تعداد بازدید: ۱۴۳۲
کد خبر: ۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ - 2019 04 August
فرماندار افشاء کرد:
برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات در نی‌ریز موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

در برگزاری نمایشگاه اخیر مخالفان با انتشار نامه‌ای در فضای مجازی اعلام کردند که علیرغم مخالفت تمامی مسئولان شهرستان، اما فرمانداری به دنبال آن است تا این نمایشگاه را به هر شکل ممکن برگزار کند.


در نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده بود از سوی رئیس سازمان صمت استان نامه‌ای به اداره نی‌ریز ارسال شده و اعلام گردیده بود که مستند به نامه شماره ١٧٦٤٠/١١٥ مورخ ۱۶ تیر ۹۸ با عنوان اتاق اصناف شهرستان نیز مبنی بر اعتراض کسبه آن شهرستان به برگزاری نمایشگاه همانگونه که مکرراً اعلام شده و در کارگروه تنظیم بازار استان تصویب گردید
... در راستای حمایت از صنوف محترم برگزاری هرگونه نمایشگاه ممنوع بوده و ادارات صنعت، معدن و تجارت مکلف هستند با همکاری فرمانداران محترم شهرستان و همچنین اتاق اصناف در این راستا اقدامات لازم را صورت دهند.


کاسبان همیشه مخالف
به همین دلیل به سراغ فرماندار نی‌ریز رفتیم تا علت اصرار فرمانداری در این رابطه را جویا شویم.


مسئله‌ای که در ادامه مشخص شد اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف نی‌ریز سال گذشته موافقت‌ها را انجام داده‌اند و این تصمیم مربوط به فرماندار فعلی نیست.


فرماندار با بیان اینکه این اولین مصاحبه رسمی‌اش با نی‌ریزان فارس است ابراز خرسندی کرد و در ارتباط با نمایشگاه گفت: بنده در سال‌های نه چندان دور در حوزه اقتصادی و برنامه‌ریزی در فرمانداری کار می‌کردم.
یک زمانی از استانداری‌ها به صورت دستوری از فرمانداری‌ها می‌خواستند تا نمایشگاه‌های عرضه محصولات در سطح شهرستان برگزار شود.


از طرفی همیشه کاسبان و بازاریان شهرستان نی‌ریز با برگزاری نمایشگاه مخالفت می‌کردند البته شاید در شهرهای دیگر هم همین مقاومت وجود داشته باشد.

هدف تعادل بخشی
حمید یزدان‌پناه با بیان اینکه هدف از ایجاد نمایشگاه‌ها تعادل بخشی عرضه و تقاضا در بازار است گفت: وقتی یک روند ثابت در بازار وجود داشته باشد اجناس و کالاها، تکراری به نظر می‌رسند؛ از طرفی چون مصرف‌کنندگان تنوع طلب هستند احساس می‌کنند اگر نمایشگاهی در شهرستان برپا شود می‌توانند اجناسی را با کیفیت و تنوع متفاوت تجربه کنند.
هر چند اگر این نمایشگاه‌ها هم برگزار نشود به دیگر شهرها و مرکز استان مراجعه می‌کنند تا تنوع خرید و اختیار عمل داشته باشند و اگر آماری از این قضیه ارائه شود قابل توجه خواهد بود. 


با توجه به سابقه‌ای که من در این زمینه دارم به خوبی می‌دانم که برخی از همشهریان برای خرید لوازم و مایحتاج ضروری به دیگر شهرها مراجعه می‌کنند و حتی پس از خرید معترضند که چرا در شهر های دیگر فلان جنس ارزان‌تر از نی‌ریز است؟

تنوع در خدمات
فرماندار نی‌ریز گفت: بارها پیشنهاد داده شده است که با توجه به ذائقه مردم شما هم تنوعی در خدمات ارائه دهید اما این کار انجام نمی‌شود و چه بسا اگر انجام شده بود اشتیاق و ولع مردم نسبت به نمایشگاه کمتر می‌شد.


این را هم دقت کنید که علیرغم بازدید بسیار خوبی که از نمایشگاه انجام شد اما خرید به آن نسبتی نبود که بازدیدها نشان می‌داد.

شرح یک ماجرا
فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه اردیبهشت‌ماه به این سمت منصوب شده است گفت: در خرداد ماه و در یکی از ملاقات‌ها شخصی اصفهانی مراجعه و ادعا کرد که در سال گذشته در آذر یا دی‌ماه در شهرستان نی‌ریز آمده و برای برپایی نمایشگاه با فرماندار وقت، اداره صمت و اتاق اصناف به توافق رسیده‌ است و حتی با شهرداری برای انتخاب محل نیز به توافقاتی حاصل شده است.


این فرد حتی ادعا کرد که ٣ کامیون جنس و کالا هم در همان زمان وارد شهرستان کرده است اما به دلیل اعتراض بازاریان و کسبه در همان مقطع زمانی مسئولان وقت شهرستان علیرغم اینکه تمام قراردادها بسته شده بود و نمایشگاه آماده برپایی بود مخالفت کردند و علت آن را بازار شب عید خواندند و پس از آن به ما گفتند با همین توافق، نمایشگاه بعد از عید برگزار شود.
حتی نمایشگاه‌دار اعلام کرده بود که در این رابطه دچار خسارت ۱۰- ۱۵ میلیونی شده است.


بنده برای تعیین و صحت و سقم صحبت‌های او معاون اقتصادی را دعوت کردم و ایشان هم این گفته‌ها را تأیید کرد اما معاونت محترم در رابطه با اینکه چرا این مسئله اجرا نشده است اظهار بی‌اطلاعی نمود.

٢ نامه موافقت
فرماندار با بیان اینکه در این رابطه دو نامه موافقت با برگزاری نمایشگاه وجود دارد گفت: یک نامه مشترک با امضاء صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف نی‌ریز و یک نامه جداگانه توسط اتاق اصناف وجود دارد که برای برگزاری نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. 


در واقع مجوز اصلی برگزاری را اداره صنعت و معدن می‌دهد نه فرمانداری. ما تنها مسئولیت سیاستگزاری این مسئله را بر عهده داریم. 

سه زمان مناسب
یزدان‌پناه گفت: این را دقت داشته باشید که نمایشگاه‌داران سه زمان مناسب را برای برگزاری نمایشگاه پیشنهاد می‌دهند: ایام عید، ایام مهر و ماه مبارک رمضان.


اینکه مجموعه مدیریت شهرستان با نمایشگاه‌داران در پیش از عید مخالفت کرده بسیار حرکت مناسبی بوده چرا که کسبه در آن مقطع زمانی نیاز به حمایت داشتند اما با توجه به اینکه ما در شرایط فعلی از بازار عید عبور کرده و به بازار مهر نرسیده بودیم بهترین زمان ممکن همین فصلی بود که به قول نمایشگاه‌داران فصل مُرده است.


پیشنهاد بعدی ما واگذاری بخش عمده‌ای از غرفه‌ها در صورت رضایت به کسبه نی‌ریز بود که این مسئله جزء تعهدات نمایشگاه‌دار منظور گردید.


پس از موافقت این مسئله طومار نویسی‌هایی انجام شد و حتی در فضای مجازی از کسبه دعوت به عمل آمد تا تجمع‌هایی در سطح شهر داشته باشند. برخی‌ها هم هدایتگر این مسئله شدند.
طومار مدنظر به استانداری ارسال شد و من هم همین توضیحاتی که به شما دادم را به آنها دادم و در همان جا شخصاً با مهندس ایزدی رئیس سازمان صنعت و معدن تماس گرفتم.
در همین رابطه ایشان سه سؤال از من پرسید:


١- آیا اتاق اصناف راضی هستند؟ گفتم: بله


٢- آیا صنعت و معدن نی‌ریز با این مسئله موافق است؟ جواب مثبت را دادم.


٣- و در نهایت نظر خودم را پرسید و من در پاسخ گفتم: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از این توافقات مربوط به سال گذشته بوده است و تعهدی ایجاد شده و همچنین فصل مناسب نمایشگاه‌داران نیست با برگزاری نمایشگاه موافق  هستم.


در نهایت رئیس سازمان صمت استان اعلام موافقت کرد.


پس از آن یک نامه با امضاء معاون سازمان صمت استان ارسال شد که با توجه به اعتراض کسبه و بازاریان نمایشگاه برگزار نشود اما چون خود اداره نیز موافق این جریان بود و اتاق اصناف هم موافقت کرده و کار پیش رفته بود امکان برگزار نشدن آن وجود نداشت. ضمن اینکه وقتی من با رئیس سازمان، صحبت کرده و او موافقت نموده است دیگر جای حرف و حدیثی نمی‌ماند.

انتشار نامه محرمانه
فرماندار نی‌ریز با گلایه از اینکه چرا نامه محرمانه اینگونه در فضای مجازی منتشر شده است گفت: آنچه که جای گله برای ما بود این است که نامه‌ طبقه بندی محرمانه وقتی وارد یک دستگاه اداری می‌شود حتی کارکنان اداره هم نباید به آن دسترسی داشته باشند و این نامه باید در اختیار رئیس اداره باشد اما در عین ناباوری این نامه در فضای مجازی منتشر شد در حالی که نامه موافقت اداره صمت و اتاق اصناف نی‌ریز وجود دارد و امکان انتشار آن هم هست.

شور    اجتماعی
فرماندار نی‌ریز با بیان اینکه نمایشگاه توانسته شور و نشاط اجتماعی ایجاد کند گفت: این می‌تواند یک حرکت مثبت قلمداد شود.


در بازرسی‌های انجام شده و پرونده‌هایی که تشکیل شده است به نظر حب و بغض‌هایی وجود دارد و قرار است اینگونه به مردم القاء کنند که غرفه‌داران در حال گران فروشی هستند.
مسائلی مطرح می‌شود که قابل توجیه نیست. مثلاً اعلام شده نزدیک به ٧ هزار کیلوگرم گردو در این غرفه‌ها گرانفروشی شده است در حالی که جایگاه آن غرفه به اندازه ۷۰۰۰ کیلوگرم گردو نبوده است!


قطعاً نمایشگاه نکات مثبت و نکات منفی بسیاری داشته است اما اینکه به دنبال تخریب دولت و القاء ذهنیت منفی باشیم درست نیست.


عکس: روابط عمومی فرمانداری نی‌ریز
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
نظرسنجی داخل سایت بزارید
مهرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
سیاستگذاری نه سیاستگزاری
http://www.seyedkalali.com/23/
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها