تعداد بازدید: ۱۰۳۵
کد خبر: ۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷ - 2020 01 January
نیمی از آب آشامیدنی روستاهای نی‌ریز هدر می‌رود.
عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس: رئیس اداره آبفا روستایی از فرسودگی شدید بیش از ٧٠ درصد شبکه‌های آبرسانی روستاهای شهرستان نی‌ریز خبر داد.

بهرام لاجوردی با بیان این مسئله، گفت: «١٨٢ روستا در شهرستان تحت پوشش ما هستند که از این تعداد، به طور میانگین ماهیانه به بیش از ٥٠ روستا در زمستان و ٩٠ روستا در تابستان آبرسانی می‌کنیم.»

به گفته وی، این کار با دو تانکر اداره آبفا روستایی انجام می‌شود.

او گفت: «۵۰ تا ۵۵ روستا یا اصلاً شبکه سراسری ندارند، یا آبشان شور است یا دارای نیترات است؛ یعنی آلودگی شیمیایی دارد و ظاهراً شیرین است؛ مثل روستاهای شرق نی‌ریز.»

 به گفته لاجوردی، روستاهایی مثل مجموعه تنگ‌حنا و قاسم‌آباد شبکه آبرسانی دارند؛ ولی آب آنجا کیفیت شرب ندارد که باید به صورت هفتگی آبرسانی شوند. حدود ٤٠ روستا هم که کیفیت آب خوبی دارند، مقدار آن کم است و آبرسانی می‌شوند.

رئیس آبفا روستایی از فرسودگی شدید ٧٠ درصد از شبکه‌های آب روستایی خبر داد که به گفته وی نیاز جدی به بازسازی دارد.

لاجوردی افزود: «در طول سال، سعی می‌کنیم با مشارکت دهیاری‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر از شبکه را بازسازی کنیم؛ ولی ما ۶۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده‌ توزیع آب داریم و این مقدار کافی نیست. با تعویض مقدارمحدود ۱۵ کیلومتر، سالها طول می‌کشد تا شبکه‌ها بازسازی شوند و متأسفانه مقدار پِرت آب شبکه‌ها همچنان زیاد باقی می‌ماند.»

به بیان وی، برای هر کیلومتر بازسازی و اصلاح شبکه، حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود. این یعنی به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که چنین اعتباری را دولت ندارد.

اعتبارات عمرانی این اداره بیشتر صرف تأمین منابع آب و انتقال آن می‌شود. اما اعتبارات بازسازی و اصلاح شبکه در برابر اعتبارات عمرانی ناچیز است و رئیس اداره آبفا روستایی بارها در جلسات مختلف عنوان کرده که بیش از ۵۰ درصد آب شبکه‌های روستاها به دلیل فرسودگی هدر می‌رود.

به گفته لاجوردی، ‌ماهیانه بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد شکستگی لوله گزارش و تعمیر می‌شود و روزی نیست که تعمیرات انجام نشود.

برای اداره آبفا روستایی شهرستان نی‌ریز، حدود ٢ میلیارد تومان اعتبارات بازسازی و تعمیر و نگهداری در سال جاری تصویب شده که لاجوردی امید زیادی به تخصیص  آن ندارد.

این در حالی است که این اداره امسال نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کف‌شکنی چاه‌ها را انجام داده‌ و حداقل ماهیانه ۱۵۰ میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداری، حقوق آبدار و ... دارد.

این یعنی یک میلیارد و ۸۰۰  میلیون تومان هزینه تعمیر و نگهداری که با یک میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان هزینه کف‌شکنی در سال و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه آبرسانی سیار، روی هم سالیانه به ۴ میلیارد تومان هزینه راهبری تأسیسات نیاز است.

اما لاجوردی می‌گوید این هزینه‌ها تأمین نمی‌شود و عدم تناسب هزینه‌ها و اعتبارات مصوب و تخصیص یافته، باعث افزایش مطالبات پیمانکاران آبفاروستایی شده است.

به بیان وی، شکستگی شبکه در روستاهای دهمورد، تم‌شولی، خواجه‌جمالی، صادق‌آباد و وزیره زیاد است. علاوه بر این، در بعضی روستاها مثل بنه‌کلاغی، نصیرآباد و قاسم‌آباد پراکندگی زیاد است و در برخی از آنها طول شبکه آبرسانی به ٣٠ کیلومتر می‌رسد که میزان هدررفت آب را بیشتر می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها