تعداد بازدید: ۱۴۵۹
کد خبر: ۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ - 2019 05 December
حقابه بختگان تا روز جمعه 16 آذر به ورودی دریاچه بختگان در منطقه دو شاخ می‌رسد.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: ظهرابی به ضرورت احیاء دریاچه بختگان اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌هایی صورت گرفته در خصوص احیاء تالاب بختگان، این اداره کل به منظور حفظ کارکردهای ذکر شده و در راستای اجرای قانون حفاظت و احیاء تالاب‌ها و آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها به ویژه ماده 4 این آئین‌نامه (ماده 4: وزارت نیرو به منظور تأمین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها که توسط سازمان اعلام می‌شود، میزان سهم تالاب از ظرفیت آبی حوضه آبریز را با کمیت و کیفیت مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی مختلف، با توزیع زمانی معین و در اولویت دوم پس از تأمین آب شرب تخصیص می‌دهد که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارت سازمان تأمین می‌شود.)

با پیگیری های مداوم پس از چندین سال 42 میلیون متر مکعب حق آبه این تالاب‌ها از سد درودزن تخصیص داده شد و از ساعت 8 صبح 7/9/98 الی ساعت 20 23/9/98 به مدت 16.5 روز به میزان دبی 30 متر مکعب بر ثانیه و میزان دبی 2.59 میلیون متر مکعب در روز و حجم کلی آب رها شده 42.7 میلیون متر مکعب در حال رها سازی می‌باشد.

ظهرابی گفت: این میزان حقابه اختصاص‌ یافته توسط شرکت آب منطقه‌ای، تنها بخش اندکی از حقابه مورد نیاز تالاب بوده و نیاز آبی تالاب بختگان بسیار فراتر از این ارقام است.

حمید ظهرابی اظهار داشت: احیای تالاب‌ها یکی از اولویت‌های سازمان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس است و پیگیری برای تأمین حقابه بختگان و انجام اقداماتی از این قبیل برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکوسیستمی که می‌تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت‌های محیط‌زیست بوده که به صورت مداوم در حال پیگیری است.

وی تأکید کرد: ما معتقدیم که احیاأ تالاب بختگان به معنی احیای مناطق و شهرستان‌های همجوار این دریاچه است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. وجود اکوسیستم‌ ارزشمند تالاب‌های طشک و بختگان و نقش مؤثر این تالاب‌ها  به ویژه حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنی، کنترل نمودن  سیلاب‌های ویرانگر، تأمین آب برای کشاورزی، شرب و از همه مهمتر نقش این تالاب‌ها در سلامت روانی و تأمین معیشت جوامع پیرامونی، حفاظت و تأمین حق‌آبه این تالاب را صد چندان می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: سازمان آب با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی که خود از ذینفعان اصلی این حقابه هستند، از حقابه‌ها تالاب ها مراقبت کرده تا کشاورزان در مسیر رها‌سازی از این آب برای توسعه کشت استفاده نکنند. این اداره کل به منظور حراست و پایش حق آبه تا ورودی تالاب های بختگان و طشک اکیپ های بازرسی تشکیل داده و با همکاری افراد محلی و فرمانداری های شهرستان های حوزه و ادارت آبیاری و جهاد کشاورزی به صورت شبانه روزی  بر حسن اجرای عملیات نظارت دارند.

در حال حاضر۱۴/۹/۹۸ آب تا روستای گورگیر در نزدیکی پل حسن آباد رسیده است و تا روز جمعه ۱۶/9/98  به ورودی دریاچه بختگان در منطقه دو شاخ خواهد رسید.

این اداره از همه افراد ساکن در مجاورت مسیر رودخانه کر خواهشمند است با عدم برداشت و گزارش تخلف برداشت‌های غیر مجاز این اداره کل را در تأمین حق آبه تالاب‌ها همراهی نموده تا با حفظ این اکوسیستم‌های ارزشمند کارکردها و اثرات تالاب‌ها بر سلامت و معیشت مردم به منطقه برگردانده شود.


غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
حسنعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
با احترام اگر واقعا دلسوز محیط زیست دریاچه طشک هستیم باید نگذاریم که منافع محیط زیست ومردم را چندین نفر بخاطر سود شخصی از بین ببرند واب چشمه دایمی انرا صرف کشاورزی کنند درحقیقت ما دولت را دوست داریم و درخط او هستیم ولی بفکر محیط زیست نیست وخیلی از بحرانهای خشکی ومحیط زیست بخاطر این است که نمیخواهد مردم را ناراحت کند درصورتیکه محیط زیست مهم وکم کاری در محیط زیست سبب ناراحتی مردم از مسولان میشود
نم نمک
Canada
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
با سلام واحترام نمیدانم چه دستی درکار است وچه منفعتی محیط زیست ارسنجان دارد که جلو کشاورزانی که اب چشمه دریاچه طشک را بخاطر سود ومنافع شخصی حیف ومیل میکنند را نمیگیرد وانها را از این کار باز نمیدارد چرا وچرا
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها