تعداد بازدید: ۱۱۶۷
کد خبر: ۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ - 2019 28 December

ترس از هواپیما: راهنمای کامل مقابله با این ترس

تا به حال شده است که در هنگام خرید بلیط هواپیما به دلیل ترس از هواپیما و پرواز و یا اصطلاح دقیق تر آن Aerophobia از خریدن بلیط صرف نظر کرده باشید؟



ترس از هواپیما چیست و چگونه میتوان با ان مقابله کرد؟ اگر شما هم درگیر این مشکل هستید پس پیشنهاد میکنیم تا ما را در این مقاله همراهی کنید.



ترس از هواپیما:

 25 درصد از مردم جهان زمانی که میخواهند با هواپیما سفر کنند بسیار نگران هستند و با هر حرکت کوچک هواپیما نگرانی و استرس زیادی را تحمل میکنند.

ریشه این ترس در اصل به دلیل ترس از ارتفاع و سقوط است که در این افراد وجود دارد. با اینکه امار نشان میدهد که احتمال وقوع حادثه در خودروهای شخصی بسیار بیشتر از هواپیما است با این حال این افراد زمانیکه کنترل اوضاع در دستان خودشان باشد راحت ترند.

اما همه خوب میدانیم که نمیشود برای رفتن به تمام مقاصد دنیا از خودروی شخصی استفاده کرد پس باید چه کرد؟ راهکارهایی در علم روانشناسی برای مقابله با این ترس وجود دارد.


1. در مورد هواپیمایی که قرار است با ان سفر کنید بیشتر بدانید:

بهتر است تا قبل از سوار شدن به هواپیما درباره ی هواپیما اطلاعات بیشتری کسب کنید. نحوه ی عملکرد هواپیما را بشناسید. بدانید که احتمال وقوع حادثه در هواپیماها بسیار پایین و در حدود 1 در 30 هزار است.


2.دوری از عوامل استرس زا:

ممکن است به دلیل بروز اتفاقاتی از قبیل سرعت زیاد اولیه هواپیما، بستن کمربند ایمنی، گرفتگی گوش و عواملی از این دست به شما استرس وارد شود. اما اگر دلیل هرکدام از این موارد را بدانید دیگر احساس نگرانی نمیکنید.

•خوب است بدانید که هواپیما برای برخاستن از زمین نیاز دارد تا به سرعت بالا برسد و زمانی که از زمین بلند شود دیگر این سرعت را حس نخواهید کرد.

•اگر گوش هایتان گرفت و یا شروع به زنگ زدن کرد به این دلیل است که در حال تجربه تغییر ارتفاع هستید. این اتفاق را میتوانید زمانی هم که به کوهستان رفته اید تجربه کنید.

•ممکن است احساس کنید که هواپیما در حال تکان خوردن و لرزیدن است. این هم کاملا طبیعی است. چرا که هواپیما در حال شکستن مقاومت هوایی است و همین امر موجب وارد شدن فشار به کابین میشود که افراد درون کابین میتوانند ان را حس کنند.

•بستن کمربند تنها برای فرود و برخاستن هواپیما لازم است. لذا نیازی نیست تا در طول پرواز کمربند خود را ببندید. میتوانید پس از ان که هواپیما بلند شد کمربند خود را باز کنید تا کمی از تنش وارده بر شما کاسته شود.



3.تغییر فشار هوا:

زمانی که هواپیما در اسمان در حال پرواز است ممکن است به یک توده ی هوای فشار قوی برخورد کند. این امر موجب میشود تا هواپیما تکان غیرمعمولی بخورد.

نبازی به نگرانی نیست چرا که قبل از برخورد با این توده هوا هشدارهای لازم توسط مهماندار به شما داده میشود. کافی است کمربند خود را ببندید. زمانیکه از قبل برای پیش امدن چیزی اطلاعات داشته باشید دیگر دچار تنش نخواهید شد.

4.اطلاعات خود را در خصوص هواپیما بالاتر ببرید:

بهتر است تا قبل از پرواز نسبت به چگونگی پرواز هواپیما و اتفاقات معمولی که در حین پرواز رخ میدهند اطلاعات داشته باشید تا در صورت مواجهه با ان ها نترسید.

در طول پرواز هواپیما باید 4 نیرو به ان وارد شود تا برایند حاصل از ان ها صفر شود و هواپیما در حالت تعادل قرار بگیرد. لذا نباید نگران این مساله باشید.

جالب است بدانید که موتورهای موجود در هواپیماها موتورجت هستند و این موتورها حتی نسبت به موتور خودرو نیز از پیچیدگی کمتری بهره مندند لذا بروز مشکل برای ان ها کمتر است.


5.ترس از باز شدن در هواپیما:

بسیاری از افراد نگران این موضوع هستند که در طول پرواز درب هواپیما باز شود و همه مسافران به سمت بیرون کشیده شوند.

باید بگوییم که این اتفاق حتی در فیلم های هالیوودی نیز نمیتواند رخ دهد چرا که در ارتفاع 30 هزار پا به در هواپیما فشاری معادل 20 هزار پوند وارد میشود که باز شدن در هواپیما را عملا غیرممکن میکند.

6.بررسی هواپیما توسط متخصصان:

جالب است بدانید که برای این که هواپیما بتواند یک ساعت پرواز کند متخصصان و تعمیرکاران حرفه ای 11 ساعت را به بررسی هواپیما میگذرانند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

هم چنین قبل از پرواز هواپیما باری دیگر متخصصین این زمینه اقدام به چک کردن هواپیما میکنند. گاهی ممکن است در طول پرواز نیز افراد اقدام به بررسی وسایل کنند. بنابراین نگران بودن برای خراب شدن هواپیما در اسمان بیهوده است.

7.راهکارهایی برای کاهش علائم اضطراب:

زمانی که یک فرد دچار فوبیا است وقتی در شرایط استرس زا قرار میگیرد دچار حالت های تنشی میشود. در این زمان ها باید سعی کنید تا بر ترس خود غلبه کنید.

•میتوانید یک لیوان اب بنوشید.

•چشمهایتان را ببندید.

•با مهماندار هواپیما صحبت کنید و یا فیلم تماشا کنید و موسیقی گوش کنید. گوش کردن به موسیقی های ارام میتواند موجب پایین امدن ضربان قلب و در نهایت ارام شدن شما شود.

•میتوانید تمام مسیر را بخوابید. عضلات خود را شل کنید. در ذهن به چیزی که دوست دارید فکر کنید و موسیقی مورد علاقه تان را پلی کنید. این فضا موجب میشود تا با ارامش بیشتری پرواز را انجام دهید.

8.اجازه بدهید خلبان پرواز کند:

ممکن است ترس شما ناشی از این باشد که خودتان کنترل پرواز را در دست ندارید. کافی است این نکته را به یاد بیاورید که خلبان برای سالم برگشتن خود به زمین باید نهایت دقت را در خلبانی داشته باشد در این صورت شما نیز به سلامت به زمین میرسید.


9.کنار پنچره نشینید:

همانطور که پیشتر گفتیم تنشی که در زمان پرواز به وجود می اید به دلیل ترس از ارتفاع است. لذا بهتر است تا کنار پنجره نشینید و به بیرون نگاه نکنید. بهتر است به جای این کار با دیگر مسافران شروع به صحبت کنید تا حواستان پرت شود و زمان برایتان راحت بگذرد.

10.دنبال حوادث نباشید:

بهتر است به جای مطالعه حوادث رخ داده در هواپیماها به مطالعه مطالب مفیدتری بپردازید تا احساس امنیت در شما از بین نرود.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها