تعداد بازدید: ۱۱۳۷
کد خبر: ۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵ - 2019 15 August
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه نقد منصفانه رسانه‌ها می‌تواند موجب بهبود عملکرد دولت شود گفت: اگر در زمینه اعطای یارانه دولتی به رسانه‌ها قانون رعایت نشود، به جایگاه دولت ضربه می زند.
اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره وظیفه دولت در حمایت از رسانه‌ها اعم از همراه یا منتقد گفت: امروزه نشریات و رسانه‌ها ابزار ارتباطی و اطلاع‌رسانی بوده و نقش اساسی در آزادی و جلوگیری از فساد دارند.

وی افزود: همه دولت‌ها وظیفه دارند تا از رسانه‌ها حمایت کنند که این وظیفه بر دوش دولت‌هایی که شعار حمایت از حقوق شهروندی سر داده و یکی از این حقوق دسترسی به اطلاعات و آگاهی بخشیدن به مردم است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: رسانه، رکن اساسی و عنصر مهم در دموکراسی است.

مسعودی گفت: رسانه‌ها باعث می‌شوند تا مردم آگاه شده و دسترسی به اطلاعات داشته باشند و همین موضوع منجر به شفافیت شده و پاسخگویی دولت‌ها می‌‌شود، لذا رسانه‌ها ابزار دقیقی برای جلوگیری از فساد است.

وی افزود: در شرایطی که دولت ما با مشکلات مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو است و با مشکلات بهداشتی و درمانی هم روبه‌رو هستیم، لذا به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای حل این مشکلات نقش‌آفرینی رسانه‌ها در راستای حل مشکلات مختلف کشور است.

مسعودی تصریح کرد:‌ وقتی هم‌اکنون با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم، رسانه‌ها می‌توانند مردم را به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی سوق دهند و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیار مهم و بالقوه در کشور داریم که اگر بتوانیم آنها را بالفعل کرده و استفاده کنیم بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه برخی مشکلات بهداشتی در کشور داریم که رسانه‌ها می‌توانند با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری بسیاری از این مشکلات را کم کنیم و در نتیجه، هزینه‌های درمان کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: یکی از ابزارهای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی رسانه است، چرا که هم کم‌هزینه بوده و هم بسیار تأثیرگذار است؛ ضمن اینکه هم هدفمند است و هم کمک به دولت محسوب می‌شود.

مسعودی گفت: با توجه به اینکه دولت، اقدامات متعددی دارد و اگر نفع آن به صورت صحیح به مردم برسد در راستای تبیین فعالیت‌های دولت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از رسانه‌ها به برخی از اقدامات دولت نقد داشته باشند، ولی این نقد منصفانه می‌تواند موجب بهبود عملکرد دولت شود و دولتی که به دنبال رفع مشکلات است نباید فقط از رسانه انتظار تعریف و تمجید داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ زمانی می‌توانیم عیوب خود را رفع کنیم که نقدی به آن وجود داشته باشد و اگر این موضوع وجود نداشته باشد ممکن است دولت به مسیر اشتباه خود ادامه دهد.

مسعودی افزود: نقد منصفانه و سازنده دولت‌ها می‌تواند موجب کارآمدی آن شود.
وی با تأکید براینکه اسلام تأکید زیادی بر عدالت داشته است، افزود: باید تلاش کنیم تا با استفاده از رسانه زمینه‌های توسعه عدالت را در کشور فراهم کنیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ وقتی 2 رسانه تیراژ یکسان دارند و در زمینه اطلاع‌رسانی و شفافیت در جامعه گام برمی‌دارند که یکی از آنها همراه دولت و دیگری منتقد دولت است نباید یارانه‌ متفاوت نسبت به یکدیگر دریافت کنند.

مسعودی خاطرنشان کرد: عدم رعایت دولت در اعطای یارانه به مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند به جایگاه دولت ضربه بزند.

وی با اشاره به اعطای یارانه کاغذ به مطبوعات گفت: با توجه به اینکه دولت ناظر بر این بخش است و در زمینه پرداخت یارانه با ارز 4200 تومان برای واردات کاغذ و توزیع آن مشکلاتی را مشاهده کرده‌ایم، نشان‌دهنده ضعف عدالت در این بخش است ضمن اینکه ما از ظرفیت‌های تولید کاغذ در کشورمان استفاده نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «دولت از رسانه‌ها حمایت کند» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها