تعداد بازدید: ۱۳۰۰
کد خبر: ۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹ - 2019 25 August
سرمقاله
غلامرضا شعبانپور مدیر مسئول
از این تیتر تعجب نکنید؛ چون آسیب خودکشی علل متعدد و پیچیده‌ای دارد که برخی از آنها فردی و برخی اجتماعی است و به همین خاطر اظهار‌نظر و بررسی آن هم در علم روانشناسی انجام می شود و هم در علم جامعه شناسی. 
 
با توجه به روند رو به افزایش خودکشی در ایران و از جمله در شهرستان نی‌ریز به نظر می‌رسد یکی از عوامل متعدد خودکشی، جلب توجه دیگران و اطرافیان و ترساندن آنها و نهایتاً تسلیم  دیگران به انجام تمایلات و خواسته های خود است؛ به این معنی که فرد وقتی توانایی و مهارت کافی برای رسیدن به خواسته هایی که مورد قبول خانواده، دوستان،گروه های اجتماعی و دیگران نیست، ندارد،  اقدام به خودکشی می‌کند تا آنها را وادار به تسلیم وتوجه کند. 
 
تصورخودکش این است که نجات می یابد اما نمی داند این کار بسیار خطرناک است و چه بسا منجر به مرگ شود.تصور آنها این است که نجات پیدا می‌کنند و به امیال خود می‌رسند.
 
در همین نی‌ریز کارکنان زحمت کش اورژانس بیمارستان بارها به موارد این چنینی برخورد کرده‌اند.یعنی زمانی که فرد خودکش احساس می‌کند تیم درمانی قادر به نجات او نیست به شدت به التماس و ضجه می افتد که نجاتش دهند اما متأسفانه علم پزشکی قادر به درمان نیست. 
 
پزشکان، داروسازان و پیراپزشکان بر این باورند که خودکشی با قرص برنج قابل درمان نیست و به هیچ وجه نمی‌توان خودکش قرص برنج خورده را نجات داد حتی اگر وقت زیادی از اقدام به خوردن این قرص نگذشته باشد.
 
علاوه بر آن بعضی روشهای دیگرخودکشی حتی با تعویض کامل خون و شستشوی کامل معده، خودکش بر نمی‌گردد و لاجرم باید تسلیم مرگ شود.
 
از این جهت گفتم «پزُخودکشی» کار ساده‌ای نیست وچه بسا موجب تلف شدن خودکش ‌شود. متأسفانه در موارد زیادی این اتفاق افتاده و پشیمانی خودکش راه به جایی نبرده است.  
 
... گذشته از این مسئله اگر خودکش حتی نجات پیدا کند،  سموم وارد شده به بدن صدمه شدید و جبران ناپذیری به اعضا  از جمله معده ، کبد،کلیه، خون ، لوزالمعده ، مغز، زاد و ولد و ... می‌زند که تا پایان عمر، فرد رامعلول و رنجور می‌کند. 

از نظر اجتماعی نیز خودکش نجات یافته آن اعتبار اجتماعی قبلی را از دست می دهد. اعتبار اجتماعی نزد خانواده، اقوام، دوستان، همکاران و ...یک سرمایه اجتماعی است که در صورت صدمه دیدن  به سادگی قابل ترمیم و بازسازی نیست. بنابراین اقدام به خودکشی یک ریسک بسیار بزرگ است. امید است افراد در چنین مواردی به جای اقدام به خودکشی به اورژانس اجتماعی، مشاوران و افراد مورد اعتماد خود مراجعه و با کمک آنها سعی کنند به خواسته های معقول خود برسند.
شاد وسالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها