تعداد بازدید: ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ - 2019 01 September
علی آرا کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز

با توجه به شروع فصل مسافرت در شهریور‌ماه لازم است، برخی نکات به همشهریان عزیز یادآوری گردد تا ضمن لذت از مسافرت و ایجاد فضای شاد و مفرح مهیا شده برای خود و خانواده، دچار آلودگی به شپش نگردند، زیرا این امر اگر اتفاق افتاد هر چند که خستگی مسافرت بر تن خواهد ماند بلکه روزها وحتی ماهها درگیر درمان این مهمان ناخوانده خواهند شد .


قبل از هر چیز لازم است نکاتی در خصوص شکل ظاهری و عادت غذایی این حشره بیان شود تا چنانچه در حین سفر با این حشره مواجهه شدیم بتوانیم راهها و اقدامات لازم برای مقابله با آن پیش بگیریم . 


شپش حشره‌ای است بدون بال که هر دو جنس آن از بدن انسان خونخواری می‌کنند، حشراتی که هر دو نوع جنس ماده و نر خون‌خواری را انجام می‌دهند باعث می‌شود که گزش و مزاحمت بیشتری برای انسان ایجاد گردد. اندازه‌ای حدود ١ تا ٣ میلیمتر دارند و رنگ آن از کرم تا قهوه‌ای متغیر می‌باشد.


هر چه خونخواری بیشتری انجام داده باشد به رنگ تیره‌تر خواهد بود . دارای ٦ پا بوده و در انتهای هر پا یک قلاب جهت نگه داشتن خود به پایه مو دارند.


در عمر یک ماهه خود حدود ٣٠٠ تخم از خود به جای می‌گذارند. تخم شپش، رشک نام دارد و  بیضی شکل و سفید رنگ می‌باشدکه توسط شپش با ماده سیمانی شکل که از خود تولید می‌کند به ساقه مو می‌چسباند .


 نوزاد شپش پس از ٧ تا ١٠ روز از تخم خارج شده و بلافاصله خونخواری را  انجام می‌دهد .


شپش مختص شهر نی‌ریز نبوده و در تمام کشور پراکندگی خود را دارد و می‌توان گفت اکثرجمعیت شهرها به این حشره آلوده شده‌اند.


یکی از دلایلی که افراد آلوده به شپش تمایل ندارند، جهت درمان به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک خانواده خود مراجعه کنند این است که در گذشته این حشره در گروه خاصی مانند ولگردان، معتادین تزریقی، کارتن خوابها و کسانی که از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی وضعیت مناسبی نداشتند دیده می‌شد.


اما در حال حاضر این آلودگی مخصوص قشر خاص و یا گروه خاصی نمی‌باشد، پس بنابراین همه افراد به محض مشاهده باید اقدام لازم را جهت درمان انجام دهند .


نکاتی که در مسافرت باید  انجام دهیم تا به شپش آلوده نشویم :


١- چنانچه در حین سفر از مسافرخانه، هتل، مهمانسراها و یا منازل اجاره‌ای استفاده می‌کنیم باید در صورت امکان قبل از استقرار کف اتاق و مبلها و تخت خوابها را با جارو‌برقی کامل تمیز کرد تا چنانچه شپشی در محیط باشد توسط جارو برقی مکیده شود .


٢- تا آنجایی که ممکن است از ملحفه، پتو و... شخصی استفاده شود.


٣- از دور کننده‌های حشرات که به دو صورت در بازار وجود دارد می‌توان استفاده کرد که یک نوع اسپری بر روی البسه و وسایل و لوازم منزل استفاده می‌شود، که باعث دور شدن حشرات از جمله شپش خواهد شد و نوع دیگر آن اسپری  که  بر روی نقاط باز بدن پاشیده می‌شود .


٤- چنانچه فرد آلوده  به شپش ازپشتی صندلی وسایل نقلیه عمومی،  سینماها،  و .... استفاده کرده باشد و به فاصله کم از این وسایل استفاده شود باعث انتقال آلودگی می‌گردد.


٥- چنانچه فردی دچار خارش در ناحیه سر شد و همچنین نقاط سفید رنگی که به موی سر محکم چسبیده شده باشند و یا شپش بالغ در سر مشاهده گردید، باید سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک خانواده مراجعه نمایند تا درمان مناسب انجام شود .


داروی انتخابی برای درمان شپش طبق دستورالعمل کشوری شامپوی پرمترین ١% می‌باشد و کلیه کودکان زیر ٣ سال و مادران باردار و شیرده باید از داروی جایگزین به نام لوسیون دایمتیکون استفاده نمایند. دستورالعمل نحوه استفاده به صورت بروشور در شامپو و لوسیون وجود دارد.


دقت کافی به این نکته باید وجود داشته باشد که همه اعضاء خانواده چه سالم و چه آلوده تحت درمان قرار گیرند .


استفاده از شامپو باید ٧ تا ١٠ روز دوباره مجدداً تکرار شود تا نوزادانی که از تخم شپش خارج شده‌اند با یک نوبت دیگر استفاده از شامپو از بین بروند .


در پایان خواهشی که از همشهریان عزیز می‌توان داشت این است که چنانچه فردی از اعضاء خانواده آلوده به شپش می‌باشد، قبل از شروع فصل مدارس حتماً درمان شوند زیرا یک نفر به راحتی می‌تواند یک مدرسه را آلوده نماید.



نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها