تعداد بازدید: ۱۱۶۲
کد خبر: ۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵ - 2019 08 December
درمان ٩٥ درصد کودکان و نوجوانان مبتلا

در طرح ضربتی مقابله با شپش در نی ریز بیش از ٩٥ در صد از کودکان و نوجوانان دختر و پسر درگیر،  به صورت کامل درمان شدند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان نی ریز، با توجه به افزایش ناگهانی شپش سر و بیم از شیوع  یک باره آن در بین جمعیت دانش آموزی و مهدکودکها در آغاز سال تحصیلی و اهمیت آن، این موضوع با یک برنامه مدون و ضربتی در سطح شهرستان از طرف واحد کنترل بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت و درمان آغاز شد. این طرح به صورت پیوسته از ٦ مهرماه سال جاری آغاز و تا ١٠ آبان ماه به پایان رسید. این طرح  با حضور  ٨٢ نفر از کارشناسان شبکه بهداشت و درمان، امدادگران هلال احمر و کارشناسان آموزش و پرورش در ١٣٢ مدرسه و مهد کودک در سطح شهرستان به اجرا درآمد.

دکتر داور آل داود درباره اهمیت اقدام برای مقابله با شیوع شپش گفت: با توجه به افزایش آلودگی شپش در مراکز آموزشی شهرستان نسبت به سال قبل از آن، این طرح ضربتی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی توسط واحد بیماریهای واگیر دار شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز در اولویت قرار گرفت. در این طرح علاوه بر فرمانداری، آموزش و پرورش، بهزیستی و هلال احمر نیز شبکه بهداشت را یاری کردند. 

قبل از آغاز طرح یک دوره آموزش فشرده نیز برای نیروهای درگیر در این طرح توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان برگزار شد و مجریان این طرح در ٤ گروه غربالگری، آموزش، درمان و پیگیری وارد عمل شدند.

 دکتر محمد رضا رسولیان کارشناس واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان نیز افزود: کلیه مدارس دخترانه، پسرانه و مهدکودک ها در شهرها و روستاها در زیر مجموعه این طرح قرارگرفتند. این تیمها با شناسایی افراد آلوده به شپش، روش استفاده از شامپوی  « پرمترین » و اقدامات لازم برای رفع شپش سر را به آنان آموزش دادند. همچنین ٨ نفر از کارشناسان مجرب این طرح، آموزش های لازم را درباره روش درمان صحیح، پیشگیری و انتقال آلودگی به خانواده ها و نزدیکان دانش آموزان با حضور همزمان با دیگر اکیپ ها در مدارس و با استفاده از کلیپ های آموزشی و انتشار در فضای مجازی آموزش دادند. 

دکتر رسولیان با بیان یک نکته جالب گفت:  از ١٠٠ درصد دانش آموزان و مهدکودکی های درگیر و آلوده به شپش در سال جاری ، ٧٥ تا ٨٥ درصد آن در شهر ها و ٢٠ تا ٢٥ در صد در روستاها بودند. این طرح توانست ٩٥ درصد افراد آلوده را معالجه و درمان کند و اکنون فقط ٥ درصد، درمانشان کامل نشده و درمان این افراد به صورت ویژه و با تغییر در روش درمان در حال پیگیری است. لازم به ذکر است که دانش آموزان مقطع متوسطه مشمول این طرح نشدند.

با توصیه واحد بیماریهای واگیر دار شبکه بهداشت و درمان به مدارس و مهدکودکها، به مربیان بهداشت این مراکز آموزش داده شد تا در آغاز مهرماه دانش آموزان و کودکان به صورت روزانه چک شده و از آغاز ماه دوم تحصیلی، مدارس و مهد کودک ها به صورت هفتگی و یا دو هفته یکبار برای مقابله با شپش سر چک شوند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها