تعداد بازدید: ۱۳۱۹
کد خبر: ۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ - 2019 16 July
چهل و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» شنبه 22 تیرماه در نی‌ریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز، روز شنبه 22 تیرماه چهل و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز، تحت نظر انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مشارکت بنیاد سعدی شناسی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد نی‌ریز برگزار شد.

سخنران این جلسه دکتر جواد فرزانفر، با ارائه سخنانی تحت عنوان «بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی با مربیان بزرگ تربیت»، به بررسی و برشمردن آرا و اندیشه اساتید بزرگ تعلیم و تربیت چون هربارت، کمنیوس، برتراند راسل و روسو و وجوه اشتراک‌ها و افتراق‌های آنان با اندیشه‌های سعدی پرداخت.

این استاد دانشگاه گفت: در نگاه روسو کودک دارای درونی پاک و منزه است و وظیفه مربی است که محیط را برای پرورش فراهم کند.

این دانش‌آموخته فلسفه تعلیم و تربیت ضمن برشمردن شواهد متعددی از آثار سعدی به بررسی دیدگاه سعدی در تأثیر محیط و وراثت بر تربیت پرداخته و می‌گوید: این از وجوه افتراق اندیشه سعدی و روسو می‌باشد. روسو تا انتها اعتقاد به پاک بودن ذات انسان دارد و معتقد است محیط موجب آلوده شدن انسان می‌گردد درحالی‌که سعدی وراثت را از عوامل مهم در تعلیم و تربیت می‌داند، اگرچه محیط را هم از عوامل تأثیرگذار برمی‌شمرد.

وی در ادامه گفت: در دیدگاه هربارت علاقه‌مند بودن کودک به موضوعی که آموزش داده می‌شود بسیار مهم دانسته شده است و در این میان سعدی نیز این مورد را بسیار دارای اهمیت می‌داند و می‌گوید:« حکایت بر مزاج مستمع گوی/ اگر خواهی که دارد با تو میلی»

سعدی معتقد است بایست باعلاقه مخاطب سخن گفته شود .

جواد فرزانفر همچنین مطلبی را تحت عنوان «دید فرا شخصی» در دیدگاه برتراند راسل بیان کرد و سعدی را نیز داری این دید و معتقد بدان دانست. وی در ادامه به موارد متعددی از تطابق یا تفاوت این اندیشه‌ها اشاره کرد.

در بخش غزل‌خوانی نیز محسن جلویز به قرائت غزلیاتی از سعدی پرداخت.

در ادامه نشست سید احمد موسوی مقدم مسئول برگزاری جلسات «برخوان سعدی» در نی‌ریز نیز در سخنانی به توضیح و تفسیر غزلیات خوانده شد در جلسه پرداخته و به سؤال‌های مطرح‌شده در طول جلسه پاسخ گفت.

سلسله نشست‌های «برخوان سعدی» در نی‌ریز هر هفته روزهای شنبه ساعت 18 در نگارخانه زنده‌یاد رجبی، واقع در بولوار سرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز برگزار می‌گردد و پذیرای همه دوستداران ادبیات فارسی و سعدی می‌باشد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها