تعداد بازدید: ۱۳۸۳
کد خبر: ۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵ - 2019 09 October
نی‌ریز قطب پسته فارس
رشد 1000 درصدی نسبت به سال قبل
روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی: شهرستان نی‌ریز قطب تولید پسته و بزرگترین تولید کننده این محصول استان فارس است و امسال حدود 13 هزار تن پسته برداشت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: نزدیک 20 هزار هکتار از باغ‌های شهرستان نی‌ریز به کشت ارقام مختلف پسته از جمله اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و اوحدی اختصاص دارد که بیش از 16 هزار و 400 هکتار آن مثمر و  متوسط برداشت هر هکتار باغ مثمر در شرایط عادی یک تن پسته خشک است.

علیرضا بصیری با اشاره به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف نی‌ریز برای تولید پسته، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر به علت کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افت کیفی آن، بسیاری از کشاورزان با ایجاد باغ‌های پسته به تولید این محصول روی آورده‌اند.

او افزود: پیش‌بینی می شود امسال حدود 13000 تن پسته برداشت که 20 درصد آن بصورت کال  و بقیه پس از فرآوری توسط 23 ترمینال ضبط و فرآوری پسته شهرستان به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود که نسبت به سال قبل 1000 درصد افزایش داشته است.

بصیری با اشاره به‌ نوسانات شدید دمایی، گرمازدگی، بارندگی های بی موقع در زمان گرده افشانی و خسارت تگرگ در سالجاری اظهار کرد: گرچه صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف به جبران خسارت باغات زیر پوشش بنا به تعرفه‌های موجود است  ولی به علت عدم پوشش بیمه‌ای بسیاری از باغات، مکاتباتی با مراجع برای جبران خسارت سیل و تگرگ انجام شد که تسهیلاتی در این خصوص به باغداران در حال پرداخت است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز در پایان با تأکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید این محصول در شهرستان تصریح کرد: مشکل بزرگی که در تولید و فرآوری پسته وجود دارد، بارگیری و خروج این محصول هنگام برداشت به شهرها و استان‌های همجوار است که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان توسط سرمایه‌گذاران علاقه‌مند علاوه بر رونق اقتصادی، محصولات فرآوری شده با نشان منطقه تولید کننده محصول به بازارهای خارجی صادر خواهد شد و در نتیجه باغداران از ارزش افزوده این محصول نیز برخوردار خواهند شد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها