تعداد بازدید: ۱۵۸۲
کد خبر: ۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴ - 2019 10 November
شهرداری چه تغییراتی را در پیاده‌رو وخیابان قدس اعمال می‌کند؟
از ابتدای مردادماه پیاده‌روهای خیابان قدس در حال موزائیک فرش هستند و قرار است در آینده‌ای نزدیک سنگفرش خیابان نیز اجرا شود.

به همین دلیل با شهردار نی‌ریز گفتگویی کردیم.

 

٢ پروژه در یک خیابان
حامد فرغت گفت: خیابان قدس شامل دو پروژه می‌باشد پیاده‌رو و سنگفرش خیابان.


در ابتدا قرار بر این شد که خیابان قدس را تبدیل به یک پیاده‌راه کنیم اما با مطالعاتی که انجام شد و با مشاورین ترافیکی که نسبت به شهر آشنایی داشتند گفتگو کردیم، اما تمام آنها با این مسئله مخالفت کردند. 


کارشناسان بر این عقیده بودند که ما معبر جایگزین در شهر نی‌ریز نداریم  و بحث پیاده‌راه شدن این خیابان منتفی شد.

مشخصات فنی پیاده‌رو
وی با بیان اینکه پیاده‌روهای خیابان قدس در اولویت اول کاری شهرداری قرار گرفته است گفت: موزائیک فرش پیاده‌روها سال‌ها بود که تعویض نشده بود و علت آن هم بحث عقب‌نشینی خیابان بود و پس از آن بحث فاضلاب شهری هم به آن اضافه شد.


تصمیم گرفتیم که این مسیر را برای افراد معلول مناسب سازی کنیم با توجه به اینکه باید مبلمان شهری در خیابان عوض می‌شد این مسئله را شروع کردیم هر چند که قرار بود هر چهار خیابان اصلی موزائیک فرش شوند اما افزایش مبالغ سبب شد تا فقط نسبت به خیابان قدس اقدام کنیم.


متراژ پیاده‌روهای این خیابان ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع است و از میدان ۱۵ خرداد تا میدان شهید رجائی ادامه خواهد داشت و در تمام عقب نشینی‌ها و تعویض‌ها این اتفاق خواهد افتاد.
طرحی که در حال اجرا می‌باشد یک طرح مصوبه کشوری است که در تمامی شهرها اجرا می‌شود.


فرغت در خصوص مصالح به کار گرفته شده در این پیاده‌روها گفت: یک کتیبه قرمز رنگ ۲۴ در ۱۲ سانتی‌متر با ضخامت ۵ سانتی‌متر که در نی‌ریز در حال تولید است و بهترین نمونه کیفیتی می‌باشد که در شهرهایی همچون شیراز هم همین کارگاه کار می‌کند، استفاده شده است. 


دیگر موضوعی که در این مسیر وجود دارد موزائیک فرش نابینایان است که به صورت زرد رنگ دارای ۷ تا ۹ شیار می‌باشد و بعد هم موزائیک واش بتن است که سطوح باقیمانده را پر می‌کند. متأسفانه در نی‌ریز این نوع موزائیک تولید نمی‌شود.


کار از اوایل اَمرداد شروع و قرار شد تا یکی دو هفته مانده به مهر و دو هفته پس از مهر پروژه را تعطیل کنیم تا مردمی که می‌خواهند از خیابان قدس به مناسبت شروع مدارس خرید کنند با مشکل روبرو نشوند.

کفپوش بتنی نه سنگفرش
شهردار نی‌ریز در رابطه با کفپوش بتنی خیابان قدس  گفت: پس از اتمام کار فاضلاب در این خیابان ساده‌ترین کار آن بود که همانند دیگر خیابان‌ها روکش آسفالت کنیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم به دلیل بحث زیباشناسی این خیابان که مرکز اصلی خرید و فروش هست بپردازیم و از کفپوش بتونی در این خیابان استفاده کنیم.


بدون تردید کفپوش بتنی روح دیگری به این خیابان خواهد داد.


دومین مسئله آرام‌سازی ترافیک بود از طرفی اگر کفپوش بتنی اجرا شود ما می‌توانیم جداول خیابان را از رو باز بودن به رو بسته تبدیل کنیم و در واقع آبهای سطحی به زیر زمین انتقال داده شود و مطمئن خواهیم بود که چیزی حدود یک متر به عرض خیابان اضافه می‌شود.


شهردار نی‌ریز با تأکید بر اینکه این خیابان کفپوش بتنی خواهد شد نه سنگفرش گفت: دقت داشته باشید مکان‌هایی که سنگفرش می‌شود در واقع امکان عبور خودرو بسیار سخت می‌گردد مثل مسیر حافظیه در شیراز.


کفپوش‌های بتنی اختراع ما نیست و در بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف دنیا در حال انجام است؛ مخصوصاً در اروپای شرقی این کفپوش ها به وفور دیده می‌شود.


برای اینکه خوانندگان بدانند قرار است نمونه آن به چه شکل باشد یادآوری می‌کنم که این کفپوش‌ها در خیابان خیام و انوری شیراز کار شده است و برای اینکه همین نمونه در نی‌ریز اجرا شود با شهردار آن منطقه، کارشناس ارشد آنجا و حتی کارگران گفتگوهایی کردیم.

اجرای کفپوش بتنی در ٢ فاز
فرغت گفت:‌ قرار است کفپوش بتنی را در دو فاز با توجه به اینکه به فصل بارندگی نزدیک می‌شویم و احتمال کند شدن کار وجود دارد، اجرا کنیم.


در فاز نخست از میدان پانزده خرداد تا درمانگاه شهید فقیهی(بهداری) و در فاز دوم از درمانگاه شهید فقیهی تا میدان شهید رجایی اجرا خواهد شد.


البته این مسئله دردسرهایی هم برای مردم خواهد داشت به گونه‌ای که نیمی از خیابان بسته خواهد شد و آسفالت و زیرسازی برداشته و عملیات بتن ریزی انجام می‌شود.


وی در ارتباط با برآورد ریالی آن گفت: با توجه به اینکه این مسیر هنوز به مناقصه نرفته است اجازه دهید تا رقم ریالی آن را اعلام نکنم اما امیدواریم که تا پایان امسال حداقل فاز اول را اجرایی کنیم؛ البته شورای محترم شهر نی‌ریز درخواست دارند تا همین پروژه برای خیابان امام خمینی هم اجرا شود اما باید این خیابان اجرا شود تا بازخوردهای آن را ببینیم و سپس نسبت به آن اقدام کنیم.


شهردار نی‌ریز اعتبار موزائیک فرش پیاده‌روهای خیابان قدس را ۳۰۰ میلیون تومان برای کل مسیر اعلام کرد.

تعریض امکانپذیر نیست
وی با بیان اینکه در بسیاری از خیابان‌های قدیمی در شهرهای بزرگ دنیا رسم نیست تا طرح تعریض اجرا شود گفت: در خیابان قدس به چند دلیل این مسئله امکان پذیر نیست.
اول اینکه بسیاری از مغازه‌هایی که در آنجا وجود دارد دارای سند نیستند که ما بتوانیم آن‌ املاک را خرید کنیم.


دومین مسئله، اگر طرح تعریض خیابان اجرا شود با توجه به متراژ مغازه‌ها چیزی نمی‌ماند که مالک ترغیب شود تا در طرح تعریض شرکت کند.

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری
United States
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
0
ضمن تشکر از شهرداری محترم لطف کنید نسب به زیبا سازی خیابانهای منتهی به مقبره استاد احمد نی ریزی هم اقدام به زیبا سازی های این چنینی بفرمایید تا مکانی مناسب برای گردشگردی داخلی وخارجی و همچنین مایه مباهات همشهریان عزیزمان گردد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها