تعداد بازدید: ۱۲۶۲
کد خبر: ۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ - 2019 16 October
همزمان با بیستم مهر ماه بزرگداشت روز حافظ، آئین پاسداشت روز حافظ با حضور ادبا ، شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر سه شنبه 23 مهر در محل سرای جاوید برگزار شد.
روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی: در این آئین دکتر مختار کمیلی محقق و پژوهشگر نی‌ریزی،  به شرح «رویاهای حافظ» اشاره و با استناد به دیدگاه‌های روانشناسان دنیا درباره «رویا» گفت: با بررسی غزلهای حافظ می‌توان گفت که حافظ در زمان خودش به این دیدگاه‌های مدرن واقف بوده و به نوعی این دیدگاه‌ها را در اشعارش آورده است. 

وی در ادامه به خوانش و تفسیر برخی از این اشعار پرداخت.

سید احمد موسوی مقدم دیگر سخنران این آئین با ارائه «شرح برخی از واژگان و اصطلاحات شعر حافظ» به برخی از اصطلاحات استفاده شده در غزلهای حافظ اشاره کرد و این واژگان را از دید زیبایی شناسی مورد بررسی قرار دارد و به شرحی از غزل حافظ پرداخت.

فرزانه فروزانی مدیر اجرایی برنامه و رئیس انجمن ادبی شهاب نی‌ریز با بیان اینکه حافظ، حافظه ملت ایران است؛ بر جایگاه و شخصیت‌ ماندگار حافظ در دامنه‌ ادبیات اشاره کرد و گفت: پس از گذشت سالها از حیات حافظ، امروز غزل‌های او بهترین درس‌های کاربردی در همه ابعاد زندگی روزمره را به انسان امروز نشان می‌دهد.

آرزو حقیقی درباره «الفبا و رموز عرفانی نهفته در آن» به شرح بیت «نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار/ چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم» از حافظ  پرداخت و با تأکید بر الف این مصرع به تفسیر عرفانی «الف» پرداخت.

وی معرفت و شناخت هستی را در شناخت عشق الهی دانست.

در این برنامه هنری که به همت انجمن ادبی شهاب نی‌ریزی ترتیب یافت علاوه بر شعر خوانی، حافظ خوانی، تفال بر دیوان حافظ، نی نوازی نیز اجرا شد و در پایان از شعرا، ادبا و دست‌اندرکاران مراسم تجلیل شد.

گفتنی است این مراسم با نی نوازی سید محمدهادی طغرایی، مجری‌گری محسن جلویز و نغمه سرایی مسعود غضنفری، سید شجاع قریشی، سید احمد علوی، جعفر شاهسونی، عباسعلی زارعی، محسن جلویز، فائزه اندرز و معصومه سفری و طراحی هنر مندان انجمن هنرهای تجسمی همراه بود.




نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها