تعداد بازدید: ۱۵۲۳
کد خبر: ۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲ - 2019 12 August
مدیرعامل آبفای فارس اعلام کرد:
مدیر عامل آبفای فارس گفت: با توجه به برداشت های بی رویه آب از منابع زیر زمینی استان فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را به خود اختصاص داده و بسیاری از آبخوان ها از بین رفته است.
محمد علی قلندری پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری فعالیت های اخیر آبفای فارس افزود: اهمیت آب و قلم همام تشنگی جامعه به حقیقت است و دشواری های آب رسانی و خبرنگاری نیز مشترک است.

وی ادامه داد: ۸۲ شهر و ۲۰۰ روستا با جمعیت ۲ میلیون نفر تحت پوشش هستند که ۴۲۸ حلقه چاه فعال داریم و ۲۳۰۰ کیلومتر نیز خط انتقال و ۶۲۰ هزار مترمکعب ظرفیت ذخیره است.

مدیرعامل آبفای فارس تصریح کرد: ۴۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب داریم و ۵۵ هزار فقره اشتراک فاضلاب در فارس به غیر از شیراز وجود دارد.

قلندری افزود: ۲ خط آبرسانی از سد سلمان فارسی با ۵۰۰ هزار نفر پوشش و خط دوم نیز از سد کوثر که ۵ شهر و ۵۰ روستا را پوشش می دهد و طولانی ترین خط انتقال و گرانترین آب است.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه ۱۵ درصد منابع آبی از سطح است و مابقی منابع زیر زمینی هستند فکر اینکه بارندگی مشکلات آبی را حل کند اشتباه است.

مدیرعامل آبفای فارس ادامه داد: افزایش درجه حرارت از جمله مشکلات موجود است و برداشت های بی رویه از منابع آبی زمین باعث شده مقام اول فرونشست در دنیا داشته باشیم و این فرونشست ها باعث از بین رفتن آبخوان ها شده است.

قلندری تصریح کرد: طی ۵ سال گذشته ۲۲۰ حلقه از مدار خارج شد و عمیق ترین آب کشور در جهرم ۵۵۰ متر است و میانگین چاه در کشور ۲۵۰ متر است اما در استان فارس میانگین با ۳۵۰ متر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قیمت اندک آب نیز گفت: یک متر مکعب آب خانگی ۴۷۰ تومان است و یک لیتر ۵ ریال است اما ۱۳۰۰ تومان هزینه می شود.

مدیرعامل آبفای فارس تصریح کرد: در حال میزان سرانه مصرف ۱۶۱ لیتر برای هر نفر در حالیکه استاندارد جهانی در شرایط عادی ۱۵۰ لیتر است.

قلندری با اشاره به مشکلات آب در شهرها نیز گفت: در سال ۹۷ حدود ۹ شهر بحرانی داشتیم که در سال ۹۸ به ۴ شهر رسید و ۲۵ شهر در نقطه تنش دار هستند و ۵۲ شهر با برنامه و طراحی انجام شده در وضعیت عادی قرار دارند.

وی تاکید کرد: در شهرهای داراب، کوار، فیروزآباد، کوهنجان مجبور به جیره بندی آب شدیم که به زودی این مشکلات برطرف می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها