تعداد بازدید: ۱۸۰۶
کد خبر: ۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲ - 2019 08 September
گزارش میدانی نی‌ریزان فارس
وقتی «بَر» را هر مَن نزدیک به یک میلیون تومان می‌خریدند، فکر می‌کردند با توجه به بارش خوب باران بتوانند در زمان برداشت محصول بدهی‌شان را به راحتی بپردازند و حاصل دسترنجشان را هم به دست آورند.
عابد نعمتی گروه گزارش: انجیر یکی از قطبهای محصولات باغی شهرستان نی‌ریز است؛ اما این روزها بازار خرید و فروش انجیر با وجودی که برداشت آن از ابتدای شهریورماه آغاز شده و تا اواسط مهر ادامه دارد، راکد است.


قیمت واقعی نیست


قیمت برِ انجیر در اردیبهشت ماه امسال به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد، تا ده برابر نسبت به سال گذشته گران شد.


با وجودی که قیمت انجیر نسبت به سال قبل افزایش زیادی داشته و به گفته برخی کشاورزان نزدیک به دو برابر شده...


... اما آنها می‌گویند این قیمت با توجه به افزایش هزینه‌های امسالشان کم است و مقرون به صرفه نیست.


درویش آتشی یکی از انجیرکارانی است که می‌گوید این قیمت واقعی انجیر نیست و اگر قیمت انجیر «درهم» کمتر از کیلویی ٧٠ هزار تومان باشد، کشاورز ضرر می‌کند.


به گفته وی، سال گذشته قیمت هر مَن برِ انجیر بیشتر از ٢٥٠ هزار تومان نشد. اما این مبلغ امسال کمترین نرخ آن بود و حتی تا هر من یک میلیون تومان رسید.


آتشی دو برابر شدن نرخ کارگر را یکی دیگر از موارد افزایش هزینه کشاورزان عنوان می‌کند.


این کشاورز باسابقه که خود عضو انجمن انجیرکاران شهرستان است، تغییرات آب و هوا از جمله اختلاف دمای شب و روز در شهریورماه که باعث سرماخوردگی میوه انجیر شده و ریختن زیاد کرک (انجیرنورس - کال) زیر درخت را از جمله دیگر ضررهای انجیرکاران عنوان می‌کند.

استهبانی‌هایی که نرخ تعیین می‌کنند
به گفته آتشی، نرخ خرید انجیر کشاورزان نی‌ریزی را تجار استهبانی تعیین می‌کنند و کسانی که در نی‌ریز خرید و فروش می‌کنند، در واقع واسطه آنهایند.


او می‌گوید: «فکر می‌کنم جهاد کشاورزی بتواند وارد شود. جلسه‌ای با تجار بگیرد و افزایش هزینه کشاورزان را به آنها توضیح دهد تا شاید آنها قانع شوند و مبلغ پایه خریدشان را افزایش دهند.»


آتشی اضافه می‌کند: «انجیر را نمی‌توان نگه داشت و مثل بادام نیست که بگذارند سال دیگر بفروشند. از طرفی انجیرکارانی که بر را به شکل نسیه خریده‌اند، مجبورند هر چه زودتر محصولشان را بفروشند و بدهکاریشان را بدهند.»

بازار  راکد


منصور زارع یکی از مراکز خرید و فروش انجیر را در خیابان امام مهدی مدیریت می‌کند.


به گفته وی، با وجود کیفیت خوب انجیر، بازار امسال راکد است و به دلیل بسته بودن مسیر صادرات، شرکتهای صادر کننده انجیر نمی‌خرند و می‌گویند با این قیمتها برایمان نمی‌صرفد.


این کاسب مقصد بیشتر انجیرهای صادراتی را کشور چین عنوان می‌کند و می‌گوید آنها به تازگی روی اجناس ایرانی ٢٥ درصد تعرفه گمرکی بسته‌اند.


زارع قیمت خرید انجیر درهم از کشاورزان را بین ٤٠ تا ٥٠ هزار تومان عنوان می‌کند که به گفته وی همین مبلغ هم راکد شده و خرید و فروش نمی‌شود.


او می‌گوید: «به گفته کشاورزان، با این هزینه‌ها این قیمت توجیه اقتصادی ندارد و راست هم می‌گویند.»


علی شاهسونی انجیرستانی با ٣ هزار درخت در حاجی‌آباد دارد.


او با ناراحتی می‌گوید: «با وجودی که برِ گران خریدیم، بازار خراب است و انجیر را هم نمی‌شود نگه داشت؛ چون نی‌ریز سردخانه ندارد.»


وی با بیان این که برای رونق بازار انجیر باید راه صادرات آن باز شود، می‌گوید: «لازم است مسئولان از قبل رایزنی و راه فروش آن را که یکی از منابع درآمد شهرستان است باز کنند.»


نیازمند سردخانه و شرکت بسته‌بندی
مهدی و محسن باغی هم ابتدای خیابان امام مهدی به خرید و فروش انجیر مشغولند.


آنها می‌گویند شرکتهایی که انجیر می‌خرند، قیمت پایه آن را زیر ٤٠ هزار تومان تعیین کرده‌اند؛ اما مالکان می‌گویند باید خیلی بیشتر از اینها باشد. 


اضافه می‌کنند: «یکی از دلایلش این است که صادرات نمی‌شود و مصرف داخلی هم بالا نیست. کشاورزان مجبورند بفروشند؛ چون نی‌ریز نه سردخانه دارد و نه شرکت بسته‌بندی. همه انجیر انحصاری در اختیار استهبان است و حتی کارتن نمی‌توانیم به نام نی‌ریز داشته باشیم.»


حبیب سهرابی دیگر خریدار انجیر است که میانگین قیمت خرید آن را ٤٥ هزار تومان عنوان می‌کند.


می‌گوید: «کیفیت انجیر امسال خوب است. اما مقدار عرضه آن کم است و خیلی انجیرستانها امسال انجیر زیادی ندارند. اما با وجود عرضه کم، چون شرکتهای استهبانی به دلایل نامعلوم فعلاً نمی‌خرند، قیمت پایین است.»


حمید و علی پروین که شرکت بازرگانی پروین را اداره می‌کنند، معتقدند ارز دولتی و نیمایی باعث شده صادرات برای تجار مقرون به صرفه نباشد.


می‌گویند: «همین تعهدات ارزی باعث شده خیلی از تره‌بار خراب شود. در حالی که هزینه‌های صادرات از جمله پلاستیک، کاغذ و کارتن روی همان دلار ١٧ - ١٨ هزار تومانی گیر کرده و پایین نمی‌آید.»


به عقیده آنها تاوان این ناهماهنگی ارزی را کشاورز می‌دهد تا زمانی که قیمتها متعادل شود.

ناهماهنگی ادارات
منصور طاهری نماینده شرکت تعاونی انجیرکاران است. او می‌گوید تاجران نی‌ریزی همه دلال استهبانی‌ها شده‌اند و کسی جرئت کار ندارد. نی‌ریزی‌ها انجیر را به استهبان می‌دهند و آنها با بارکد خودشان و به نام استهبان صادر می‌کنند.


وی مشکل اصلی را ناهماهنگی بین ادارات و سازمانهای نی‌ریز عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «باید بین فرمانداری، صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و تعاونی انجیرکاران هماهنگی باشد که متأسفانه نیست.»


به گفته طاهری، امسال انجیر بیشترین ریزش را داشته و خریداران می‌خواهند ده یک و صد یک کنند که دیگر چیزی دست تولیدکننده را نمی‌گیرد.


او هم معتقد است با توجه به این شرایط، قیمت انجیر حداقل باید بین ٦٠ تا ٧٠ هزار تومان باشد.


می‌گوید: «همان طور که اداره صنعت، معدن و تجارت برای فلان اتحادیه جلسه می‌گیرد و قیمتهایی را مبنا قرار می‌دهد، باید برای انجیر و انار هم چنین کاری را انجام دهد. اما چون انجام نمی‌شود، این دلال‌ها هستند که قیمت تعیین می‌کنند.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها