تعداد بازدید: ۱۸۰۶
کد خبر: ۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ - 2019 13 November
مرتعداران برای کاشت گیاهان دارویی و به ویژه آنغوزه در مراتع با هماهنگی اداره منابع طبیعی اقدام کنند.
حسین قانع، هورگان: بنا بر اعلام سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی‌ریز، با توجه به وجود مرتع‌های مستعد در شهرستان، مرتعداران  دارای پروانه چرا می‌توانند گیاهان دارویی مانند: آنغوزه، موسیر کوهی، جاشیر خوراکی، بادام کوهی و.... را با هماهنگی این اداره در بخشی از مرتع خود کشت کنند. این طرح اکنون در حدود 60 مرتع شهرستان انجام شده  و در  اغلب این مرتع‌ها دامداران ذیصلاح  و دارای پروانه چرا  اقدام به کاشت گیاه آنغوزه کرده اند.

رضا یزدانخواه گفت: فصل  پاییز و به ویژه نیمه نخست این فصل بهترین زمان برای کاشت گیاه آنغوزه می‌باشد. کاشت گیاهان دارویی باید  تحت نظر کارشناسان واحد مرتع این اداره و با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان فارس  انجام شود. لذا این اداره اهمیت زیادی برای طرح کشت گیاهان دارویی  در شهرستان لحاظ  کرده است.  با توجه به وسعت زیاد مراتع شهرستان این طرح‌ها با مدیریت و حفاظت مناسب می‌‌توانند اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار مناسبی را ایجاد کنند و علاوه بر آن به حفظ پوشش گیاهی نیز مراتع کمک خواهند کرد. 

به طور مثال در سال جاری در یکی از مراتع 500 هکتاری شهرستان که در بخشی از آن برای چند سال متوالی آنغوزه کاری شده بود  6/1 تن شیرآبه آنغوزه به ارزش  بیش از 320 میلیون تومان  برداشت شده است و این در آمد برای چند سال  پایدار خواهد بود. با توجه به صرفه اقتصادی گیاه آنغوزه در حال حاضر بعضی از کشاورزان در اراضی مالکی خود اقدام به کاشت گیاه آنغوزه کرده اند.




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها