تعداد بازدید: ۱۱۱۹
کد خبر: ۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹ - 2020 09 January
سه سال تا راه‌اندازی فاضلاب
تصفیه‌خانه فاضلاب نی‌ریز که قرار بود تا سال آینده به بهره‌برداری برسد، تا سه سال دیگر هم راه‌اندازی نمی‌شود.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: این را مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب استان فارس به ما گفت. محمدعلی جلیلی پیش از این و در دی‌ماه سال ١٣٩٦ گفته بود که کلنگ این تصفیه‌خانه تا ٢٠ روز دیگر به زمین می‌خورد. حال نزدیک به دو سال از آن زمان می‌گذرد و در خوشبینانه‌ترین حالت، تا سه سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.

پروژه فاضلاب نی‌ریز از سال ١٣٨٩ استارت زده شد؛ اما از سال ١٣٩٦ به شکل جدی شروع به کار کرد.

... در نی‌ریز بنا بر این شد که ٩٠ کیلومتر توسط بانک توسعه اسلامی و ٦١ کیلومتر هم توسط ایران انجام شود. همچنین احداث دو تصفیه‌خانه ١٠ هزار متر مربعی بر عهده این بانک گذاشته شد.

جلیلی دو سال پیش به ما گفت: «قراردادمان با پیمانکاران ١٨ ماهه است؛ اما از آنها خواسته‌ایم کار را روی ١٢ ماه ببندند و تصفیه‌خانه هم یک‌ساله ساخته خواهد شد تا ١٤٣ میلیون یورو بانک را دریافت کنیم.»

دَبه پیمانکار
اما این اتفاق نیفتاد. افزایش ناگهانی ارز باعث شد تا پیمانکار برنده مناقصه احداث تصفیه‌خانه، پشیمان شود و بگوید برایش نمی‌صرفد. پیمانکاری که پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای نی‌ریز و فیروزآباد را در دست داشت و با وجود جلساتی که با وی گرفته شد و مبالغی که به قراردادش افزودند، باز هم حاضر به ادامه همکاری نشد. سرانجام اوایل سال جاری پیمان وی لغو شد.

جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در سفر ٢٨ اردیبهشت امسال به نی‌ریز، به مسئولان شهرستان گفت که تا یکی دو هفته آینده مسأله تصفیه‌خانه فاضلاب را تعیین تکلیف کنند. به بیان وی آنچه نباید اتفاق بیفتد، معطلی در این پروژه است. اما تعیین تکلیف که نشد هیچ، به گفته مدیر اجرائی طرح‌های فاضلاب فارس در خوشبینانه‌ترین حالت، تا ٦ ماه آینده کلنگ‌زنی می‌شود.

انتظار ١٢ ساله
جلیلی می‌گوید: « اسناد جدیدی تهیه کرده‌ایم و به بانک فرستاده‌ایم که اگر تأیید کنند، پروژه به مناقصه می‌رود.»

به گفته وی، روند انتخاب پیمانکار بعد از تأیید بانک توسعه اسلامی، به حداقل ۶ ماه نیاز دارد؛ چون اسناد در سطح ملی به فروش می‌رود.

جلیلی تصریح می‌کند: «پس از مشخص شدن پیمانکار، قرارداد ما با وی ٣٠ ماهه خواهد بود.»

این یعنی پروژه فاضلاب تا حداقل سه سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسد و انتظار نی‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی آن، حداقل ١٢ ساله‌خواهد شد.

رئیس اداره امور آبفا نی‌ریز هم در گفتگو با ما گفت: «در محدوده بانک توسعه اسلامی ۹۲ درصد کار شده و در بخش دولتی، ۳۵ درصد کار در جاهایی مثل محله آبادزردشت، بخشی از شهرک شهید رجایی و باهنر و مسکن‌های مهر باقی مانده است.»

احمد شکوهی افزود: «۸ درصد باقیمانده در تعهدات بانک توسعه اسلامی مربوط به معابر و کوچه‌های همین محدوده است که مثلاً به خاطر برنامه‌های شهرداری قابلیت اجرا ندارد. به جای آن، در جاهای دیگری از جمله شهرک شهید رجایی کار برای پیمانکار تعریف کار کرده‌ایم که در حال انجام است.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها