تعداد بازدید: ۱۰۹۹
کد خبر: ۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ - 2019 21 October
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول

همکاری گروهی برای انجام امور عام‌المنفعه و خیر که به طور کاملاً خودجوش شکل می‌گیرد و براساس اعتماد متقابل  دست به کار کمک به افراد نیازمند، اعضاء و ... می‌شود، بسیار قابل ستایش است. 

یکی از آنها گروه همدلان نی‌ریز است که شرح فعالیتهای آنان را در صفحه ٧ همین شماره می‌خوانید. شبیه این گروه، صندوق‌های قرض‌الحسنه کاملاً مردمی هستند که به وسیله اقوام وخویشان، همکاران یک اداره، سازمان و شرکت، اعضای یک جلسه مذهبی و ... تشکیل شده‌اند و اعضا بطور داوطلبانه  ماهیانه مبلغی را به حسابی مشخص واریز می‌کنند و هر ماه به یک یا چند نفر وام کاملاً قرض‌الحسنه و بدون هیچگونه کارمزدی می‌پردازند. 

گروه‌های مدافع محیط زیست که خودجوش شکل می‌گیرند، خیریه‌های مردمی و ... می‌توانند حرکت مثبت اجتماعی باشند که آثار مفید و خوبی دارد. 

کشورهای دیگر اعم از مسلمان و غیرمسلمان از قرنها پیش دست به کار چنین کارهایی شده‌اند  که اثرات خوبی داشته و دارد. امید است گروههای کاملاً خودجوش و مصمم روزافزون شوند و به رفع نیاز اعضاء یا گروه‌های اجتماعی  بپردازند. 

به نظر می‌رسد گروه‌های آموزشی خودجوش برای تدریس و آموزش رایگان به دانش‌آموزان نیازمندِ تقویت علمی، که توان مالی حضور در مراکز آموزشی خصوصی را ندارند بتواند مکمل خوبی برای گروه‌های مردمی باشد که سعی در رفع نیاز مادی دانش‌آموزان دارند.

از دیگر گروه‌های اینچنینی می‌توان به پزشکان خیّر اشاره کرد که با حضور دوره‌ای در مناطق محروم به خدمت‌رسانی رایگان می‌پردازند.

در سالهای اخیر انجمن میراث ماندگار بختگان نی‌ریز اقدام به پاکسازی محیط‌زیست، کاشت درخت و آموزشهای زیست‌محیطی می‌کند که اقدامی پسندیده، و از همین نمونه است.
شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها