تعداد بازدید: ۱۱۸۸
کد خبر: ۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ - 2019 01 October
شصت و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز، شصت و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز، روز شنبه ششم مهر ماه نود و هشت، زیر نظر انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مشارکت بنیاد سعدی شناسی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز برگزار شد.

در این نشست محمدهادی رضایی سخنانی با موضوع «عشق در غزلیات سعدی» ارائه نمود.

وی به بیان دیدگاه روانشناسی، ادبیات و فلسفه پیرامون عشق پرداخت و گفت: فلسفه حرکت عاشق به سمت معشوق را موردبررسی قرار می‌دهد و عشق را فی‌نفسه خوب می‌داند، در روانشناسی به عاشق توجه می‌شود و تأثیرات عشق بر روی عاشق موردتوجه قرار می‌گیرد در حالیکه در ادبیات توجه به معشوق است. ادبیات معتقد است که مقام معشوق به عشق اعتبار می‌دهد.

این دانش‌آموخته ادبیات فارسی همچنین گفت: هنر بیان مضامین با زیبایی است و در ادبیات زیبا سخن گفتن با معشوق موجب آفرینش غزل می‌شود. در مقوله تفاوت در عشق یک مورد تفاوت در معشوق است، معشوق زمینی و معشوق قدسی این تفاوت را بیان می‌کند. عشقی که سعدی بیان می‌کند با عشقی که مولوی بیان می‌نماید دو مقوله متفاوت است. وقتی معشوق متفاوت می‌شود ذائقه شاعر نیز متفاوت می‌شود.

وی گفت: معشوق در ادبیات ما مختار است، یعنی دارای اختیار است، می‌تواند جفاکار باشد یا وفادار.

در ادامه بحث محمدهادی رضایی به بررسی مفاهیم عاشق، معشوق، فراق، هجران، ... در ادبیات فارسی با استناد به اشعار سعدی و حافظ و مولوی پرداخت.

غزل‌خوان این نشست عباسعلی زارعی از شاعران نی‌ریز به قرائت غزلی از سعدی پرداخت. این نشست نیز همچون نشست‌های پیشین با حضور مسئولین برگزار شد، در این نشست حمید پریش از شورای شهر میهمان جلسه بود.

سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز، هر هفته روزهای شنبه ساعت 5 عصر در محل دائمی این نشست‌ها، واقع در بلوار سرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز، سالن زنده‌یاد رجبی میزبان اساتید دانشگاه، ادب دوستان، اهالی فرهنگ و شاعران است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها