تعداد بازدید: ۲۲۶۹
کد خبر: ۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ - 2019 03 November
گفتگو با همشهریان نی‌ریزی:
سمیه نظری گروه گزارش

/ نوسان قیمت برای کالاهای خانگی زیاد است.
/ بسیاری از عروس‌ها برای اینکه هزینه کمتری صرف  وسایل  پلاستیکی کنند از بین آنها اقلام ضروری را انتخاب می‌کنند .
/ تنوع اجناس بالاست و خرید کردن سخت شده است.
/ یخچال یکی از گرانترین کالاهای جهیزیه است. 
/ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به عنوان جهیزیه همراه دختر می‌کنند.

دختران و پسران جوانی هستند که به دلیل نداشتن وضعیت مالی مناسب زیر بار ازدواج شانه خالی می‌کنند و یا عروس ‌و دامادهایی که چندسال عقد مانده‌اند و به دلیل خرج‌های گران و چشم و ‌هم‌چشمی‌های زیاد هنوز سر خانه و زندگی خود نرفته‌اند. به راستی یک جهیزیه خوب تا چه اندازه می‌تواند موجب دوام یک زندگی مشترک شود؟ آیا یک جهیزیه خوب می‌تواند ملاک خوشبختی زندگی باشد؟ چرا باید پدری کهنسال و یا حتی از کار افتاده زیر بار ازدواج دخترش کمر خم کند تا او با همه امکانات بخواهد  به خانه بخت برود ؟


هزینه یک جهیزیه مناسب موضوع گزارش این هفته است که طی آن نظر چند تن از فروشندگان جهیزیه را جویا شدیم که می‌خوانید. 

لوازم خانگی
احسان دمیری فروشنده کالای خانه و آشپزخانه است. او می‌گوید: «تنوع اجناس زیاد و قیمت‌ها گران و لذا خرید کردن سخت شده است.» دمیری قیمتها را متغیر می‌داند 


با مراجعه به چند فروشگاه لوازم خانگی قیمت چندکالا‌ی ضروری را به صورت  تقریبی  گرفتیم که به صورت زیر است: 
 اجاق گاز ایرانی: از ٦٠٠ هزار تومان تا١,٨ میلیون تومان


یخچال یکی از گرانترین کالاهای جهیزیه به حساب می‌آید که در بازار تنوع بالایی دارد و خرید آن بستگی به نوع ومارک آن دارد. ساید بای ساید باشد یا معمولی؟ مخزن آب داشته باشد یا نه؟ با این حساب بهای یک یخچال ایرانی از ٤ میلیون شروع می‌شود و تا ٩میلیون تومان می‌رسد. 


یخچال دوقلوی ایرانی از ١٠ تا ١٢ میلیون تومان  است.


جاروبرقی ایرانی: از ٧٠٠  هزار تومان تا ١میلیون و ٢٠٠ هزار تومان


ماشین لباسشویی ایرانی: از ١ میلیون و ١٥٠ هزار تا ١ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان


بخاری (شومینه) از ٣٥٠ هزار تومان به بالا


چرخ گوشت ایرانی: از ٦٠٠  هزار تومان تا ١ میلیون  و ٢٠٠ هزارتومان


آبمیوه‌گیری ایرانی: ٢٥٠ تا ٦٠٠ هزار تومان


مایکروفر ایرانی: از ٥٠٠  تا ٨٥٠ هزارتومان


برای خرید کالاهای خارجی در بازار باید کفش آهنی به پا کرد و قیمتها را پرسید ومدل‌ها را پسندید. 


قیمت‌های اجناس خارجی به طور تقریبی به شرح زیر است: 
اجاق گاز خارجی: از ١ میلیون و ٤٠٠ هزارتومان  تا  ١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان 


یخچال خارجی: از ٨ تا ٢٢ میلیون تومان


جاروبرقی خارجی: از ١ میلیون و ٢٠٠ هزارتومان  تا ٢ میلیون  و ٦٠٠ هزار تومان


ماشین لباسشویی خارجی: از ٤ میلیونو ٥٠٠ هزار تومان  تا ٨ میلیون تومان


تلویزیون خارجی: از ٢ تا ٩ میلیون تومان


یکی دیگر از فروشندگان کالای خانگی که نمی‌خواهد خود را معرفی کند، جهیزیه ساده برای یک عروس را چیزی حدود ٤٠ میلیون تومان برآورد می‌کند.  این در حالی است که به گفته وی نوسان قیمت در بازار زیاد است. 


سرویس قابلمه تفلون (١٠ پارچه) : ٧٠٠ هزار تومان


سرویس قابلمه گرانیت از یک میلیون و صد هزارتومان تا  ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان. 


قاشق و چنگال: از ٤٠٠ هزار تومان تا ٢  میلیون و ٢٠٠ هزار  تومان


کارد (٦ نفره): از ٥٠ هزار تومان به بالا


سرویس قابلمه تفلون: از ٢٠٠ تا ٤٥٠ هزار تومان


سرویس قابلمه چدن از یک میلیون تا ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان 


آب‌میوه‌گیری: از ٣٠٠ هزارتومان  تا ٢٠ میلیون و ٢٠٠ هزار  تومان


سرویس چینی ١٢ نفره: از ١ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان  تا ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان
سرویس و تکه‌های بلور: از ۱۰۰ هزار تومان به بالا 

 


سرویس پلاستیک : از ٩٠٠ هزار تومان به بالا 

سرویس پلاستیک
یکی از فروشندگان پلاستیک، قیمت سرویس ٦٤ پارچه را ٩٠٠ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: قیمت این سرویس  از ٩٠٠ هزار تومان شروع می‌شود. البته یک سرویس کامل شامل ظروف پلاستیکی آشپزخانه، ‌سرویس حمام و سرویس بهداشتی است. این در حالی است که بسیاری از عروسان به خاطر این که هزینه کمتری بپردازند، از بین آنها انتخاب می‌کنند و بعضی وسایل اضافی را نمی‌خرند.

کالای خواب:
یکی از فروشندگان کالای خواب نیز قیمت روتختی را از ٣٠٠ هزار تومان تا ٢میلیون تومان می‌داند که البته بستگی به جنس پارچه و تعداد بالشتک‌های آن دارد.


م. شبانی یکی از کسانی است که سرویس پارچه‌ای خواب را آماده می‌کند. به گفته او قیمت‌ها به شرح زیر است:


تشک یک نفره ١٣٠ تا ٢٦٠ هزار تومان که بستگی به این دارد که در آن پشم شیشه کار شده باشد یا پرز پتو و پنبه. بالشت ٣٠ تا ٨٥ هزار تومان و پتو چیزی حدود ١٤٠ هزار تومان به بالاست. بنابراین یک دست رختخواب با پرز و پشم‌ شیشه چیزی حدود ٤٠٠ هزار تومان در می‌آید که حداقل هر جهیزیه ٣ تا ٤ دست نیاز دارد.

سرویس پذیرایی:
یکی از فروشندگان بلور نیز می‌گوید: جوانانی را می‌شناسم که حقوقشان ماهیانه یک میلیون تومان است؛ اما دنبال لوازمی هستند که کارایی زیادی در آغاز زندگی آنها ندارد. او قیمت وسایل پذیرایی بلور را که شامل استکان، میوه‌خوری، شیرینی‌خوری، پارج و لیوان و... است، از یک میلیون به بالا عنوان می‌کند. حال بستگی دارد که به گفته وی عروس خانم جنس خارجی انتخاب کند یا ایرانی. 
*****
٥٠ میلیون  تومان جهیزیه خریدم
البته در میان لیست خرید جهیزیه اقلام خرده ریز دیگری هم هست که می‌تواند به این لیست اضافه شود.‌ به قول قدیمی‌ها از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را همراه دختر می‌کنند تا مبادا چیزی کم داشته باشد.


 از طرفی برخی قیمتهای کف که فروشندگان به ما اعلام می‌کنند، در بازار یافت نمی‌شود و یا کمتر کسی حاضر است آنها را تهیه کند. با توجه به تنوع و ریز قیمت‌ها نمی‌توان آمار همه آنها را به دست آورد؛ اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت یک جهیزیه خیلی ساده حدود ٣٥ میلیون تومان آب می‌خورد. 


اعظم شفاعت که چند سالی از زندگی مشترکشان گذشته، یکی از کسانی است که به همراه خواهرش برای خرید قابلمه آمده است. می‌گوید: «خردکن، سبزی‌خردکن، تستر، چرخ گوشت، بخارپز، ساندویچ ساز و... شاید خیلی کم در خانه نیاز شود. به عنوان مثال می‌توان گوشت چرخ‌کرده را از بیرون خرید یا این که سبزی را بیرون از منزل خرد کرد. چیزی که اگر همه اینها  را بخواهید خریداری کنید، حدود ۳ تا ۶ میلیون تومان می‌شود.»


م. عابدی برای خرید وسایل دکوری در یکی از فروشگاه‌های لوازم خانگی است. او می‌گوید: «من همه وسایل را برای جهیزیه‌ام خریده‌ام که حدود ٥٠ میلیون تومان شده است. البته اقلام اصلی را از اجناس خوب و خارجی انتخاب کردم. اما بعضی از لوازم را که کاربرد زیادی نداشت، ایرانی برداشتم.»

اقلام  اضافی
البته در میان موارد عنوان شده برای جهیزیه، ما از ذکر مواردی که جزو اقلام اصلی نبود خودداری کردیم. مواردی که به نظر می‌رسد بیشتر مردم آن را هم تهیه می‌کنند و به نوعی دارد کم‌کم جزو اقلام اصلی می‌شود؛ از جمله: سرویس مبلمان، پنکه، تخت‌خواب و کمد، بخارپز، هواپز، مایکروفر و یا سرویس قابلمه و غذاخوری در مدلها و جنسهای مختلف، فرش آشپزخانه، قهوه‌ساز، بخارپز و هواپز، بخارشوی، ماشین ظرفشویی، پرده، همزن برقی و...


اين روزها به خاطر تنوع در وسايل مختلف خانه و همچنين چشم و هم چشمی‌‌های موجود، شاهد آن هستيم كه روز به روز خرید جهیزیه به یک معضل بزرگ در بين خانواده‌ها تبديل شده است، کافی است با حضور در برخی از فروشگاه‌های لوازم خانگی از چند و چون قیمت‌ها،‌ مارک و برندها سؤال کنیم تا بدانیم یک جهیزیه ساده چند آب می‌خورد؟


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها