تعداد بازدید: ۴۱۲۲
کد خبر: ۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ - 2016 20 November
گفتگوی اختصاصی با خواهران گوینده خبر
در غرفه نی ریزان فارس در بیست و دومین نمایشگاه تهران با دو گوینده خواهر معروف صدا و سیما به گفتگو پرداختیم.

محمد جلالی
گروه هنر


یکی از آنها سوسن حسنی‌دخت می‌باشد. وی یکی از چهره‌های خبری است که از دهه ٨٠ تاکنون در بخش‌های خبری و گفتگوی ویژه خبری حضور دارد. سوسن حسنی‌دخت دارای مدرک کارشناسی مامایی و کارشناسی ارشد ژورنالیسم تلویزیونی از دانشکده صدا و سیما است.


وی در خصوص وضعیت خبرنگاران ایرانی در حوزه تلویزیون نسبت به رسانه‌های خبری دنیا گفت: شاید این مقایسه درست نباشد.


ما با رسانه‌هایی رقابت می‌کنیم که سالهای سال است در حوزه اطلاع‌رسانی در حال فعالیت هستند. به نظر می‌رسد در این سالهای اخیر حرکت‌هایی ایجاد شده و تغییر نگرش‌هایی داشته‌ایم. فضا بازتر شده و مدیران تصمیم‌گیر به این فکر افتاده‌اند که چگونه می‌توانند فضا را برای خودشان مهیاتر کنند. اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. برخی رسانه‌های خارجی سالهای سال است که در حال کار می‌باشند و میان مردم اعتبار دارند و از آموزش‌های صحیح بهره‌ می‌گیرند.


وی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سازمان صدا و سیما به یک سازمان بزرگ و کم‌ کارآمد تبدیل شده و دیگر رسانه‌های معروف جهانی با کارمندان به مراتب کمتر وضعیت بهتری دارند گفت: نه تنها در صدا و سیما بلکه در تمام نهادها و سازمانهایی که در کشور داریم این مشکل وجود دارد.


متأسفانه نگاه بهره‌وری سازمانی وجود ندارد. نگاه ما به سازمانهایی مثل صدا و سیما این است که تعدادی افراد وارد آن شوند و ایجاد شغل گردد.


مدیریت سازمانی در همه دستگاههای ما مدیریت ضعیفی می‌باشد. به نظر من حتماً سازمان می‌تواند با پرسنل کمتر روی کار بهتر تمرکز کند. اما باید این تغییر نگرش ایجاد شود.


سودابه حسنی‌دخت ١٧ سال است که مجری و گوینده شبکه خبر می‌باشد. وی کارشناس ارشد روابط بین‌الملل می‌باشد.


ترامپ یک هنرپیشه و بیلیاردر است
حسنی‌دخت در خصوص واکنش صدا و سیمای ایران نسبت به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت: انتخاب ترامپ یکی نتیجه غیرقابل تصور برای همه بود. رسانه‌ها هم بالطبع در شوک این مسئله بوده و هستند. شخصی وارد کاخ سفید شده که نه سابقه سیاسی دارد و نه مدیریتی!  او بیشتر یک هنرپیشه و بیلیاردر است. به نظر می‌رسد مردم آمریکا از سیاستی که در حال حاضر وجود دارد خسته شده‌اند و به دنبال تغییر هستند. اوباما به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرد.


وی در پاسخ به اینکه بهترین خبری که خوانده است گفت: موفقیت ورزشکاران در رقابت‌های بین‌المللی شاید یکی از هزاران خبر مثبتی باشد که من خوانده‌ام. و یا در حوزه سیاسی بحث برجام یکی از خبرهای خوبی بوده که خوانده‌ام. ما در آن زمان ویژه برنامه داشتیم و تا صبح بر روی آنتن بودیم.


سودابه حسنی‌دخت تلخ‌ترین خبر خوانده شده را سقوط هواپیمای ٣٣٠ دانست که  ٨-٧ نفر از خبرنگاران شبکه خبر در آن بودند وی گفت: چون هیچ کس نبود مجبور شدم این خبر تلخ را بخوانم.


سوسن حسنی‌دخت اعتقادی به تفکیک اخبار خوب و بد ندارد اما خاطره جالبی دارد از خواندن یک خبر توسط خواهرش: یکی از خبرها در خصوص معافیت خدمت سربازی بود و چون برادر ما درگیر بود با علاقه وصف‌ناشدنی خوانده شد و همه به ما می‌گفتند که چرا زمان خواندن خبر سرشار از شور و نشاط بودید؟


سودابه حسنی‌دخت در خصوص کسانی که علاقه دارند وارد صدا و سیما شوند و کار مجری‌گری را دنبال کنند گفت: نگاه کنید گویندگی را نباید به عنوان منبع درآمد به آن نگاه کرد. گویندگی به نوعی عشق است.  اکثر کسانی که در صدا و سیما کار می‌کنند همان حقوق کارمندی را دریافت می‌کنند.


اگر علاقه به این کار دارند باید به صورت اکادمیک و علمی وارد شوند. دوست داشتن به تنهایی ملاک نیست.


سوسن حسنی‌دخت در خصوص این سؤال گفت: ما باید ذهنمان را رها کنیم و اگر علاقه به گویندگی داریم حضور در صدا  و سیما تنها راه نیست. با توجه به گسترش اینترنت هر کسی خودش می‌تواند به نوعی یک رسانه باشد.


وی در خصوص شناخت از نی‌ریز گفت: متأسفانه شناخت چندانی ندارم و شاید این مسئله نشأت گرفته از کم‌کاری خبرنگارانتان باشد.  البته سقوط اتوبوس به گردنه نی‌ریز اوج خبرهای نی‌ریز بود که پخش شد.

از راست: سوسن حسنی‌دخت- سودابه حسنی‌دخت

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها