تعداد بازدید: ۱۸۲۲
کد خبر: ۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸ - 2019 29 December
دکتر ذوالقدر سرپرست پارک علم و فناوری فارس در جلسه‌ای که به مناسبت هفته پژوهش در فرمانداری نی‌ریز برگزار شد حضور یافت.
حسین قانع، هورگان: این مراسم پنجشنبه 5 دیماه با همکاری پژوهش سرای شهید شهریاری،  دانشگاه‌های آزاد،  پیام نور و علمی و کاربردی  و آموزشکده دخترانه فضل و با حضور تعدادی از ادارات مرتبط برگزار شد، که دکتر امین‌رضا ذوالقدر، سرپرست « پارک علم و فناوری»  استان فارس و از همشهریان نی‌ریزی میهمان ویژه این مراسم بود.

دراین جلسه فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه 25 آذرماه روز پژوهش نامگذاری شده، گفت: پژوهش و تحقیقات در کشورهای در حال توسعه یک  اصل زیربنایی شناخته شده. اکنون در کشور کارهای تحقیقاتی فردی خوبی انجام شده، اما در تحقیقات و پژوهش های گروهی  پیشرفت چشمگیر ندارد. نگاه تیز پژوهشگر او را از بقیه متمایز کرده است  و اکنون وظیفه مراکز آموزشی - علمی است تا نخبگان را در هر مقطعی از تحصیل شناسایی کرده و حمایت کنند و وظیفه دولتها نیز حمایت از پژوهشگران و محققان است.

 حمید یزدانپناه با مهم دانستن نتیجه تحقیقات محققان و پژوهشگران  در هر کشوری افزود: متأسفانه امروزه دانشگاهها به رقابت منفی افتاده اند و دید آنها به جای تولید علم و دانش، اقتصادی و کاسبکارانه شده است. آیا مراکز علمی به رسالت خود که پرورش نخبگان است، عمل کرده اند؟

وی با بیان اینکه ما در شهرستان پتانسیل های بالایی را در زمینه های مختلف داریم گفت: همدلی‌های ایجاد شده چند ساله اخیر باعث شده تا شهرستان از محضر عالمانی چون آیت ا... سید محمد فقیه که از نظر علمی هم طراز مراجع برجسته تقلید در کشور هستند و از نخبگانی چون دکتر غلامحسین مربی مدیر عامل کارخانه رینگ اسپورت نور نی ریز و فرهیختگانی چون دکتر امین‌رضا ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس و غیره بهره ببرد.

در ادامه دکتر ذوالقدر که در نخستین سفر استانی خود به زادگاه خود آمده بود گفت: اکنون در دنیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی حتماً باید در توسعه کشورها نقش داشته باشند و اغلب دانشگاه‌های دنیا در چند ساله اخیر به این راه وارد شده اند و دانشگاه‌های داخل نیز همینطور.

دکتر ذوالقدر که کرسی دانشیاری شیمی دانشگاه شیراز را  نیز برعهده دارد افزود: دانشگاه‌ها در دنیا اکنون دانشگاه‌های نسل سوم هستند و دانشگاه‌های پیشرو جهان فرصت‌های بسیار زیادی برای کسب و کار و حتی فرا فرصت ایجاد کرده‌اند. در دانشگاه‌های نسل سوم، همه دانشجویان، اساتید و کارکنان باید کارآفرین باشند. اکنون و در دنیا دانشگاه‌هایی که کارآفرین نباشند محکوم به شکست هستند.

انقلاب صنعتی سوم ویژه عصر استفاده از وسایل هوشمند بود. اکنون انقلاب صنعتی چهارم آزاد ایجاد شده است و ما چقدر از این انقلاب مطلع هستیم؟ اکنون محققان پسا دکترای ایرانی در دنیا این انقلاب‌ها را آغاز کرده اند که اگر ما این محققان و پژوهشگران را به کشور برگردانیم، آن کشورها قفل می شوند. در این انقلاب، هوش مصنوعی رباتها، الکترو مکاترونیک، اینترنت اشیاء،  چاپگرهای سه بعدی و ...  حرف نخست را می‌زنند.

به طور مثال  اکنون از هر بشکه 50 تا 60 دلاری نفت خام تولید شده در کشور ما، کشورهای پیشرفته یک ماده ویژه 50 گرمی را استخراج می‌کنند  که  هر گرم از این ماده حدود  8 تا 9هزار دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

ذوالقدر در پایان و در حضور فرماندار و مسئولان، مژده  داد که «مرکز نوآوری» نی‌ریز را زیر نظر پارک علم و فناوری استان و با کمک رؤسای علمی و اقتصادی شهرستان ایجاد کند.

همزمان نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی مراکز علمی - آموزشی  در فرمانداری نی‌ریز برپا شده بود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها