تعداد بازدید: ۱۵۹۱
کد خبر: ۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱ - 2019 29 September
حمله قلبی شایع‌ترین دلیل ایست قلبی ناگهانی است که توفانی الکتریکی را در قلب ایجاد کرده و توانایی این اندام برای پمپاژ خون به سمت مغز و دیگر بخش های بدن را مختل می کند. در صورتی که شوک به قلب وارد نشده و این اندام به ریتم مطلوب خود باز نگردد، فرد طی چند دقیقه جان خود را از دست خواهد داد .

هر روزه، افراد بسیاری ایست قلبی ناگهانی را تجربه می کنند که رویدادی فاجعه بار است و تقریبا همواره به مرگ منجر می شود.

تا همین اواخر، پزشکان معتقد بودند که این رویدادها بدون هیچ هشداری رخ می دهند. اما مطالعه ای جدید نشان داده است که حداقل نیمی از بیمارانی که ایست قلبی را تجربه می کنند، 24 ساعت پیش از بروز این شرایط علائمی را تجربه کرده اند.

درد قلب یا سوزش سردل؛ مساله این است

حمله قلبی شایع‌ترین دلیل ایست قلبی ناگهانی است که توفانی الکتریکی را در قلب ایجاد کرده و توانایی این اندام برای پمپاژ خون به سمت مغز و دیگر بخش های بدن را مختل می کند. در صورتی که شوک به قلب وارد نشده و این اندام به ریتم مطلوب خود باز نگردد، فرد طی چند دقیقه جان خود را از دست خواهد داد .

درد سینه و تنگی نفس شایع‌ترین علائم هستند. بسیاری از افرادی که این علائم را تجربه می کنند، آنها را نادیده گرفته و متاسفانه، این تاثیر چشمگیری بر آنچه در ادامه رخ می دهد، خواهد داشت. نرخ بقای افرادی که پس از تجربه این علائم با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفته بودند، 32 درصد بود، در شرایطی که این نرخ برای افرادی که دریافت کمک پزشکی فوری را نادیده گرفته بودند برابر با 6 درصد بود.  

اما چطور تشخیص دهیم که به کمک پزشکی نیاز داریم؟ همه ما در طول زندگی خود درد در نقاط مختلف بدن و البته گاهی اوقات سینه را تجربه می کنیم. همچنین، اگر فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید داشته باشیم، در نهایت، ممکن است با کمبود نفس مواجه شویم.

افزون بر این، سیگنال هایی که بدن برای ما ارسال می کنند می توانند گیج کننده باشند. اما زمانی که سیگنال ها از سینه سرچشمه می گیرند، احتمال بروز مشکلی جدی زیاد است. با این وجود، افراد بسیاری اغلب فکر می کنند که دلیل احساس درد آنها با سوزش سردل مرتبط است.

نخستین و مهم‌ترین نکته این است که اگر به مساله ای مشکوک هستید آن را با دقت بررسی کنید.

برخی نشانه ها نیز وجود دارند که می توانند به تمایز بین دردی که از قلب سرچشمه می گیرد و یک سوزش سردل ساده کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- درد قلب معمولا به واسطه فعالیت بدنی و استرس شکل می گیرد و شرایط با استراحت بهبود می یابد. سوزش سردل ارتباطی با فعالیت بدنی ندارد. در عوض، این شرایط معمولا با گوارش غذا مرتبط است.

- درد قلب معمولا با عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی از جمله سن بالا، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، سابقه فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، و/یا سابقه استفاده از تنباکو مرتبط است. سوزش سردل ارتباطی با عوامل خطرآفرین بیماری قلبی ندارد.

- درد قلب معمولا به مرور زمان تشدید می شود و در نهایت، میزان فعالیت یا استرس کم نیز می تواند موجب بروز درد شود. سوزش سردل معمولا به صورت تصادفی شکل می گیرد.

- درد قلب بعید است که خودبخود در نیمه شب شکل بگیرد. سوزش سردل به طور کلاسیک افراد را دو تا سه بار طی شب از خواب بیدار می کند.

- درد قلب ممکن است با تنگی نفس، تعریق، و احساس نابودی و مرگ همراه باشد. سوزش سردل معمولا یک علامت واحد است.

- درد قلب واکنشی به مصرف داروهای ضد اسید نشان نمی دهد. سوزش سردل معمولا با مصرف داروهای ضد اسید بهبود می یابد.

- درد قلب بعید است که زیر قفسه سینه احساس شود. سوزش سردل می تواند در ناحیه شکم احساس شود.

مساله این است که هیچ کدام از این شرایط مطلق نیستند و بر همین اساس باید به آنچه بدن بیان می کند و شواهد موجود به خوبی توجه داشته باشید.

اگر علامت و نشانه ای جدید را در سینه خود تجربه می کنید، به ویژه اگر با عوامل خطرآفرین بیماری قلبی مواجه هستید، این شرایط را نادیده نگیرید. برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. اگر درد سینه یا احساس سوزش در این قسمت از بدن را تجربه می کنید که با گذشت زمان، به ویژه بیش از 30 دقیقه، از بین نمی روند یا با احساس نیاز برای دریافت کمک فوری مواجه هستید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.


منبع: عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها