تعداد بازدید: ۱۸۷۰
کد خبر: ۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷ - 2019 29 September

پارک بانوان تنها پارک مخصوص خانم‌ها است که در نی‌ریز در سال ١٣٨٩ احداث شد.


این پارک یک مکان کاملاً پوشیده و احاطه شده است که بانوان می‌توانند با خاطری آسوده از امکانات تفریحی آن لذت ببرند و خاطره خوشی را برای خود رقم بزنند. ولی با وجود همه این مزایا، این پارک مشکلاتی نیز دارد.


برای شنیدن این مشکلات و پیشهادات گفتگویی را با تعدادی از خانمهایی که برای تفریح یا ورزش به پارک آمده‌اند، داشتیم. 


مراجعه‌کنندگان در مورد اهمیت پارک بانوان می‌گویند: «در شهر کوچکی مثل نی‌‌ریز لازم است تا این چنین پارکی وجود داشته باشد. این پارک از نظر امنیت و تمیز بودن مخصوصاً برای بچه‌ها و همچنین از نظر موقعیت مکانی مناسب است و چون فضایی بسته  است برای بیشتر دخترهای جوان که با دوستانشان می‌آیند جای مناسبی می‌باشد.

شادابی جسم و روح 
خانم‌هایی که برای ورزش صبحگاهی به پارک آمده‌اند می‌‌گویند: «ورزش کردن در این فضا باعث شادابی جسم و روح، و داشتن برنامه‌ریزی بهتر در طول روز می‌شود و نگرانی‌هایمان از بین می‌رود.»


محمودی مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک نیز در مورد اهمیت پارک می‌گوید: «از نظر من ورزش جزء جذایی ناپذیر زندگی است. زن رکن اصلی خانواده است و وقتی از نظر روحی و روانی شرایط مناسبی داشته باشد، همسر و بچه‌هایش هم شاد هستند. اکثر کسانی که مخصوصاً صبحها به پارک می‌آیند دارای سنین بالا هستند و مشکلاتی مانند کمر‌‌درد و زانو‌درد دارند و با ورزش کردن تا حدود زیادی این مشکلات رفع شده است». 


طاهره. ق یکی از خانم‌هایی است که برای ورزش صبحگاهی به پارک آمده است. او می‌گوید: «به عشق ورزش کردن به پارک می‌آیم. ورزش‌کردن برای عضلات و همچنین روحیه مناسب است. یکی از دلایلی که در این محله زندگی می‌کنیم، نزدیکی به پارک بانوان است.»


شرافتی مسئول پارک بانوان نیز وجود این پارک را برای نی‌ریز ضروری می‌داند و می‌گوید: «با توجه به اینکه رفتن به سالن‌های ورزشی هزینه دارد و ممکن است خیلی از افراد نتوانند هزینه را پرداخت کنند، استفاده از پارک بانوان که صبح‌ها رایگان است باعث شده خانم‌ها راحت‌تر بتوانند به پارک بیایند و از فضا استفاده کنند و این موضوع که پارک بانوان یک چهارچوب و قانون دارد به نظر من بهترین اهمیت و ارزش آن است.»


وی اشاره‌ای هم به تعداد مراجعه‌کنندگان دارد و می‌گوید: بطور متوسط روزانه١٠٠-٨٠ نفر برای ورزش صبحگاهی به پارک می‌آیند.


تعداد مراجعین عصر هم با توجه به ایام تعطیل متفاوت است. مثلاً تابستان روزانه ٨٠ تا٢٠٠ نفر و زمستان تقریباً ٥٠ نفر به پارک می آیند.»

کمبود وسایل ورزشی و بهداشتی
فرشته‌های دوستی نام یک گروه ٤ نفره از دختران شاد و خندان است که به دور یک میز نشسته‌اند.


این گروه از جمله کمبودهای پارک را بوفه، کمبودروشنایی آخر پارک، ‌زیاد بودن هزینه ترامپولین، نبود دستمال توالت و خرابی‌های تاب عنوان می‌کنند.»


به جزء این موارد که تعدادی از مراجعان دیگر نیز به آنها اشاره کردند، توالت فرنگی برای افراد مسن، خرابی و کمبود وسایل ورزشی از جمله دوچرخه، کمبود وسایل بازی بچه‌ها، توپ، دارت‌ و همچنین خرابی بعضی از شیرهای آب، نداشتن کلید برای بعضی از فایل‌ها، خرابی ساعت و نبود وزنه از جمله کمبودهای دیگر پارک بودند که اکثر خانم‌ها به آنها اشاره کردند. 

گسترش امکانات پارک
برای زیبایی بهتر پارک و همچنین جذاب‌تر شدن آن مراجعه کنندگان به مواردی از جمله، استفاده از آب ‌نما، وسایلی مانند سرسره و قلعه‌ بادی، وجود فضای سبز سرپوشیده برای ورزش در زمستان، سایه بان، استخر توپ، محوطه‌ای براِِی گِل بازی و شن بازی، نورپردازی درختان، وسایل ورزشی مثل جامپینگ و نقاشی شاد بر روی صندلی‌ها اشاره کردند.

درآمدزایی برای پارک
شرافتی نیز در مورد راههایی که می‌توانند برای پارک درآمدزایی داشته باشند می‌گوید: «آژانس، سرویس ایاب و ذهاب و دکه‌هایی در بیرون از پارک برای خرید مواد غذایی می‌تواند یک منبع درآمدی برای پارک باشد.»


یکی از مراجعه‌کنندگان می‌گوید: «راه‌اندازی یک آتلیه مخصوصاً با لباس‌های سنتی می‌تواند باعث درآمدزایی برای پارک شود و اگر اجازه بدهند در پارک اردو برگزار شود و ورودی بگیرند، می‌تواند یک منبع درآمد باشد.»


یکی دیگر از مراجعه کنندگان در این مورد می‌گوید: «پارک در مقابل منابع ایران مثل یک قوطی‌ کبریت است. برای درآمد‌زایی دست از سر این پارک بردارید. آرامش در پارک بهترین درآمد است. درآمد فقط پول نیست فکر و روحیه یک درآمد معنوی است.»


برگزاری اردو در پارک، آموزش نقاشی، مسابقه دوچرخه سواری، اختصاص روزهایی برای مهمانی‌های خانوادگی، فروش غذاهایی مثل آش‌ کشک، حلیم و سمبوسه و کافی شاپ از جمله موارد دیگری بودند که مراجعه‌کنندگان به منظور تأمین بخشی از هزینه های پارک بدان پرداختند.

پارک خانوادگی 
اختصاص روزهایی در طول هفته به پارک خانوادگی از جمله مواردی بود که نظر مراجعان را در این مورد جویا شدیم. 


چند نفر از مراجعه‌کنندگان می‌گویند: «ایراد ندارد ساعتهایی از روز به پارک‌ خانوادگی اختصاص یابد چون خانواده‌ها ممکن است تمایل داشته باشند با شوهر و پسرشان به پارک بیایند البته به شرطی که نظارت باشد، نظافت رعایت شود و وسایل تخریب نشود. »


ولی اکثر مراجعه‌کنندگان می‌گویند: «با تبدیل پارک بصورت مختلط مخا‌لفیم چون با حضور آقایان در پارک، امنیت و حریم پارک از بین می‌رود و آزادیمان گرفته می‌شود و ممکن است در بین درختان موبایل کار گذاشته شود و راحت نمی‌توانیم از فضای پارک استفاده کنیم.»


شرافتی در مورد اختصاص ساعاتی از روز به پارک خانوادگی می‌گوید: «من بعنوان یک مراجعه کننده شخصاً موافق این نیستم چون از اهمیت پارک کم می‌شود و قبح کار شکسته می‌شود و با توجه به اینکه ما در آن روز بازرسی نداریم، ممکن است مشکلاتی مانند کار‌گذاشتن دوربین در بین درختها اتفاق بیفتد و برای خانم‌ها دردسر ایجاد شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها