تعداد بازدید: ۱۱۸۶
کد خبر: ۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ - 2019 08 October
شصت و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های « برخوان سعدی» در نی‌ریز، شنبه 13 مهر در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز، در این نشست غلامرضا اطمینان به ارائه سخنانی باعنوان «سعدی برخوان غزالی» پرداخت.

غلامرضا اطمینان گفت: ریشه بسیاری از ژرف‌ ساخت‌های فکری در شعر سعدی را باید در قرون گذشته جستجو کرد. در میان اندیشه‌های قرون اولیه اسلامی دو اندیشه معتزله و اشاعره بارزتر از بقیه بودند. وی سپس به ارائه تاریخچه طلوع اندیشه اشعری پرداخت و در ادامه کلام خود به استناد به کتاب احیاءالعلوم امام محمد غزالی اصول تأثیرگذار کلام اشعری را در اندیشه شاعران پس از غزالی به‌تفصیل بیان و نقد کرد.

این دانش‌ آموخته ادبیات فارسی بابیان شواهدی از سعدی و دیگر شاعران پس از غزالی حرکت و تأثیر کلام اشاعره را در اندیشه این شاعران را نیز برشمرد. وی همچنین گفت: در آثار سعدی و بسیاری از شاعران می‌توانید سخنانی را بیابید که کلام و باورهای اشاعره در خدمت اندیشه‌های سیاسی زمانه شاعر قرارگرفته است. این در حالی است که در سراسر اشعار مولانا چنین رویکردی را نمی‌بینید و تمام این باورها در خدمت ارتباط انسان با خداوند است.

غزل‌خوان این نشست زهرا زردشت نیز به قرائتی غزلی از غزلیات سعدی پرداخت سپس سید احمد موسوی مقدم مسئول برگزاری جلسات سعدی شناسی در نی‌ریز طی سخنانی به تفسیر غزل از غزلیات قرائت‌شده در جلسات گذشته پرداخت.

سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز زیر نظر انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مشارکت بنیاد سعدی شناسی است که هر هفته روزهای شنبه ساعت 5 عصر در محل دائمی این نشست‌ها، واقع در بلوار سرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، میزبان اساتید دانشگاه، ادب دوستان، اهالی فرهنگ و شاعران است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها