تعداد بازدید: ۲۲۲۴
کد خبر: ۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ - 2019 06 October
گزارش میدانی‌ نی‌ریزان فارس:
چند وقتی است زمزمه‌های کاهش قیمت ارز و دلار به گوش می‌رسد و شاید خیلی‌ها انتظار داشته باشند باز هم رنگ ارزانی را در زندگی خود ببینند. اما بررسی ما در بازار، این امید را حداقل در کوتاه مدت کمرنگ نشان می‌دهد.

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

حسین معتقد و مهدی امین‌پور مدیریت فروشگاه لوازم خانگی یاس را در خیابان ولیعصر بر عهده دارند.


آنها معتقدند کاهش قیمتها یکی به دلیل کاهش تقاضای مردم بوده و دیگری در کالاهای قاچاق بدون گارانتی روی داده است؛ نه کالاهای شرکتی که به گفته آنها دلال‌بازی در قیمتشان نقش مستقیمی دارد.

. آنها در عین حال از اجناس قاچاق به ظاهر گارانتی‌دار در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند: «جدیداً اجناس بدون گارانتی را با یک گارانتی غیر معتبر عرضه می‌کنند. گارانتی خیالی و جعلی روی اجناس می‌گذارند و یک مرتبه می‌بینی دو یا سه میلیون تفاوت قیمت دارد. »


ادامه می‌دهند: «اجناسی که با ارز نیمایی وارد شده، اتفاقی برای قیمتشان نیفتاده و کاهش قیمت زیادی نداشته است.   اگر همین کالاها با دلار آزاد وارد شده بود، خیلی گرانتر بود.»
احسان دمیری که در خیابان قدس فروشگاه لوازم خانگی دارد اما معتقد است روند اخیر تأثیر مستقیمی روی قیمت بعضی اجناس و تأثیر ۲۰ تا ۳۰ درصدی روی برخی جنسهای دیگر داشته است.


می‌گوید: «روند نزولی قیمتها ۱۰ درصد به بالا است و جنسی نداشته‌ایم که در این مدت کاهش قیمت نداشته باشد. البته فعلاً تقریباً قیمتها ثابت شده است.»


به گفته وی، کاهش قیمت ارز و افزایش عرضه کالاها به بازار، رابطه مستقیمی با هم دارد و باعث می‌شود عرضه‌کننده فروشنده باشد.


دمیری اضافه می‌کند: «اجناس تولید داخل افت ۱۰ درصدی داشته، هر چند میانگین افت کالاهای وارداتی‌ ۲۰ درصد بوده است.»


او می‌گوید: «یخچال ال‌جی که قبل از گرانی در ماه خرداد سال گذشته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، بعد از گران شدن به ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید؛ اما الان ۱۸ میلیون تومان شده است.»

بازار انحصاری
عماد حمیدی مسئول فروشگاه کامپیوتر و موبایل مهرگان در بولوار ولیعصر است. او کاهش قیمت موبایل را بیشتر از کامپیوتر و قطعات آن می‌داند و می‌گوید: «‌البته یک مقدار افت آن به دلیل ورود گوشی‌های جدید سال ۲۰۲۰ است.»


وی بازار موبایل و کامپیوتر را انحصاری و در دست افراد خاص می‌داند و اضافه می‌کند: «قیمتها به نسبت کاهش دلار پایین نیامده. بازار موبایل، لپ‌تاپ و قطعات انحصاری است و مجوز واردات آن در دست چند شرکت است که با هم ساخت و پاخت دارند. فکر کنید یک گوشی موبایل در نمایندگی شهر کاظمین عراق با دلار آزاد ٣ میلیون تومان به فروش می‌رود. اما اینجا خرید ما ٤ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان است.»


به گفته وی، لپ‌تاپ در یک بازه زمانی یک هفته‌ای افت کرد و بعد از آن روند کاهش قیمتی آن متوقف شد.


حمیدی می‌گوید: «لپ‌تاپ ۵ میلیون تومانی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در دو ماه اخیر افت کرد. البته برخی مدلهای آن افت بیشتری داشتند و مثلاً از ۱۰ میلیون تومان به ۷ میلیون و نیم کاهش یافت. از طرفی مانیتور هیچ کاهش قیمتی نداشت.»


به بیان وی، هر چقدر هم اجناس ارزان شود، هیچ وقت به زمان قبل بر نمی‌گردد.


او می‌گوید: «یک گوشی موبایل که اواخر سال ١٣٩٦ هفتصد هزار تومان بود، ٢ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده و لپ‌تاپ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی الان با وجود افت قیمت، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین فلاش ۱۶ گیگابایتی قبلاً ٢٠ هزار تومان بود که الان با وجود افت قیمت ۱۰ هزار تومانی، ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رود.» 

کاهش ١٠ تا ١٥ درصدی
مجید کاویانی مدیر هایپر استار آرتا است. او می‌گوید در این بازه زمانی، همه گرانی‌ها متوقف شده و بیشتر محصولات، کاهش قیمت ١٠ تا ١٥ درصدی داشته‌اند. به جز برنج که که به گفته او به دلیل ممنوعیت واردات و حمایت از تولید داخلی، افزایش قیمت نسبی داشته است.


یک فروشنده دیگر مواد غذایی در بلوار ولی‌عصر که نمی‌خواهد خودش را معرفی کند، می‌گوید: «در دو ماه اخیر کاهش قیمت ارز روی خیلی از جنسها تأثیر گذاشته؛ مثلاً رب گوجه‌فرنگی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان شده و از ۲۹ هزار تومان به ۱۳ یا ۱۴ هزار تومان رسیده است که البته شاید به دلیل تولید زیاد آن باشد. برنج را هم آمدند گران کنند که دولت زرنگی کرد و جلوی گرانی آن را گرفت. روغن هم که  بیشتر از قیمت روی آن فروش می‌رفت، حالا با قیمت روی خود محصول به فروش می‌رود.»


او در عین حال می‌گوید: «کلاً این مردم‌اند که حرص و ولع قبلی را ندارند؛ وگرنه کاهش قیمت آن‌چنانی نداشته‌ایم. بیشتر شرکتها توزیع کننده شده‌اند که آن هم به خاطر ترسشان از عواقب احتکار است.» 


یک فروشنده فرش و مبلمان در بولوار ولیعصر می‌گوید: «زمانی که دلار گران شد، به همان نسبت کالا نیز گران شد؛ ولی زمانی که دلار کاهش پیدا کرد، جنسها فقط ۵ تا ۱۰ درصد ارزان شد.»


به گفته وی، ضعف ما از داخل کشور است و مشکل، سرمایه‌داران کلان کشور هستند که نرخ تعیین می‌کنند.


این فروشنده معتقد است زمانی مردم باید توقع کاهش قیمتها را داشته باشند که دلار زیر ٧ هزار تومان بیاید. چون با توجه به ارز نیمایی، دلار برای وارد کننده ۷ هزار تومان تمام می‌شود.

دلار نیمایی، یوآن و درهم
مصطفی صالحی مدیر نمایشگاه فرش صالحی در خیابان طالقانی است. او نیز می‌گوید: «وقتی سال گذشته لوازم برقی سه یا چهار برابر افزایش قیمت داشت و به طور ساعتی گران می‌شد، در صنف ما تقریباً دو برابر شد و ثبات خاصی داشت.»


به بیان وی، کمترین تورم در همه صنفها در بازار فرش رخ داده است؛ به طور مثال، فرشی که سال ١٣٩٦ دو میلیون تومان بوده، هم‌اکنون سه میلیون و نیم به فروش می‌رود.


صالحی کاهش قیمت فرش در دو ماه اخیر را مثلاً روی یک فرش ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تومانی، در حد ١٠٠ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: «نوسان قیمت فرش روی دلار نیمایی بود. دولت گفت در برابر صادرات کالا باید ارز نیمایی بگیرید؛ اما تولید‌کننده مجبور شد نخ را آزاد بخرد و به همین دلیل رکود نسبی در بازار فرش ایجاد شد.»


حامد هائم که در پاساژ پردیس فروشگاه کفش دارد، می‌گوید: «کاهش قیمت ارز، تأثیری روی قیمتها نداشته و حتی ۱۰ درصد هم گرانتر شده است.»


حسین کاظمی‌نژاد نیز فروشنده کیف و کفش دیگری است که فروشگاه او در کوچه بهداری و روبروی اداره بنیاد شهید واقع است. او نیز می‌گوید هیچ تغییر قیمتی را احساس نکرده و کیف و کفش مثل گذشته فاکتور شده است. تنها تغییر به گفته او، فراوان‌تر شدن اجناس بوده است.


احسان صالح مسئول فروشگاه لوازم ورزشی المپیک‌اسپرت در میدان شهید رجایی است. او می‌گوید: «در هیچ جنسی کاهش قیمت نداشته‌ایم؛ مگر کالاهایی که خودشان آن را به شکل حبابی بالا برده بودند. الان حتی افزایش قیمت هم داریم؛ چون «درهم» کاهش زیادی نداشته و اکثر معاملات جنسهای ما بر اساس «یوان» و «درهم» است.» 


او از افزایش قیمت هزینه‌های باربری و حمل و نقل گلایه دارد و معتقد است روی قیمت تمام شده اجناس اثر می‌گذارد.

اینها افت قیمت نیست
حسین مهدوی مسئول اتوگالری مهدوی در بولوار ولیعصر است.
به نظر او این کاهش قیتها افت محسوب نمی‌شود. می‌گوید: «پژو ۴۰۵ که قبلاً ۳۰ میلیون تومان بود، به ۹۵ میلیون تومان رسید و حالا که افت پیدا کرده ۸۵ میلیون تومان شده است. یا مثلاً پژو پارس که قبلاً کمتر از ۴۰ میلیون تومان بود، یک مرتبه به ۱۳۰ میلیون تومان رسید و حالا ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رود.»


مهدوی ادامه می‌دهد: «الان قیمت شرکت و بازار فرق چندانی نمی‌کند. دنا پلاس را شرکت اعلام کرده ۱۱۱ میلیون تومان نقدی؛ اما کارت‌طلایی و چند آپشن دیگر آن را حذف کرده و در بازار هم قیمت  تقریباً همان است. کارخانه بر حسب حاشیه بازار قیمت اعلام می‌کند و ٥ درصد کمتر از بازار می‌فروشد و به نوعی خودش بازاری شده است.» 


دکتر سمانه ممتازیان که ابتدای کوچه بهداری داروخانه دارد، روند افزایش قیمت داروها را خیلی زیاد توصیف می‌کند و می‌گوید: «روند صعودی قیمت داروها همچنان ادامه دارد؛ هر چند که شیب آن کمتر شده است. داروهای ایرانی همچنان افزایش قیمت دارد؛ مثل شربت دیفن هیدرامین که از ۱۵۰۰ تومان به ۶ هزار تومان رسیده است. فقط برخی اقلام محدود خارجی آن هم در حد ۱۰ درصد ارزان شده است.»

کسری دارو
ممتازیان به جز قیمت، به مشکل کسری برخی اقلام دارو اشاره می‌کند و می‌گوید: «الآن اگر دارو را با هر شرکت سازنده‌ای پیدا کنید، باید خوشحال باشید. حتی داروهایی که خیلی معمولی و ایرانی است، مثل داروهای اعصاب کمتر پیدا می‌شود. یا چند وقت پیش که داروهای فشار خون به شدت کمیاب شده بود؛ هرچند الان وضعیتش بهتر شده و سهمیه ما را بیشتر کرده‌اند.»

مواد اولیه ارزان
مسئول یک مغازه خدمات چاپ در خیابان طالقانی می‌گوید: «مواد اولیه ما نسبت به فروردین امسال خیلی ارزان‌تر شده؛ از جوهر گرفته تا فنر و طلق پرس. این موارد بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. فقط کاغذ در اردیبهشت ماه دو برابر شد و کاهش پیدا نکرده است. آن هم شاید به دلیل این باشد که کاغذ کمتر قاچاق می‌شود.»


یک فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی هم معتقد است که قیمتها نسبت به گذشته کمتر که نشده هیچ، حتی برخی از شرکتها آن را گرانتر هم کرده‌اند؛ از جمله لوازم برقی شخصی.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها