تعداد بازدید: ۱۴۴۱
کد خبر: ۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ - 2019 27 October
حاصل تفاهم‌نامه ١٢ ماهه شهرداری نی‌ریز و مجتمع فولاد:
مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ساخته می‌شود.

به استناد تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده و در راستای رسالت واحدهای تولیدی از ارتقاء مهارت و سلامت کارکنان خود به همت فولاد غدیر نی‌ریز سالن چند منظوره فرهنگی- ورزشی با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر نی‌ریز و با همکاری فرمانداری، امور مالیاتی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان در پارک آزادی احداث می‌شود.
همچنین بنا به گفته زاهدیان احداث استخر هم در برنامه قرار دارد. 

مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ساخته می‌شود.
به استناد تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده و در راستای رسالت واحدهای تولیدی برای ارتقاء مهارت و سلامت کارکنان خود به همت فولاد غدیر نی‌ریز سالن چند منظوره فرهنگی- ورزشی با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر نی‌ریز و با همکاری فرمانداری، امور مالیاتی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ورزش و جوانان در پارک آزادی احداث می‌شود.

تاریخچه یک ایده بزرگ
تاریخچه احداث و تبدیل پارک آزادی به یک مجموعه با امکانات فراوان به زمانی برمی‌گردد که ملاحسینی شهردار نی‌ریز بود.


در آن زمان و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ خبر از عملیات خاکبرداری دریاچه مصنوعی واقع در پارک آزادی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع با عمق یک متر و چهل سانتی‌متر داده شد و حتی عملیات آغازین آن شامل گودبرداری هم آغاز شد.


در همین بین ملاحسینی وعده داد تا یک زمین چمن استاندارد با سکوهای مناسب نیز در آن پارک احداث نماید و حالا نزدیک به ده سال از آن وعده می‌گذرد و این بار قرار است فولاد غدیر نسبت به تجهیز این پارک اقدام کند.


در همین راستا تفاهم‌نامه‌‌ای در روز چهارشنبه اول آبان‌ماه مابین شهرداری نی‌ریز و فولاد غدیر به امضاء رسید. 

شرح پروژه
در این تفاهم‌نامه که با حضور فرماندار شهرستان نی‌ریز و در فرمانداری انجام گرفت آمده است:


هدف از تنظیم و اجرای این تفاهم‌نامه تکمیل پروژه بوستان آزادی شهر نی‌ریز واقع در بلوار میرزا کوچک خان جنگلی، مطابق نقشه‌های مصوب شامل تمامی موارد مندرج در نقشه‌های مصوب همچون دریاچه مصنوعی، پیاده‌راه سلامت، زمین چمن فوتبال و همچنین ساخت یک باب سالن ورزشی مسقف به ظرفیت سه هزار نفر در محل جانمایی شده در حد جنوب غربی بوستان مذکور با مشارکت طرفین تفاهم‌نامه به منظور ارتقاء مهارت و سلامت کارکنان شاغل در شرکت فولاد غدیر نی‌ریز و کلیه شهروندان نی‌ریز از امکانات و زیرساخت‌های موجود و آتی‌الاحداث در مجتمع آموزشی و ورزشی فولاد غدیر بوستان آزادی شهر نی‌ریز در دو فاز عملیاتی به شرح مندرج در ماده ٢ همین تفاهم‌نامه است.

موضوع تفاهم‌نامه
فاز اول:
الف: مهندسی، تأمین کالا و ساخت یک باب سالن ورزشی به ظرفیت سه هزار نفر در زمینی به مساحت ٦ هزار متر مربع به مختصات مندرج در پیوست شماره یک و صورتجلسه تحویل زمین، واقع در حد جنوب غربی بوستان آزادی شهر نی‌ریز به همراه تجهیز سالن و محوطه‌سازی فضای پیرامونی آن مطابق نقشه مصوب بوستان به هزینه و توسط شرکت فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان سرمایه‌گذار، که در راستای این موضوع زمین مذکور تحت عنوان باقیمانده پلاک اصلی ٣٣٣١ منطقه ثبتی ٢٢ فارس طی صورت جلسه‌ای از جانب شهرداری نی‌ریز به عنوان مالک به شرکت فولاد غدیر نی‌ریز تحویل می‌گردد.


ب: تأمین کالا و ساخت دریاچه مصنوعی واقع در پارک آزادی شهر نی‌ریز شامل تهیه مصالح Geotextile و Geomembrane مورد نیاز عایق‌سازی دریاچه مذکور و اجرای آن مطابق نقشه‌ها و جزئیات اجرایی پیوست با نیت ذخیره سازی آب قنات برنجزار و راه‌اندازی و ترویج ورزشهای آبی مانند قایقرانی به همراه پیاده‌راه سلامت واقع در بوستان و حاشیه دریاچه مصنوعی مذکور به نیت ترویج ورزش‌های همگانی و ارتقاء سلامت جامعه و همچنین محوطه‌سازی فضای پیرامونی به هزینه و توسط شرکت فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان سرمایه‌گذار که زمین مذکور محدود به مختصات مندرج در پیوست شماره یک پس از تکمیل عملیات بند فاز نخست این تفاهم‌نامه و یا همزمان با آن به فراخور پیشرفت پروژه در آینده توسط شهرداری نی‌ریز به سرمایه‌گذار تحویل می‌گردد.


فاز دوم:
الف: تأمین کالا و ساخت یک باب زمین چمن فوتبال واقع در حد غرب بوستان آزادی، سه باب زمین ورزشی روباز والیبال، تنیس و محوطه‌بازی پینگ‌پنگ و شطرنج مطابق نقشه‌های پیوست به هزینه و توسط شرکت فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان سرمایه‌گذار، که در راستای این موضوع زمین مذکور تحت عنوان باقیمانده پلاک اصلی ٣٣٣١ منطقه ثبتی ٢٢ فارس طی صورتجلسه‌ای از جانب شهرداری نی‌ریز به عنوان مالک به شرکت فولاد غدیر نی‌ریز تحویل می‌گردد.

تکمیل ١٢ ماهه
همچنین در این تفاهم‌نامه ذکر شده است که تکمیل و بهره‌برداری عملیات موضوع بند الف فاز اول حداکثر ۱۲ ماه خورشیدی بعد از امضاء این تفاهم‌نامه خواهد بود و زمان شروع فاز دوم با توافق بعدی طرفین تعیین می‌گردد.

سریع و به دور از بروکراسی
اما در جلسه فرمانداری مدیرعامل فولاد غدیر گفت: در راستای فعالیت‌های ورزشی برای پرسنل فولاد و منافع شهر اولین گام برای ساخت سالن چند منظوره ورزشی و یک مجموعه فرهنگی ورزشی برداشته می‌شود.


زاهدیان اعلام کرد: ما حتی کار را شروع کرده‌ایم و نیاز به این داریم تا به دور از بروکراسی اداری پروژه را سریع‌تر به پیش ببریم و در این رابطه انتظار داریم ما را حمایت کنید.

یک قرارداد بلندمدت
شهردار نی‌ریز گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که تنظیم شده قرار است یک همکاری بلند مدت با فولاد غدیر داشته باشیم و از آنجایی که پارک آزادی دارای زمین، زیر ساخت و نقشه‌های آماده بود تنها موقعیتی در شهر به شمار می‌رفت که می‌شد با توجه به حجم هزینه‌ای که فولاد قرار است در آن انجام دهد، پیشنهاد داد؛ البته دو مکان دیگر هم مدنظر بود که مورد تأیید مدیران فولاد قرار نگرفت.

توسعه زیرساخت‌ها همراه با مشکل
رئیس شورای شهر نی‌ریز در این جلسه با بیان اینکه در سنوات گذشته رویکرد مثبتی به بنگاه‌های اقتصادی مخصوصاً صنعت سنگ وجود نداشته است گفت: علی‌رغم اینکه آنها از پتانسیل‌های معدنی نی‌ریز استفاده می‌کردند اما همیشه توسعه زیرساخت‌های این شهرستان با مشکل روبرو بوده است.


شهر نی‌ریز بزرگ‌ترین تراکم جمعیتی را دارد و متأسفانه تنها جایی که زمین در مالکیت شهرداری بود همین نقطه‌ای است که به تفاهم رسیده است.


مختاری رئیس اداره ورزش و جوانان با مثبت خواندن این حرکت، خواهان همکاری‌های بیشتر فولاد غدیر در حوزه ورزش شد.


حامد راحت از مدیران فولاد هم در این جلسه با بیان اینکه بودجه این مجموعه از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال تأمین است گفت: اجاره این زمین به صورت بلندمدت و ۹۹ ساله خواهد بود.
توجه به حواشی اجتماعی
فرماندار نی‌ریز در این جلسه با بیان اینکه باید به حواشی‌های اجتماعی یک مسئله توجه داشت گفت: علیرغم اینکه یک معدن با مجوز قانونی قرار است در ارتفاعات مشکان شروع به کار کند مدتی است که مردم در محل معدن و بخشداری تجمع می‌کنند و خواهان لغو این قرارداد هستند؛ اما ما باید بتوانیم هم از اقتصاد حمایت کنیم و هم مشکلات اجتماعی را تا سر حد امکان رفع نماییم.

تنها شهر بدون کتابخانه
وی با اشاره به اینکه شهر قطرویه تنها شهری در استان می‌باشد که بدون کتابخانه است به مسائل و مشکلات سالن ورزشی این شهر پرداخت و گفت: متأسفانه سالنی که در آنجا ساخته شده فاقد روشویی و سرویس بهداشتی است و همین‌ها باعث شده تا مطالبات اجتماعی بحقی ایجاد گردد. علی‌رغم اینکه رنگین کمانی از معادن در شهرستان نی‌ریز وجود دارد اما منفعتی برای شهرستان ندارد.

فرماندار ١١٣ هزار نفر
فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه با اصرار او کتابخانه‌ای در شهر قطرویه توسط فولاد احداث می‌شود گفت: شاید اگر من این مسئله را مطرح نکرده بودم هیچ وقت این درخواست انجام نمی‌شد. بار دیگر تکرار می‌کنم من امروز فرماندار ۱۱۳ هزار نفر هستم نه فرماندار شهر ۴۵ هزار نفری نی‌ریز!


یزدان‌پناه با بیان اینکه این شهر از بسیاری امکانات محروم است گفت: بسیاری از جلسات، کنگره‌هایی همچون فضل و میرزا احمد نی‌ریزی، همایش انار و... در نی‌ریز برگزار می‌شود؛ اما ما یک سالن استاندارد نداریم و تنها سالنی که در این شهر وجود دارد سالن ارشاد می‌باشد که آن هم وقتی برنامه پایان می‌یابد همگان می‌گویند کاش در آن مراسم نگذاشته بودیم.
اما با تمام این اوصاف همین که شما همت کردید و قرار است این اقدام را انجام دهید سپاسگزارم.


این ظرفیت دیده شده در قانون مالیات بر ارزش افزود است که با موافقت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید اداره امور مالیاتی قابل اجراء است و می‌تواند تسهیل‌گر  مشارکت بنگاه‌های اقتصادی شهرستان در امور فرهنگی ورزشی و آموزشی باشد و قطعاً احساس تعلق اجتماع به واحدهای مذکور را نیز در پی خواهد داشت.


لذا فرمانداری شهرستان تمامی دستگاه‌های اجرایی را مقید به همکاری با شرکت‌ها و ‌بنگاه‌های اقتصادی می‌داند که  از محل تبصره قانونی مذکور و سایر ابزارهای قانونی به توسعه فضاهای فرهنگی، بهداشتی و آموزشی در سطح شهرستان کمک نمایند.

چرا در جریان نبودیم
وی با مثبت قلمداد کردن اقدام فولاد غدیر نی‌ریز گفت: اخلاق اداری حکم می‌کرد که ما در جریان این نشست‌ها قرار بگیریم و همچنین رئیس اداره ورزش و جوانان هم مطلع می‌شد و با اولویت‌بندی کردن مسائل اجتماعی اقدام به چنین کاری می‌‌نمودید.
جناب آقای زاهدیان! فولاد در حوزه بخش قطرویه قرار دارد و باید به این بخش توجه کافی داشته باشد.

تعریف از فرماندار بومی چیست؟
وی با بیان اینکه تعریف از فرماندار بومی چیست گفت: این را بدانید که فرماندار مسئولیت حوزه نظارتی شهرستان نی‌ریز را دارد یعنی چهار شهر، چهار بخش و ۲۰۰ روستا و آبادی.
دومین گلایه بنده به عدم رعایت عدالت در توزیع منابع است. توزیع امکانات در محدوده شهر باید به صورت متوازن باشد. اینکه در یک نقطه از شهر استادیوم ورزشی و سالن کارگران وجود دارد درست نیست سالن دیگری در آنجا احداث شود. باید توزیع منابع به صورت عادلانه باشد.
یزدان‌پناه با انتقاد از اینکه از پارک بانوان آن استفاده لازم نمی‌شود گفت: متأسفانه به دلیل دور بودن این پارک آن کارایی لازم را ندارد و سالن کارگران هم به دلیل خارج از شهر بودن  درست استفاده نمی‌شود.
چندی پیش جمعی از ورزشکاران به فرمانداری آمدند و معترض شدند که چرا این سالن در پارک آزادی احداث می‌شود؟

جزیره‌ای عمل نکنید
انتظار من از شما این است که جزیره‌ای عمل نکنید. هر چند انتقاد به خود من هم وارد است و باید مصوبه را با دقت مطالعه می‌کردم و بعد آن را امضاء می‌نمودم. اما حالا که امضاء شده این را می‌گویم تا برای پروژه‌های بعدی با دقت بیشتری نگاه کنید.

مکان را ما انتخاب کردیم
زاهدیان در دفاع از انتخاب مکانی که در نظر گرفته‌اند گفت: این را باید اعلام کنم که هدف اول ما از احداث این مجموعه ورزشی برای کارکنان فولاد است. تراکم سکونت کارکنان فولاد در خیابان طالقانی به سمت همین سالن می‌باشد و از طرفی شهرداری نی‌ریز هم سه مکان در خیابان شمس‌المعالی، روبه‌روی سپاه و پارک آزادی به ما پیشنهاد داد و این ما بودیم که این مکان را انتخاب کردیم و هیچ فشاری از سوی شورا و شهرداری برای انتخاب این محل به ما وارد نشده است؛ ضمن اینکه تمامی زیرساخت‌ها و نقشه‌ها در پارک آزادی آماده است و ما می‌توانیم با توجه به محدودیت زمانی که داریم نسبت به ساخت این سالن اقدام کنیم.
شهردار نی‌ریز هم با تأیید سخنان زاهدیان گفت: از همان ابتدای شروع به کار شورای جدید توسعه متوازن امکانات در شهر نی‌ریز در برنامه قرار دارد.
در حاشیه این جلسه حامد فرغت درگفتگو با ما گفت: همین الان اگر از نقطه نقطه شهر دیدن کنید متوجه می‌شوید که اقدامات خوبی در بسیاری از محلات در حال انجام است. به عنوان مثال تا چند ماه آینده در خیابان نواب صفوی که منطقه‌ای کم‌برخوردار بود هیچ کوچه‌ای بدون آسفالت وجود نخواهد داشت.

استخر در برنامه قرار دارد
زاهدیان در پایان این جلسه در گفتگو با ما و احتمال اینکه استخری برای این مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده یا خیر گفت: طرح استخر در برنامه‌مان قرار دارد اما هنوز طرح نهایی نشده است. به احتمال بسیار قوی برنامه استخر را هم در طرح می‌بینیم و احتمالاً سالن ورزشی به صورت دو طبقه در نظر گرفته می‌شود تا استخر هم در آن باشد.
هدف ما این است که یک مجتمع چند منظوره فرهنگی، ورزشی و آموزشی را احداث کنیم و تکرار می‌کنم که این پروژه یک سالن چند منظوره به تنهایی نخواهد بود.

زمین کتابخانه قطرویه
مدیرعامل فولاد غدیر نی‌ریز همچنین در رابطه با احداث کتابخانه قطرویه گفت: منتظر هستیم تا شهرداری و شورای شهر قطرویه زمین مناسبی را به ما تحویل دهند؛ البته باید آنها چند زمین به ما پیشنهاد کنند تا ما خودمان زمین مناسب برای ساخت کتابخانه را انتخاب کنیم.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها