تعداد بازدید: ۲۲۵۱
کد خبر: ۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲ - 2019 25 August
گفتگو با مهندس محمد دبیری، کارآفرین برتر استان فارس
ما توانسته‌ایم...

/ سالانه حدود ۴۰۰ نفر از هموطنانمان را صاحب خانه کنیم
/    در بحرانی ترین شرایط اقتصادی کشور تعدادی از بزرگترین پروژه های خود را شروع کرده و با سرعت و کیفیت بالا به پیش ببریم
/    در شرایط رکود اقتصادی و بیکاری برای بیش از ۶۰۰ خانوار به صورت مستقیم و سه هزار خانوار به صورت غیرمستقیم درآمدزایی و کارآفرینی کنیم
/    شرایطی را فراهم آوریم تا همه هموطنانمان با هر مبلغ پس انداز خود بتوانند صاحب خانه شوند
/    هموطنان مقیم در خارج از کشور را به سرمایه‌گذاری در ایران عزیز ترغیب نماییم
/    رؤیای خانه دار شدن را به حقیقت تبدیل نماییم
/    ثابت کنیم که در هر شرایطی می توان تهدید ها را با تلاش و برنامه‌ریزی به فرصت تبدیل کرد

انبوه‌سازان آفتاب یکی از مجموعه‌های موفق در زمینه ساخت مسکن و مجتمع‌های بزرگ مسکونی در استان فارس است.


این مجموعه که با مدیریت یکی از جوانان خلاق و تحصیلکرده شهرمان اداره می‌شود، علیرغم مشکلات زیاد، در سالهای گذشته در زمینه اقتصاد و تولید توانسته است در کار خود موفق شود و تعداد زیادی از هموطنان با هر وضعیت مالی را صاحب خانه کند.


در این زمینه گفتگویی را با مهندس محمد دبیری مدیر عامل مجموعه انبوه‌سازان آفتاب انجام دادیم تا با روش کار و رمز موفقیتش آشنا شویم.

هزاران نفر را خانه‌دار کرده‌ایم
وی در مورد مجموعه می‌گوید: «مجموعه انبوه‌سازان آفتاب به مدیریت من، مهندس صفرزاده و مهندس عوضی از سال٨٩ کار و فعالیت خودش را در زمینه ساخت و ساز در شهر شیراز شروع کرد و الحمد‌ا... امروز مفتخریم این موضوع را اعلام کنیم که تاکنون هزاران نفر را خانه‌دار کرده‌ایم.


ما در این راه موفقیت خود ابتدا مدیون خداوند منان و در ادامه استفاده از تجربیات و آموزش‌های عزیزانی می‌دانیم که از طریق تجربی و آکادمیک ما را یاری کرده‌اند و باعث شده امروز مجموعه انبوه‌سازان آفتاب بتواند به جرئت اعلام کند که ما توانسته‌ایم.»


مهندس دبیری در مورد مشکلاتی که به خصوص با وجود تحریمها گریبانگیر کارآفرینان است، می‌گوید: «در این شرایط، بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر خروج سرمایه‌های خود از کشور هستند؛ اما این که مجموعه انبوه‌سازان آفتاب چگونه توانسته با وجود این مشکلات موفق شود، عوامل زیادی دارد.»


وی اضافه می‌کند: «زمانی که یک بحران یا مشکلی به وجود می‌آید، شامل یک تهدید و یک فرصت است. خیلی از افراد با نگاه کردن به تهدید، میدان را خالی کرده و شکست خود را اعلام می‌کنند. هر چند می‌توانند از این تهدید به عنوان فرصت خوب بهره ببرند و موفق شوند. به طور مثال، در ایام نوروز سال جاری، هم در شیراز و هم در گلستان سیل آمد که متأسفانه خسارات و تلفات زیادی به بار آورد؛ اما مردم شیراز بعد از سیل این تهدید را به فرصتی عالی برای معرفی فرهنگ غنی خود به دنیا تبدیل کردند؛ دقیقاً کاری که ما در مجموعه انبوه‌سازان آفتاب انجام داده‌ایم.»

تبدیل تهدید به فرصت
وی می‌گوید: «بسیاری از کسانی که در کار ساخت و پیش فروش ساختمان بودند، با شروع تحریمها و بالا رفتن قیمتها حتی با ضرر دادن شروع به فسخ قراردادها کردند. اما ما از مشتری‌های خودمان دفاع کردیم و همچنین کیفیت کارمان را بالا بردیم تا این که مبادا این شائبه ایجاد شود که چون قیمتها بالا رفته از کار زده‌اند و کم فروشی کرده‌اند. همین اتفاق باعث شد که مشتریان، ما را به دیگران معرفی کنند و گردش مالی ما بالاتر رود و حتی خیلی بهتر از قبل شود و بتوانیم سود دهی بیشتری داشته باشیم.»


مدیر مجموعه انبوه‌سازان آفتاب در مورد ترس از تحریمها و بالا رفتن قیمت آهن‌آلات و تجهیزات می‌گوید: «به هیچ وجه ترسی در این زمینه نداریم و قطعاً راه حلی برای این موضوع پیدا می‌کنیم تا بتوانیم کار خود را ارتقاء دهیم. البته بعضی از مسائل اجتناب‌ناپذیر است؛ مثل افزایش قیمتها و اثر آن روی کار تمام شده. ولی ما سعی کرده‌ایم مواد اولیه را از کارخانه و به صورت دست اول تهیه کنیم. مثلاً وقتی دیدیم بالا رفتن قیمتها به بسیاری از مشتری‌ها فشار وارد می‌کند، برنامه‌ریزی کردیم و مثلاً به شخصی که یکصد میلیون تومان پول دارد و می‌خواهد هم ارزش پولش حفظ شود و هم از تورم عقب نماند و هم در آینده صاحب سرپناهی باشد، گفتیم شما اندازه پولت سرمایه‌گذاری کن. به طوری که آپارتمانی که قیمت تمام شده آن پانصد میلیون می‌شود، شما اندازه صد میلیون خودت هزینه ساخت را بده و بعد از پایان کار، مشتری در کل ملک شریک است. بنابراین ٥٠ درصد سود برای مشتری است و ٥٠ درصد هم برای ما.»

خرید آپارتمان با ١٠ میلیون تومان
دبیری عنوان می‌کند: «این کار هم برای ما و هم برای مشتری ارزش افزوده داشت و ما با سود ٥٠ درصدی توانستیم تورم را کنترل کنیم. در این روش، تفاوتی بین کسی که پولش کم یا زیاد بود، نبود و شاید باورتان نشود، فردی با سرمایه ١٠ میلیون تومانی توانست در پروژه‌های ما سرمایه‌گذاری کند و در حقیقت ما با شریک کردن مشتری در پروژه‌ها، باعث حفظ ارزش پول سرمایه‌گذار شدیم. به طوری که شخصی الان ١٠ متر خریده و یک سود ٥٠ درصدی دارد. وی سال آینده هم مثلاً ٣٠ متر می‌خرد و با سود ٥٠ درصدی تبدیل می‌شود به ٦٠ متر و طی ٣ یا ٤ سال با یک هزینه مناسب، صاحب یک آپارتمان می‌شود.»


وی ادامه می‌دهد: «درست است که این طرح سود کمی برای ما دارد؛ اما با توجه به رضایت مشتری، منفعت اجتماعی آن برای ما زیاد است و باعث می‌شود مشتری‌های زیادی به سمت ما بیایند.»


مدیر مجموعه انبوه‌سازان آفتاب به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به افزایش قیمت دلار، تعداد زیادی از افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کردند و با بالا رفتن دلار درآمدشان بالا می‌رفت، با دعوت مجموعه انبوه‌سازان آفتاب در پروژه‌های ما سرمایه‌گذاری کردند. بنابراین ما بر خلاف بسیاری از افرادی که ارز از کشور خارج کردند، باعث ارز‌آوری برای کشور شدیم و این از افتخارات مجموعه ما است.»

سالی ٤٠٠ واحد می‌سازیم
وی در مورد این که گفته می‌شود ایران کشوری برای کار تیمی نیست، می‌گوید: «من چنین عقیده‌ای را قبول ندارم. ما سالانه ٤٠٠ واحد می‌سازیم و تحویل می‌دهیم که این کار مستلزم داشتن بنا، نقاش، کارگر و... و یک کار تیمی است. ما در شراکت مثالی داریم که می‌گوید: یک تخته چوب اگر به تنهایی ٣٠ کیلو بار تحمل می‌کند، اما وقتی دو تخته چوب کنار هم قرار بگیرند، هم‌افزایی ایجاد می‌شود و می‌توانند صد کیلو بار را تحمل کنند. دید من به شراکت و کار تیمی این است. ما با این دیدگاه چند سال است با آقای صفرزاده شریک هستیم؛ اما کوچکترین مشکلی نداریم.»

 


دبیری ادامه می‌دهد: «ما در بحث منابع انسانی همه پرسنل، حتی کارگر صفر را در کار شریک کرده‌ایم. مثلاً به سرپرست یک پروژه گفتیم ما اینقدر به شما می‌دهیم که این پروژه را تا فلان تاریخ تمام کنی؛ اما به ازاء هر ماه که زودتر تمام کنی، فلان مبلغ تشویقی می‌گیری و حتی در سود پایان کار شریک هستی.»


وی می‌گوید: «ما حتی در بخش معدن نیز سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در همان جا هم این سیاست را پیاده کردیم و گفتیم تمامی نیروها از کارگر صفر تا پیمانکار یا سرپرست کارگاه سهامدار و از سود شریک هستند و ما به صورت پلکانی به آنها تشویقی می‌دهیم. اگر نیروها در بحث فروش مشارکت داشته باشند، قطعاً تشویقی بسیار خوبی به آنها می‌دهیم. نیروهای ما به نوعی سفیران مجموعه انبوه‌سازان آفتاب هستند و مجموعه ما را به دیگران معرفی می‌کنند و همه با هم شریک هستیم. هرچند از نظر حقوقی من با آقایان صفرزاده و عوضی مسئولیت داریم، اما همه با هم شریک هستیم.» 

تبلیغات دهان به دهان
دبیری در مورد نحوه برخورد با نیرو و استخدام در مجموعه اظهار می‌دارد: «ما کار را بین سرپرستان کارگاه‌ها تقسیم و اعلام کرده‌ایم با نیروها و کارگران طوری برخورد کنید که اینجا برایشان خاطره شود و همیشه به نیکی از آن یاد کنند.»

 

وی در مورد چگونگی فروش واحدها قبل از بالا رفتن قیمتها و در زمان رکود می‌گوید: «انسانهای موفق ١٠ درصد از درآمد ماهیانه خودشان را صرف آموزش و روی خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما انسانهای شکست خورده این پول را خرج شکمشان می‌کنند. همان طور که دیدید، کتاب که گران شد، کسی بابت آن صف نکشید؛ ولی چیزهای دیگر که گران شد، همه صف کشیدند. همین صف نکشیدن برای کتاب و آگاهی است که باعث می‌شود برای چیزهای دیگر صف بکشیم. همه اینها به آموزش برمی‌گردد. اگر می‌بینیم ژاپن به اینجا رسیده یا آلمان و... قطعاً آموزش اولویت اول آنها بوده و در این راه مجموعه ما خودش را مدیون اساتید کسب و کار خود در این زمینه می‌داند. وقتی ما مریض می‌شویم، سراغ پزشک می‌رویم؛ اما وقتی در کسب و کار با مشکل روبه‌رو می‌شویم، حاضر نیستیم مقداری از پولمان را خرج آموزش کسب و کار کنیم. چون آموزش جایگاه خودش را در کشور ما پیدا نکرده است. اگر ما آموزش ببینیم، در تربیت فرزندمان هم موفق عمل می‌کنیم و فرزند ما از کودکی با هوش مالی بالا در مورد کسب و کار وارد بازار می‌شود.»

دیر عامل مجموعه انبوه‌سازان آفتاب عنوان می‌کند: «بالاترین تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان است. ما در این زمینه از مشتری‌های قبلی خودمان مراقبت کردیم و کار خوب به آنها تحویل دادیم. همان طور که می‌گویند هزینه جذب یک مشتری جدید هشت برابر نگه داشتن مشتری قدیمی است، تبلیغات دهان به دهان انجام دادیم و با بالا بردن کیفیت، از مشتری حفاظت و مراقبت کردیم. همچنین پول خوبی به مسئولان فروشمان که خط حمله فروش هستند دادیم. البته بدون این که اجحافی در حق مشتری شود.»

هزینه ٧ میلیاردی
وی در مورد این که بعضی‌ها معتقدند آموزش در ایران جواب نمی‌دهد و مطالعه برای اروپایی‌ها خوب است، می‌گوید: «من معتقدم تو همان می‌شوی که می‌اندیشی. شما اگر آموزش ببینید و نکته‌ها را یادداشت کنید، خود به خود کائنات با شما همراهی می‌کند و در کار موفق می‌شوید. شما اگر سراغ هر کدام از برندهای موفق بروید، می‌بینید که یکی از اصول موفقیتشان مطالعه و آموزش است. دانا همیشه می‌گوید نمی‌دانم؛ اما نادان می‌گوید می‌دانم.» 


دبیری در مورد میزان فروش و سودی که شامل مجموعه انبوه‌سازان آفتاب شده می‌گوید: «در این مجموعه هدف اولیه ما معنوی بوده و این که سرپناهی برای کسانی که به ما اطمینان می‌کنند تهیه کنیم تا بتوانند زندگی شادی داشته باشند و دعای خیری هم برای ما کنند. ما در سال، ٣٠٠ تا ٤٠٠ واحد آپارتمان در شیراز می‌سازیم و طی این سالها بالغ بر هزار واحد آپارتمان ساخته و تحویل داده‌ایم. ماهیانه بین ٥ تا ٧ میلیارد تومان هزینه‌های مجموعه است که درصدی از آن سودی است که شامل مجموعه می‌شود. البته باز بگویم که موفقیت ما به خاطر حمایت مشتری‌ها و دور نشدن از آموزش و دعای خیر کسانی است که توسط مجموعه ما صاحب خانه شده‌اند.»


وی در مورد این که اگر به ٨ سال پیش برگردد چه می‌کند، می‌گوید: «اگر به عقب برگردم، اول به سراغ آموزش می‌روم و با آگاهی کامل کارم را شروع می‌کنم. چون وقتی با آموزش و آگاهی کاری را انجام دهی، برای خود یک برنامه جامع و کامل داری و بسیاری از مشکلات از قبیل تورم، رکود، گرانی و ... قابل پیش بینی است.»

راز موفقیت
وی همچنین می‌گوید: «به تمام کسانی که قصد کارآفرینی دارند توصیه می‌کنم که چند مورد را سرلوحه کار خود قرار دهند؛ اول صداقت در رفتار. چون اگر بخواهی کاری ماندگار انجام دهی، باید صداقت داشته باشی تا موفق شوی. ما باید سه برد را در نظر بگیریم؛ اول این که در تمام کارها خدا را در نظر بگیریم. همان طور که وقتی جلوی یک دوربین قرار می‌گیریم سعی می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم، باید خدا را مانند همان دوربین ناظر برتمام کارهای خود بدانیم. برد دوم مشتری است. وقتی مشتری سراغ شما می‌آید، باید به فکر برد او باشی؛ چون اگر مشتری با باخت از پیش شما برود، دیگر سراغ شما نمی‌آید و سراغ رقیب شما خواهد رفت. برد سوم هم خودت است. یک نکته دیگر هم این که خوش قولی در کار و وقت‌شناس بودن، یکی دیگر از راه‌های موفقیت است. کیفیت کار راز اصلی موفقیت است. مشتری همیشه دنبال جنسی با بهترین کیفیت، بیشترین خدمات و مناسب‌ترین قیمت است. وقتی شما این استراتژی را برای خودت تعریف کنی، در هر کاری موفق می‌شوی. در واقع اگر سود کمتر و فروش بیشتر را در برنامه خود قرار دهی، موفق خواهی بود.»

گارانتی ١٠ ساله
دبیری اضافه می‌کند: «ما در زمینه خدمات پس از فروش، تمام ساختمان‌هایمان را بدون هیچ شرطی ده سال گارانتی و تیم خدمات را موظف کرده‌ایم در هر ساعت از شبانه‌روز که مشتری تماس گرفت، باید در کمترین زمان مانند اورژانس در محل حاضر شود و نسبت به رفع خرابی احتمالی اقدام کند. ما این تعهد را برای خودمان ایجاد کرده‌ایم که بهترین کار را به مشتری تحویل دهیم تا رضایت مشتری و خداوند را در پی داشته باشد. این در نهایت به موفقیت بیشتر مجموعه انبوه‌سازان آفتاب می‌انجامد.»

نشانی: شیراز - زرهی - بین کوچه ٤٧ و ٤٩ استقلال - نرسیده به سه راه بعثت - ساختمان پارسیس - طبقه دوم - واحد ٧  -  تلفن: ٠٩١٧١١١٦٦٦٢
نشانی سایت اینترنتی: anbohsazan-aftab.ir     اینستاگرام: anbohsazan_aftab@

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها