تعداد بازدید: ۱۷۸۹
کد خبر: ۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶ - 2019 01 October
آغاز سفر مسافران مرز شلمچه، مسافران مسیر نی‌ریز به شیراز را با مشکل اساسی روبرو کرده است.
عابد نعمتی، هورگان: بر اساس گزارش خبرنگار ما، سرگردانی مسافران در ترمینالهای نی‌ریز و شیراز، به اتفاقی روزمره تبدیل شده و با نزدیک شدن به اربعین حسینی، روز به روز بیشتر می‌شود.

در حالی که به گفته امیر شاهسونی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نی‌ریز مسئولیت نظارت بر شرکتهای مسافربری با این اداره است، اما ظاهراً فشار ستاد مسافران اعزامی به مرزشلمچه بر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکتهای مسافربری باعث شده تا اجرای توصیه‌های آنها بر رفاه حال مسافران و تعهدات شرکتهای مسافربری پیشی گیرد.

به گفته محمدجواد بامداد مدیرعامل شرکت همای نی‌ریز، به درخواست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روزانه چندین دستگاه اتوبوس در اختیار ستادمسافران مرزشلمچه قرار می‌گیرد و شرکتهای مسافربری بر اساس داشته‌های خود برنامه‌ریزی و تعداد سرویسهای حرکت به شیراز و بالعکس را تعیین می‌کنند.

بر این اساس در ایام طرح اربعین، پیش‌فروش سرویس شرکتهای مسافربری ممنوع است.

هر چند او می‌گوید از مسافران شماره تلفن گرفته می‌شود تا در صورت تغییر در برنامه حرکت اتوبوس به آنها اطلاع داده شود، شاهسونی رئیس اداره راهداری در گفتگو با ما می‌گوید اگر شرکت بلیط فروخته باشد، موظف به تأمین آن در همان ساعت است و باید اتوبوس جایگزین کند، اما مشاهدات عینی خبرنگار ما متفاوت است.

بر اساس این مشاهدات، بلیط‌های فروخته شده در پایانه مدرس شیراز، برای ساعتهای 4 و 5 بعد از ظهر دیروز 8 مهرماه، که مسافر خیلی از آنهازن و کودک بوده و برای مسائل درمانی به شیراز رفته بودند، تا ساعت 6 بلاتکلیف ماندند و در آخر، با اتوبوس روستاهای دهمورد و کوشکک عازم نی‌ریز شدند.

به گفته مسافران، سرویس ساعت 6:30 صبح همان روز نیز با تراکم مسافر روبرو بوده؛ به طوری که برخی کف ماشین نشسته و تا شیراز رفته‌اند.

بامداد می‌گوید: «همین امروز صبح هم یکی از اتوبوسهای ما به شلمچه رفته بود و با توجه به این که هر روز صبح ساعت 5، دو اتوبوس شرکت سیر و سفر و هما مسافران را به شیراز می‌برند، مجبور شدیم با یک اتوبوس VIP تنها 25 بلیط بفروشیم و برخی مسافران از جمله خود من در رکاب نشستیم و دو سه نفر را در جعبه بغل جا دادیم.»

به گفته وی، از استان مرتب نامه‌نگاری می‌کنند و تقاضای همکاری برای اعزام مسافران اربعین را دارند.  حتی اگر به گفته مسئولان بالادست مجبور شویم با اتوبوس فاقد استانداردهای لازم، مسافران را به شیراز ببریم.‌

هر چند به نظر می‌رسد وضعیت حمل و نقل مسافران دیگر شهرهای استان بهتر است و در پایانه مسافربری شیراز نظم بهتری دارند، اما به بیان وی، این اختلالات روزانه در این روزها برای دیگر شهرستانها هم پیش می‌آید.

در این میان به نظر می‌رسد رانندگان اتوبوس هم مشتاقند این کار را انجام دهند و برای آن سر و دست می‌شکنند؛چرا که گفته می‌شود انتقال مسافران به مرزشلمچه، روزانه دو میلیون تومان برایشان درآمد دارد.

شاهسونی می‌گوید شرکتهای مسافربری هم باید هم به مسافران مرزشلمچه خدمات دهند و هم مسافران عادی. به گفته وی این روند باعث اختلال در کار حمل و نقل مسافران نخواهد شد؛ اما با نزدیک شدن به ایام طرح اربعین و شلوغی بیشتر این مسیر، به نظر می‌رسد باید ضمن مدیریت و برنامه‌ریزی، نظارت بیشتری بر شرکتهای مسافربری و رانندگان صورت گیرد.

با توجه به کمبود اتوبوس برای حمل و نقل مسافران اعم از سرویسهای شیراز، تهران و مرز شلمچه و در برخی موارد نادیده گرفتن استانداردهای فنی، خدای ناکرده امکان وقوع حوادث ناگواری می‌رود که لازم است مسئولان سازمانهای مرتبط، شرکتهای مسافربری، رانندگان و حتی مسافران با آرامش و به دور از احساسات، این مدت را که حداقل تا 20 روز دیگر ادامه خواهد داشت، طوری مدیریت کنند که حادثه‌ای پیش نیاید و باعث پشیمانی نشود.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها