلی علیرغم اینکه تحت لیسانس آن کشورها می‌باشند آن کیفیت اصلی را ندارند.

وضعیت مطلوب
دکتر صادق مسئول داروخانه اما نظری متفاوت‌تر از بقیه پزشکان داروساز دارد؛ او با مطلوب خواندن اوضاع فعلی دارو گفت: به نسبت گذشته وضعیت خیلی بهتر شده است و یک زمانی قرص والزارتان(جزء داروهای فشار خون) به هیچ‌وجه وجود نداشت و ما مجبور شدیم آن را کنترل شده به مردم بدهیم؛ اما الان وضعیت خوب است و فقط در مورد برخی از داروهای خارجی با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی در این ارتباط گفت: البته داروهای خارجی هم وجود دارد با همان کیفیت اما توسط شرکتی دیگر توزیع می‌شود ولی مردم و پزشکان اصرار بر همان دارو دارند که در برخی از مواقع برای تهیه آن با مشکل روبرو می‌شوند.

سود داروی ٤٠٠ هزار تومان، ٣٥٠٠ تومان!
وی با بیان اینکه برخی از داروها به دلیل سود پایینی که دارند توسط داروخانه‌ها توزیع نمی‌شوند گفت: به عنوان مثال انسولین هزینه‌اش ۴۰۰ هزار تومان است اما سود آن ۳۵۰۰ تومان می‌باشد و همین عامل سبب می‌شود تا داروخانه‌ها نسبت به توزیع این‌گونه داروها خودداری کنند.


وی با بیان اینکه بهتر است خود پزشکان داروساز بر عرضه داروها نظارت کنند گفت: زمانی که یک دارو با کمبود روبرو می‌شود در داروخانه سعی می‌کنم خودم نسبت به توزیع عادلانه آن نظارت کنم و همین عامل سبب می‌شود تا در زمان‌هایی که با کمبود روبرو هستیم به هر فرد متقاضی تعداد محدودی دارو بدهیم تا آن داروی خاص برای همه مردم در دسترس باشد.

احتکار نکنیم
در شرایطی که کشور با مشکل تأمین دارو روبرو است نباید تصور بر این باشد تا بیماران با انبار کردن دارو ضریب اطمینان داروی مورد نیازشان را بالا ببرند و بیماران دیگر برای تأمین نیازهای روزانه‌اشان با مشکل روبرو شوند.

بر اساس آمار، مصرف دارو در کشور ما بسیار بالاتر از نرخ جهانی است. 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها