تعداد بازدید: ۱۸۶۳
کد خبر: ۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳ - 2019 09 December
برخلاف کمردرد مکانیکی که می تواند با ورزش تشدید شود، کمردرد التهابی معمولا پس از فعالیت بدنی درست و مناسب تسکین می یابد.

مدیریت کمردرد التهابی (IBP) معمولا نیازمند مصرف برخی داروهای تجویزی - به طور معمول داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است.

8 نکته برای مدیریت کمردرد التهابی

 خبر خوب این است که اگر درمان توصیه شده توسط پزشک خود را دنبال کنید، معمولا مشکلی در مدیریت ناراحتی مرتبط با کمردرد التهابی وجود ندارد.

با داروهایی که در حال حاضر وجود دارند، متوقف کردن پیشرفت بیماری امکانپذیر است، اما عدم پیروی درست از روند درمان می تواند به از دست رفتن اثربخشی آن و در نهایت پیشرفت بیماری منجر شود. پیشرفت بیماری می تواند به بروز عوارض جدی، از جمله ناهنجاری های ستون فقرات و شکستگی ها منجر شود.

افزون بر این، در صورت تشدید علائم کمردرد التهابی، فرد ممکن است در انجام فعالیت های عادی روزانه خود نیز ناتوان باشد.

افزون بر دنبال کردن درست درمان تجویزی توسط پزشک، برخی اقدامات از جمله موارد زیر می توانند به زیر کنترل نگه داشتن کمردرد کمک کنند:

از نظر جسمانی فعال باشید تا کمردرد التهابی تسکین یابد

برخلاف کمردرد مکانیکی که می تواند با ورزش تشدید شود، کمردرد التهابی معمولا پس از فعالیت بدنی درست و مناسب تسکین می یابد. برای فراگیری ورزش ها و حرکات کششی که می توانند به تسکین درد و افزایش قدرت عضلات اطراف کمر کمک کنند، پزشک می تواند شما را به یک فیزیوتراپ ارجاع دهد.

اگر کمردرد التهابی دارید باید از نظر بدنی فعال باقی مانده و ورزش های تقویت کننده عضلات را برای حفظ وضعیت خوب و مناسب ستون فقرات انجام دهید. اما از ورزش هایی با شدت اثر بالا که می توانند برای ستون فقرات مضر باشند، پرهیز کنید.

حرکت کشش قفسه سینه در حالت نشسته یکی از گزینه هایی است که می توانید در این زمینه مد نظر قرار دهید. برای انجام این حرکت، روی یک صندلی با پشتی کوتاه بنشینید، در شرایطی که کف پاها صاف روی زمین قرار دارند و کمر را صاف به پشتی صندلی تکیه داده اید. سپس، دست های خود را بالا آورده و پشت سر قرار دهید یا اگر این کار برای شما دشوار است می توانید دست ها را روی سینه خود جمع کنید. سر را صاف نگه دارید و بالا تنه خود را به آرامی به سمت عقب حرکت دهید تا قسمت بالایی ستون فقرات از روی پشتی صندلی عبور کند. این وضعیت را برای 10 ثانیه حفظ کنید و سپس به وضعیت اولیه باز گردید.

8 نکته برای مدیریت کمردرد التهابی

توجه داشته باشید که پیش از آغاز هرگونه برنامه ورزشی یا حرکات کششی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از ارائه برنامه ای درست برای تسکین کمردرد التهابی اطمینان حاصل شود.

برای حفظ ظرفیت ریه های خود تمرینات تنفس عمیق انجام دهید

تمرینات تنفسی نوعی ورزش است که پزشک یا فیزیوتراپ شما ممکن است برای بهبود کمردرد التهابی توصیه کند. تمرینات تنفسی ساده معمولا شامل دم و بازدم های عمیق می شوند که نه تنها ظرفیت ریه ها را افزایش می دهد، بلکه التهاب در مفاصل دنده - مفاصلی که دنده ها را به ستون فقرات متصل می کنند - را کاهش می دهد.

اگر کمر درد التهابی به اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات تبدیل شود، که در بسیاری موارد این اتفاق رخ می دهد، ممکن است بر مفاصل دنده فرد تاثیرگذار باشد. این می تواند توانایی قفسه سینه برای انبساط و انقباض هنگام تنفس را محدود کند که می تواند ارائه عملکرد درست ریه ها به ویژه هنگام فعالیت های شدید را دشوار سازد. 

روش درست بلند کردن اجسام سنگین را فرا بگیرید

فعال باقی ماندن برای مقابله با کمردرد التهابی اهمیت دارد، اما بلند کردن وزن های سنگین آن چیزی نیست که مد نظر قرار دهید. پزشک یا فیزیوتراپ شما احتمالا پرهیز از بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین را توصیه خواهد کرد. اما اگر باید چیزی سنگین مانند یک مبل یا کیسه خرید را بلند کنید باید تکنیک هایی که توسط فیزیوتراپ توصیه شده اند، مانند استفاده بیشتر از عضلات پا به جای کمر، را بکار بگیرید.

هنگام رانندگی مراقب باشید

عمل رانندگی شاید به خودی خود موجب تشدید کمردرد التهابی نشود اما اگر یک تصادف را تجربه کنید، شرایط شما ممکن است خطر آسیب دیدگی جدی، از جمله شکستگی ستون فقرات را افزایش دهد.

از این رو، به بیمارانی که با کمردرد التهابی مواجه هستند همواره توصیه می شود تا دقت بیشتری هنگام رانندگی داشته و از حرکات ناگهانی گردن یا ستون فقرات پرهیز کنند. هر ضربه ای چه سبک یا سنگین می تواند به مشکلاتی جدی منجر شود.

اگرچه حادثه هیچگاه خبر نمی کند، اما اگر به کمردرد التهابی مبتلا هستید می توانید اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از آن انجام دهید. به عنوان مثال، از رانندگی برای مدت زمان طولانی یا در مسافت های طولانی بدون استراحت پرهیز کنید. نشستن طولانی مدت در خودرو می تواند درد و سفتی را تشدید کند و اگر با احساس خستگی مواجه هستید، در مکانی مناسب توقف کرده و به میزان کافی استراحت کنید.

همچنین، اگر مجبور به استفاده از تلفن همراه خود هستید یا قصد دارید سیستم ناوبری خودرو را دوباره راه اندازی کنید، ابتدا در مکانی امن کنار جاده توقف کرده و سپس این کار را انجام دهید.

کالای خواب مناسب انتخاب کنید

استفاده از کالای خواب مناسب نمی تواند کمردرد التهابی را درمان کند، اما ممکن است به حفظ وضع اندامی خوب هنگام استراحت کمک کند.

در همین راستا، استفاده از تشکی که نه بیش از اندازه سفت و نه بیش از اندازه نرم است، توصیه شده است.

همچنین، افراد مبتلا به کمردرد التهابی می توانند هر شب برای تقریبا 30 دقیقه روی شکم خود دراز بکشند تا به حفظ وضع اندامی خوب کمک شود.

در کل، خواب کافی می تواند به شکل گیری احساس بهتر در فرد کمک کند. مطالعه ای که در ژوییه 2019 در نشریه Scandinavian Journal of Pain منتشر شد، نشان داد که خواب بی کیفیت با کمردرد مزمن پیوند خورده است.

شرایط خانه خود را برای پیشگیری از زمین خوردن اصلاح کنید

ایمن کردن خانه به منظور کمک به پیشگیری از زمین خوردن برای افراد مبتلا به کمردرد التهابی اهمیت دارد. از آنجایی که کمردرد التهابی خطر شکستگی های ستون فقرات را افزایش می دهد، پرهیز از زمین خوردن تا حد امکان اهمیت ویژه ای دارد.

به عنوان مثال، هنگام ورود به حمام و دستشویی با احتیاط این کار را انجام دهید و از فرش یا کفپوش های ضد لغزش در این مکان ها و همچنین آشپزخانه استفاده کنید. اتاق های خانه را نیز مرتب نگه دارید و از پخش کردن وسایل مختلف روی زمین که می توانند احتمال زمین خوردن را افزایش دهند، پرهیز کنید.

برای راحتی بیشتر از توالت هایی با ارتفاع بیشتر استفاده کنید

توالت های فرنگی ویژه که نشیمنگاه آنها از ارتفاع بیشتری نسبت به نمونه های عادی برخوردار هستند، ممکن است به تسکین ناراحتی هنگام استفاده از توالت و کاهش خطر زمین خوردن کمک کنند. استفاده از این توالت های خاص، به ویژه برای بیماران مبتلا به کمردرد التهابی که با سفتی شدید و ناهنجاری ستون فقرات مواجه هستند، توصیه می شود.

فضای کار خود را برای حفظ وضع اندامی خوب بهینه سازی کنید

اگر به کمردرد التهابی مبتلا هستید، در صورت امکان بهتر است روش هایی را برای بهبود وضع اندامی در محل کار خود مد نظر قرار دهید. در همین راستا، شما می توانید از یک میز ایستاده، یک صندلی ارگونومیک یا هر دو مورد استفاده کنید. ممکن است متوجه شوید که تغییر وضعیت بین حالت ایستاده و نشسته نتایج بهتری نسبت به انجام فقط یکی از آنها داشته باشد.

تلفن یا نمایشگر و صفحه کلید رایانه را به گونه ای قرار دهید که مجبور نباشید هنگام کار روی میز خم شوید یا وسایل دیگر را به گونه ای قرار دهید که مجبور نباشید زیاد خم و جابجا شوید. این شرایط می تواند به کاهش فشار بر ستون فقرات شما کمک کند.

اگر مجبور هستید زمان زیادی را پشت میز خود در حالت نشسته سپری کنید، زمان های استراحت کوتاه برای خود در نظر بگیرید. طی این زمان های استراحت از جای خود بلند شده و مقداری پیاده‌روی کنید تا فشار روی کمر و بخش های دیگر بدن کاهش یابد. اگر به کمردرد التهابی مبتلا هستید، ترجیحا بیشتر از 30 دقیقه را در حالت نشسته سپری نکن
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها