تعداد بازدید: ۵۸۵۱
کد خبر: ۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶ - 2019 01 September
ابراهیم پرهام گاودار فعال در عرصه دامپروری:
مجید پاکیزه‌دامن گروه گزارش

یک کارآفرین برای شروع فعالیت نیاز به حمایت دارد تا بتواند هم به کار خود رونق دهد و هم زمینه اشتغال افراد دیگر را فراهم کند.


ابراهیم پرهام یکی از آن افرادی است که حدود ١٤ سال به گاوداری و تولید شیر مشغول است. او اما می‌گوید: «با توجه به شرایط حاکم بر کار دامپروری، ممکن است ما نیز کار خود را رها کرده، پس از چندین سال گاوداری را تعطیل و مکان خود را به ضایعاتی‌ها واگذار کنیم.»

تولید روزانه ٩٠٠ کیلو شیر
پرهام از روی علاقه به کار دامداری، ادامه دهنده راه پدربزرگ خود شده است.


 این دامدار کار خود را با یک رأس گاو آغاز کرده و تاکنون توانسته تعداد آنها را به ١٢٧ رأس برساند که از این تعداد گاو و گوساله، ١١٣ رأس آن واکسینه شده‌اند.


به گفته او، ٢ نفر بیمه شده و به شکل ثابت در گاوداری مشغول به کار هستند و مغازه‌داران و افراد توزیع‌کننده، به طور غیرمستقیم از برکات آن کسب روزی می‌کنند.


تولید روزانه شیر در گاوداری ابراهیم پرهام به طور میانگین ٦٠٠ تا ٩٠٠ کیلوگرم است که این مقدار به یک تن نیز می‌رسد.


در گاوداری او علاوه بر شیر، گوشت گوساله نیز عرضه می‌شود. در کنار آن، گوسفند یا همان دام کوچک نیز پرورش می‌دهد و شیر و گوشت آن به بازار عرضه می‌کند.

قیمت بالای خوراک دام
این گاودار باسابقه اما می‌گوید: «در این کار مشکلات زیادی وجود دارد؛ از جمله قیمت بالای علوفه و خوراک دام.»


او اضافه می‌کند:«متأسفانه قیمت خوراک دام از قیمت شیر بالاتر است و این معضل می‌تواند باعث ضرردهی ما شود.»


این دامپرور فعال می‌افزاید: «زمانی که کار خود را شروع کردم، قیمت هر لیتر شیر ٢١٠ تومان بود و قیمت علوفه و خوراک دام این قدر بالا نبود.»


به گفته او، افزایش قیمت خوراک دام و قیمت پایین شیر باعث شده تا بسیاری از گاوداری‌های کوچک تعطیل شوند.


پرهام می‌گوید: «در نی‌ریز گاوداری زیادی وجود ندارد و مجموع تولید روزانه شیر به ٢ تن و ٣٠٠ کیلوگرم رسیده است که در مقایسه با شهرستان‌هایی نظیر فسا، داراب و حتی رونیز استهبان بسیار پایین است.»


او اظهار می‌دارد: «قیمت یک عدد بطری نوشابه از قیمت یک لیتر شیر بیشتر است و این می‌تواند برای یک دامدار زیان‌آور و نگران‌کننده باشد.»

احتکار علوفه
ابراهیم پرهام در ادامه می‌گوید: «معضل و مشکل بزرگی که باعث تعطیلی دامداری‌های کوچک شده، وجود انبارهای ذخیره علوفه است که با انبار کردن خوراک دام و احتکار آن، باعث افزایش بی‌رویه قیمتها شده‌اند.»


پرهام در همین باره عنوان می‌کند: «در فصل زمستان خوراک دام و علوفه در هیچ جای کشور یافت نمی‌شود و انبارداران از این فرصت استفاده کرده و بهره‌های لازم را می‌برند.»


او می‌گوید: «انباردار یونجه را در فصل برداشت از شهرهای فسا، داراب، خرامه و دیگر شهرها به قیمت ١٨٥٠ تا ٢٠٠٠ تومان خریداری می‌کند و در فصل زمستان به قیمت ٢ برابر به دامدار می‌فروشد تا از این راه سود بیشتری به دست آورد.»


به گفته این دامدار، درآمد فروش علوفه و خوراک دام به قدری بالا است که بسیاری از دامداران کار خود را تعطیل کرده و رو به انبار کردن می‌آورند و متأسفانه از سوی هیچ سازمان و نهادی نظارتی صورت نمی‌گیرد.


پرهام در ادامه اذعان می‌کند: «به طور مثال اگر من ١٠٠ رأس گاو خود را به قیمت ٢ میلیارد تومان به فروش برسانم و یونجه خریداری و انبار کنم، حدود یک و نیم میلیارد تومان سود خواهم داشت. به همین دلیل است که برخی افراد رو به انبار کردن و احتکار آورده‌اند.»

هزینه‌های بالا
وی می‌گوید: «در کار گاوداری تلفات، هزینه‌های دامپزشکی، آب، برق و استهلاک ساختمان زیاد است و برای خرید یک دستگاه شیردوش با شیر سردکن یک تنی باید حدود ١٢٠ میلیون تومان هزینه کرد؛ اما به خاطر این که چند نفر بتوانند در کنار ما کسب درآمد کنند و مردم نیز از این شیر استفاده نمایند، حاضر به تعطیل کردن آن نیستم.»


این دامدار فعال در ادامه می‌افزاید: «دامدار در فصل زمستان علوفه را به صورت ضمانت چک بانکی از فروشندگان خوراک دام خریداری می‌کند. فروشنده نیز به علت زمان‌دار بودن تاریخ چک، ٣٠ درصد به قیمت علوفه اضافه می‌کند.»


پرهام معتقد است اگر انبارهای ذخیره علوفه در نی‌ریز وجود نداشت، دامداران مجبور به تعطیل کردن کار خود نمی‌شدند. او در این باره اظهار می‌دارد: «تنها در نی‌ریز است که افرادی دست به احتکار علوفه و خوراک دام زده‌اند و این می‌تواند بزرگترین ضربه به دامداران باشد.»

احتکار با وام میلیاردی
وی در ادامه می‌گوید: «افرادی در نی‌ریز هستند که با دریافت وام‌های میلیاردی، علوفه و خوراک دام را از دیگر شهرهای مجاور خریداری می‌کنند و در فصل زمستان با قیمت بالا به فروش می‌رسانند. این کار باعث می‌شود تا دامداری‌ها با مشکل تهیه خوراک دام روبرو شوند.»


ابراهیم پرهام در مورد بازار فروش شیر گاوهای خود می‌گوید: «مقداری از آن در بازار نی‌ریز و بین مردم توزیع و مازاد آن به شرکت مانی ماس در فسا ارسال می‌شود.»


به گفته وی، به دلیل این که گاوداری‌ها در حال تعطیل شدن هستند، رقابتی در این کار وجود ندارد. او عنوان می‌کند: «هر چه تعداد گاوداری‌ها بیشتر باشد، بازار فروش و رونق آن بهتر است.»


پرهام می‌گوید: «تنها شهرستان استان هستیم که در تولید شیر گاو آمار ناچیزی داریم.»

لقاح مصنوعی
او به روشی برای افزایش تعداد دام خود اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «عمل لقاح مصنوعی را خود انجام می‌دهم و این کار را به صورت تجربی طی چند سال اخیر فرا گرفته‌ام.‌ این کار باعث می‌شود تا تولید شیر بالا برود و گوساله‌ها بهتر رشد کنند.اگر تاکنون این کار را انجام نداده بودم، با تعطیلی گاوداری روبرو می‌شدم.»


هر چند به گفته وی در عمل لقاح مصنوعی بروز خطا نیز وجود دارد و ممکن است تلفاتی نیز به بار آید.


در گاوداری ابراهیم پرهام انواع گوساله‌ها با نژادهای هولشتاین، هولشتاین قرمز، هلندی و سیمینتال وجود دارد که وی با مطالعه کاتالوگ‌ها سعی کرده است با استفاده از لقاح مصنوعی و تهیه اسپرم با قیمت بالا، بهترین نژاد را در این گاوداری تولید کند.


پرهام روزانه سه وعده کار دوشیدن شیر را با استفاده از دستگاه شیردوش انجام می‌دهد و آن را به وسیله تانکرهای حامل شیر در سطح شهر بین مغازه‌داران و ایستگاه شرکت تعاونی دامداران توزیع می‌کند.


وی می‌گوید: «از زمانی که کار گاوداری و دامپروری را آغاز کردم، با مشکلات تأمین آب و فضای مورد نیاز روبرو بودم و از سوی هیچ فرد، ارگان و نهادی حمایت نشدم. تنها با زحمات و دسترنج خود توانستم گاوداری را ارتقاء و رونق دهم. ضمن این که پول شیر نیز به  صورت سه ماهه به ما پرداخت می‌شود. کجای دنیا نهاده‌های دامی نقدی، ولی پول شیر سه ماه است؟»


او البته از قرایی مسئول امور دام نی‌ریز به سبب حمایت‌ها و سرکشی‌هایی که به گاوداری‌اش دارد، سپاسگزاری می‌کند.

به هدفم رسیده‌ام
این گاودار فضای کاری خود را با ٨٠٠ متر آغاز کرده و طی این مدت توانسته آن را به ٢١٠٠ متر افزایش دهد.


وی عنوان می‌دارد: «به آنچه که به عنوان هدف در ذهن داشتم، رسیده‌ام. هر روز به همراه ٢ کارگر خود از ساعت ٤ بامداد کارم را شروع می‌کنم و به دنبال سود مضاعف نیستم.»


وی در پایان صحبتهای خود، از ادارات صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و فرمانداری تقاضای همکاری و حمایت از دامداران فعال و باسابقه دارد.


پرهام خواستار نظارت و رسیدگی بر کار انبارداران و احتکارکنندگان علوفه و خوراک دام است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها