تعداد بازدید: ۱۲۰۲
کد خبر: ۷۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ - 2019 01 December
یادداشت اختصاصی
محمد جلالی

پس از آنکه بنزین دو نرخی شد و رقم بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان رسید دولت بلافاصله وعده داد که یارانه معیشتی طرح سهمیه‌بندی بنزین به ۱۸ میلیون خانوار ایرانی (۶۰ میلیون نفر) را پرداخت خواهد کرد.

میزان حمایت ماهیانه خانوارها در طرح جدید دولت بدین شکل اعلام شده بود که خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوارهای ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای ۵ نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان دریافت کنند.

همچنین رئیس جمهور تأکید کرده بود که تا ریال آخر طرح حمایتی جدید دولت به حساب خانوارها می‌رود و هیچ مبلغی وارد خزانه دولت نخواهد شد.

این یارانه در سه نوبت پرداخت شد اما به نظر می‌رسد بیش از آنچه که دولت می‌گوید از دریافت یارانه محروم مانده‌اند. 

همچنین در پیج اینستاگرام نی‌ریزان فارس سؤال شد که آیا شما یارانه معیشتی طرح سهمیه‌بندی بنزین را دریافت کرده‌اید؟ که در این ارتباط  ٤٥٢ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که ٣٢٥ نفر(٧٢ درصد) اعلام کردند که یارانه معیشتی را دریافت نکرده‌اند، ٨١ نفر (١٨ درصد) به گزینه بلی پاسخ داده‌اند و ٤٦ نفر (١٠ درصد) هم از این یارانه ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی سایت هورگان که ٤٧ نفر در آن شرکت کرده‌اند، ٣٨ نفر (٧٩ درصد) اعلام کرده‌اند که یارانه را دریافت نکرده و تنها ٨ نفر (١٧ درصد) یارانه را گرفته‌اند؛ همچنین یک نفرهم گفته اطلاعی از این یارانه ندارد.

بر اساس اعلام سایت دولت درصد پرداخت استان‌ها متفاوت‌ بود؛ به عنوان مثال ٨٢,١ درصد از ساکنان استان سیستان و بلوچستان که بی‌شک یک استان کم برخوردار می‌باشد یارانه نقدی را دریافت کردند و صدرنشین جدول پرداختی دولت شدند.

اما جایگاه فارس پهناور در این جدول مناسب نیست. طبق جدول اعلامی واریز یارانه، ٦٧,٨ درصد از مردم فارس یارانه معیشتی گرفته‌اند و ساکنان استان‌های البرز، یزد، اصفهان و بوشهر پایین‌تر از فارس در این جدول ٣١ استانی قرار دارند؛ هر چند تهرانی‌ها با٥٧.٢ درصد قعرنشین هستند.

بر اساس اعلام دولت در خصوص نحوه پرداخت یارانه معیشتی بیش از ۳۲ درصد از مردم فارس صلاحیت دریافت این بسته معیشتی را نداشته‌اند، هرچند دولت اعلام کرده مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه وزارت رفاه با کد #۶۳۶۹* اعتراضات خود را نسبت به این روند ثبت کنند اما انتظار می‌رود مسئولان استان نیز نسبت به اختصاص این سهمیه بررسی‌های بیشتری کنند تا مبادا کسی که مستحق دریافت یارانه می‌باشد از این مسئله کنار گذاشته شود.

در این ارتباط مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که نیاز نیست مردم برای مسائل و مشکلات مربوط به طرح معیشتی به ادارات مختلف مراجعه کنند اما باید با اطلاع‌رسانی‌های مختلف کاری کرد تا افراد بتوانند اعتراضات خود را در خصوص عدم دریافت این یارانه با سهولت به ثبت برسانند و سپس پاسخ مناسب را دریافت کنند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها