تعداد بازدید: ۹۷۸
کد خبر: ۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ - 2019 22 December
محمد جلالی دبیر خبر

داستان جدید کیک‌های خوراکی و وجود قرص‌های مشکوک در آن هنوز پازل ناشناخته‌ای است که مشخص نیست با چه هدفی در حال گسترش می‌باشد.


دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران جاسازی قرص در کیک و بیسکویت را اقدامی خرابکارانه علیه صنایع غذایی کشور بر شمرده است و بر اساس آنچه که تاکنون از سوی وزارت بهداشت تأیید شده ۱۳ برند معتبر درگیر کیک‌های آلوده هستند.


کاوه زرگران می‌گوید: جاسازی قرص در وسط کیک و بیسکویت‌های آلوده نشان می‌دهد که این امر در تولید رخ نداده است زیرا در دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد هر نوع موادی حل می‌شود.


وی افزود: امکان چنین رخدادی در محصولات بسته‌بندی چسبی که قابلیت باز و بسته شدن دارند، وجود دارد که در برخی موارد قابل تشخیص است.


پیشنهاد مشخص دکتر «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و «یونس ژائله» مدیرعامل شرکت شیرین عسل  این است که مردم از فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر خریداری کنند و همچنین تمامی فروشگاه‌ها موظف هستند فرآورده‌های غذایی را فقط از شرکت‌های پخش رسمی و مجاز تحویل بگیرند.


جهانپور می‌گوید:‌ در مورد مشاهده جسم خارجی از جمله قرص و کپسول در تعدادی از بسته‌های فرآورده‌های غذایی از جمله ویفر، کیک و... در برخی مناطق جنوبی کشور بررسی‌های همکاران ما حاکیست موضوع به هیچ‌وجه به سطح تولید و پخش کلان مرتبط نبوده و موارد احتمالی به صورت مشکوکی در سطح عرضه مشاهده یا گزارش شده است که به نظر می‌رسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی می‌تواند ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد!


در استان فارس هنوز آمار یا خبری گسترده از وجود کیک‌های آلوده ارائه نشده است اما خبرهایی مبنی بر وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی در شهر لامرد مشاهده شده که در حال بررسی است.


در نی‌ریز هم به گزارش‌های تأیید نشده مواردی مشاهده شده که در حال بررسی می ‌باشند.


به نظر می‌رسد باید مسئولان استانی و شهرستانی به ویژه سازمان‌های نظارتی اصالت کیک‌ و بیسکویت‌های بازار را با بازرسی فراوان تأیید کنند تا دغدغه‌ها کم شود.


همچنین مردم هم باید تا روشن شدن این مسئله، جانب احتیاط را رعایت کنند و تا حد ممکن از خوردن کیک و بیسکویت در این مدت خودداری کنند، یا اینکه حداقل برای تهیه از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری و نسبت به سالم بودن بسته‌بندی آن اطمینان حاصل نمایند.


هرچند با تمام این تفاسیر بازگشت خانواده‌ها به صبحانه‌های مقوی و بااصالت همچون نان و پنیرهای خانگی برای وعده‌های صبحانه چه برای دانش‌آموزان و چه برای دیگر اعضای خانواده می‌تواند دغدغه‌های این چنینی را کاهش دهد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها