تعداد بازدید: ۱۳۴۹
کد خبر: ۶۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵ - 2019 08 September
تشنگی و گرسنگی سبب شده تا فلامینگوهای حساس و شکستنی بختگان راهی پیاده‌روهای نی‌ریز شوند.
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس: خشک شدن دریاچه بختگان مصیبتی برای انسان‌ها و بلایی برای جانوران و پرندگان شده است.


فلامینگو ها یکی از آن پرندگانی هستند که به زادگاهشان بختگان برگشته‌اند اما اسیر بی‌آبی و بی‌غذایی شده‌اند و انگار بنا دارند شهرنشین شوند. 


تصاویر فلامینگوهای فوت شده بر روی سطل زباله در شهر نی‌ریز که برای نخستین بار در نی‌ریزان فارس منتشر می‌شود صحنه‌ای بسیار تکان دهنده‌ای را رقم زد.


تشنگی و بی‌غذایی سبب شده تا فلامینگوها به شهر نی‌ریز بیایند تا بتوانند آذوقه‌ای برای حیات پیدا کنند اما حساسیت بالای جسمی این پرنده وحشی سبب می‌شود تا اگر هرچه سریعتر به اداره محیط‌زیست منتقل نشوند، جان خود را از دست دهند.


در تأکید بر این موضوع اسماعیل کهرم پدر محیط‌زیست ایران می‌گوید: این پرنده مرغ خانگی نیست، بلکه گونه‌ای بسیار حساس و شکننده است که ممکن است حتی در مسیر بردن تا خانه در صندوق عقب ماشین‌ها پایشان شکسته شود و چند روز بعد بمیرند و به همین دلیل است که در قسمت بار فرودگاه‌های بین‌المللی برای نشان دادن اینکه کالایی شکستنی است روی بسته آن عکس فلامینگو می‌زنند.


رئیس اداره محیط زیست شهرستان نی‌ریز پس از دیدن تصاویر فلامینگوهایی که از بین رفته‌اند با ابراز تأسف گفت: این پرندگان بسیار زیاد و در همین ماه اخیر تعدادی از آنها به اداره محیط‌زیست تحویل داده شده‌اند. با توجه به اینکه این روزها جوجه فلامینگوهای زیادی در بختگان هستند و از آنجایی که این دریاچه به طور کامل خشک شده است آنها به سمت روستاها و شهر هجوم آورده‌اند.


جواد مهدی‌پور با بیان نوع تغذیه این فلامینگوها می‌‌گوید: آنان از لجن‌های کف بستر دریاچه و گونه‌های آرتیما تغذیه می‌کنند اما با خشک شدن دریاچه منابع غذایی خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر با سویا کار تغذیه آنها را انجام می‌دهیم.


وی در تشریح عکس فلامینگو فوت شده گفت: این پرنده که به مرغ آتشین هم معروف است در جمعیت‌های زیاد یا همان کلونی به صورت یک لکه قرمز رنگ دیده می‌شوند و تصاویر فلامینگو فوت شده یک مرغ آتشین نابالغ می‌باشد و به همین دلیل رنگش خاکستری است و در زمان بلوغ زیر گردن آن قرمز متمایل به نارنجی می‌شود و به همین دلیل معروف به مرغ آتشین است.


وی در عین حال پیشنهاد داد که اگر شهروندان فلامینگویی را دیدند با رعایت تمامی توصیه‌های حفاظتی برای حفظ جان این پرنده آن را به اداره محیط‌زیست تحویل دهند.


متأسفانه فلامینگوها در ایران از امنیت مناسبی برخوردار نیستند و هجومشان به شهر سبب می‌شود تا جانشان به خطر بیفتد.


در سال ١٣٩٣ فلامینگوها با قیمت ۵۰۰۰ تومان در جاده‌های فریدون‌کنار به فروش می‌رسیدند فارغ از اینکه این پرندگان خانگی نیستند و خانگی نیز نخواهند شد.


اسماعیل کهرم در رابطه با نگهداری فلامینگوها گفت: فردی اعلام کرد یک جفت فلامینگو خریده تا در استخر منزلش از آن استفاده کند و با حرکات و صدای زیبایشان به استخر حال و هوای طبیعی بدهد! این گفته نشان از آن دارد که نه فروشنده کمترین اطلاعی از این پرندگان دارد که آن را با قیمت یک بسته آدامس می‌فروشد و نه خریدار می‌داند چه جنسی را خریده است!


خریدار نمی‌‌فهمد که حضور چنین پرنده‌ای در استخر چقدر می‌تواند بیماری‌زا باشد و میزان آلودگی یک جفت فلامینگو در یک استخر در حدی است که باید هر روز آب آن استخر عوض شود.


مردم عادی نمی‌توانند نیازهای غذایی این پرنده را تأمین کنند به همین دلیل اغلب پس از چند هفته نگهداری اگر در بین راه نمیرند، از بین خواهند رفت.


با توجه به شرایط این روزهای بختگان و توصیه کارشناسان بهترین راه این است که در صورت دیدن این مهاجران شکستنی، آنها را به محیط زیست تحویل دهیم و کاری کنیم تا بزرگ شوند و به زادگاهشان سیبری برگردند.

      /        فلامینگوهای رها شده در خیابان طالقانی روبروی نمایندگی زمزم/ شهریور ٩٨/ عکس: امین افراسیابی



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها