تعداد بازدید: ۱۲۸۳
کد خبر: ۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲ - 2020 07 January
عصر روز یکشنبه 15 دی ماه 98 عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پرده‌ای از سفر سردار سلیمانی را بالا زد که به نظر می ‌رسد واکاوی آن می‌تواند راز شهادت سردار را روشن کند. او فاش کرد که شهیدسلیمانی حامل  پاسخ ایران به نامه عربستان بود.

برگردیم به عقب. ترامپ در توجیه علت و چرایی ترور سردار سلیمانی ادعا کرد که این عمل را نه برای راه اندازی جنگ، بلکه برای جلوگیری از جنگ انجام داده است. چرا ترامپ چنین ادعایی را مطرح کرد؟ روشن بود، ترامپ مدعی است که وقایع اخیر در عراق و حمله به سفارت آمریکا در بغداد زیر سر ایران است. (این میان از دست نوشته عجیب روی دیوار سفارت امریکا که نوشته بود: سلیمانی قائدنا غافل نشوید که به طرز مشکوکی در تمام رسانه‌های دنیا پخش شد) عده‌ای مدعی بودند که طرح بحث دعوت رسمی دولت عراق از سردار سلیمانی، برای ردگم کردن بود. اما ظاهرا موضوع جدی‌تر از این است.

نخست وزیر عراق گفته است که «عصر روز ترور سردار سلیمانی با وی قرار ملاقات داشتم تا وی پاسخ دولت ایران به نامه سعودی‌ها را به دست من برساند». از این جمله نتایج زیر به دست می آید: 

1- سفر سردارسلیمانی ربطی به وقایع اخیر عراق نداشته. بلکه مذاکراتی محرمانه با عربستان در جریان بوده است.

2- عربستان به ایران نامه‌ای حاوی یک پیشنهاد ارسال کرده است. 

3- ایران پاسخ آن نامه را آماده کرده بود.

4- وقتی به جای ظریف و وزارت خارجه، فرمانده سپاه قدس با دشمنی مثل عربستان از طریق واسطه‌ای مثل عراق وارد مذاکره می‌شود، معنایش این است که این مذاکرات بسیار جدیتر از چیزی است که فکر آن را می‌شود کرد. 

- با این مقدمه حالا اهمیت اصل نامه و پاسخ ایران به آن نامه مهمتر از پیش مشخص میشود. چرا ترامپ از میان گزینه‌هایی که مقامات آمریکایی در مقابلش قراردادند، دست روی ترور سردار سلیمانی گذاشت؟ محتوای نامه چه بود؟  یا بهتر است اول بدانیم محتوای نامه و پیشنهاد عربستان چه بوده است؟ 

- پیشنهاد عربستان هر چه بود، آنقدر این پیشنهاد جدی بود که ایران نه تنها به آن پاسخ می‌دهد، بلکه فرمانده سپاه قدس را برای ارسال پیام در بحبوحه اتفاقات عراق به این کشور می فرستد. باتوجه به اینکه بسیاری از تحلیلگران هم مدعی هستند دست اسرائیل را در پشت این ترور وحشیانه می‌توان دید، اهمیت فهمیدن محتوای نامه عربستان و پاسخ ایران به این پیشنهاد بیشتر روشن میشود.

- این اولین بار نبود که آمریکایی‌ها بدانند سردار سلیمانی در کجا قرار دارد. اما چرا امروز دست به ترور او می‌زنند؟ به سکوت عربستان در این چند روز در قبال ترور سردار سلیمانی دقت کنید. افشای محتوای این مذاکرات و پاسخ ایران شاید بتواند بگوید چه شد که آمریکا دست به چنین کاری زد؟ چرا نتانیاهو سفر مهم خود به یونان را نیمه کاره رها کرد؟ چرا دستور داد همه وزرای کابینه اسرائیل در مورد این ترور سکوت کنند؟ چرا اعلام کرد: این یک ترور آمریکایی است به ما مربوط نیست؟

- آیا دور از ذهن است که فکر کنیم، پیام ایران می‌توانست ایران و عربستان را در منطقه به نقطه خروج از تخاصم برساند؟ در آن صورت چه کسانی در آمریکا، اسرائیل و حتی ایران وحشت زده و متضرر می شدند؟ 

- پاسخ این سئوالات تنها در دانستن محتوای پیشنهاد عربستان و پاسخ ایران است. به اعتقاد من باید برای فهمیدن محتوای این نامه‌ها تلاش کرد. در آن صورت می‌توان نتیجه گرفت که پاسخ ایران چه کسانی را در داخل و خارج عصبانی و یا نگران کرده بود. آنوقت شاید راز اصلی ترور سردار سلیمانی برملا شود. شاید آن روز پرده‌های مهمتری هم بالا برود. تا آن روز باید صبر کرد.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها