تعداد بازدید: ۱۲۱۳
کد خبر: ۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ - 2020 12 January
آنچه سردار را از دیگران متمایز کرد
غلامرضا شعبانپور- مدیر مسئول

حضور میلیونی مردم شریف کشورمان در بدرقه پیکر مطهر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی موجب شگفتی ناظران داخلی و خارجی شد و تحلیلگران از این رویداد تحلیلهای متعدد و متفاوتی ارائه کردند.گرانیگاه و نقطه اصلی در تحلیلها این بود که علت این حجم از حضور خودجوش چه بود ؟

برخی این حضور را ناشی از تبلیغات بسیار گسترده شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون ایران، علاوه بر آن مساجد و حسینیه‌ها، اجبار کارمندان و کارکنان دولت و دانش‌آموزان و غیرو دانستند در حالی که باید گفت این تحلیل بسیار سطحی، ساده‌انگارانه و دچار شدن به نوعی تقلیل‌گرایی است؛ چه این که بارها چنین تبلیغات گسترده‌ای توسط صدا و سیما و ... شده اما نتیجه نداده و مردم توجه نکرده‌اند. پس علت حضور خودجوش قشرهای گوناگون، جناح‌های مختلف سیاسی، نویسندگان و  هنرمندانِ عموماً منتقد به وضع موجود، در این مراسم چه بود؟


 علت را باید در ویژگی‌های شخصیتی،‌ رفتار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این بزرگمرد جستجو کرد.


 رهبر انقلاب در سخنان روز چهارشنبه هفته پیش به چند ویژگی منحصر به فرد  ایشان اشاره کردند.  از جمله:  

١-  شجاعت و تدبیر همراه و توأم با هم در میدان جنگ چه در زمان جنگ هشت ساله تحمیلی به عنوان فرمانده لشکر ثارا...  و چه در جایگاه فرماندهی سپاه قدس.

٢-  اخلاص، دوری از تظاهر و ریا

٣-  رعایت حدود شرعی در همه شرایط حتی میدان جنگ

٤- مراقبت برای حفظ جان اطرافیان، رزمندگان و همکاران  

٥- واردن نشدن در مسائل حزبی و جناحی داخلی

٦- پایبندی به انقلاب و حفظ روحیه انقلابی‌گری

می‌توان به ویژگیهای بالا افزود:

الف)  ایشان علی‌رغم اینکه در تراز فرماندهان ارشد لشکری با درجه سرلشکری و فرماندهی بخش برون‌مرزی سپاه قرار داشت، هیچگاه آلوده به منافع پست مادی، رانت خواری و فساد اقتصادی نشد. ایشان می‌توانست از موقعیت خود در این زمینه سوء استفاده‌های زیادی کند، اما چنین نکرد و پاک و بی‌آلایش ماند.

ب) خضوع، فروتنی و سادگی در ارتباط با مردم و مسئولان کشوری و لشکری، فعالان سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی.

ج)  همیشه خود را «سرباز» می‌دانست؛ به طوری که وصیت کرد بر روی سنگ قبرش عنوانی غیر از «سرباز» به او نسبت ندهند.

 ادبیاتی که هرکس به کار می‌برد بازتاب دهنده بخشی از شخصیت اوست، او هیچگاه در حرف و عمل جایگاهی بالاتر از «سرباز» برای خود قائل نشد.

رفتارش در برابر رزمندگان، مردم و مسئولان در هر رده‌‌ای صرفاً از جایگاه «سربازی» بود. مردم به خوبی این را درک کردند. خیلی‌ها هستند که «قدرت» و «ثروت» آنها را عوض می‌کند و می‌فریبد؛ اما سلیمانی مردانه در برابر این دو عامل بسیارفریبنده و گول‌زننده مقاومت کرد و اجازه نداد «قدرت فرماندهی نظامی» و «ثروت و مال و منال دنیوی»، اخلاص، شجاعت و تدبیر را از او بگیرد و از مردم جدایش کند. 

این ویژگی‌هایی بود که موجب شد بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم بدرقه او به سرای ملکوت، خودجوش و فارغ از همه بوقهای تبلیغاتی، با دیدگان اشکبار شرکت کنند.

 امروز رفتار و سیره عملی سلیمانی الگویی بسیار شفاف و معنی‌دار است برای نیروها و مسئولان کشوری و لشکری.

 امید که همگان توفیق درس‌گیری بیابند.

 روحش در اعلا علیین همنشین انبیاء، صلحا، شهدا و صدیقین باد.
 شادو  سالم و موفق باشید


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها