تعداد بازدید: ۱۵۵۴
کد خبر: ۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹ - 2019 14 July
سرمقاله
امین رجبی سردبیر
هفته پیش فرصتی مغتنم دست داد تا در یک نشست شبانه هنرجویی موسیقی حاضر شوم. نشست در فضای باز یکی از سفره‌خانه‌های سنتی‌تالارکوثر با حضور خانواده‌ها و هنرجویان و علاقه‌مندان برگزار شد و هنرجویان خردسال و نوجوان و جوان هر یک سازی نواختند و هنرنمایی کردند.
 
در بین حاضران می‌شد زنان و مردان سالمند و میانسال زیادی دید که در کنار جوان‌ترها و خردسالان از فضای موجود بهره می‌بردند.
 
این که این فرزندان توانسته‌اند با همت خود، حمایت خانواده‌ها و تلاش اساتید موسیقی به این سطح از مهارت هنری برسند مایه خوشوقتی است.
 
همانجا و در حین اجرای برنامه نکاتی به ذهن نگارنده آمد که در زیر تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:
 
١- فضای آن شب را می‌شد فرصتی دانست که مردم از فشارهای اقتصادی و اخبار ناخوشایند دور شوند و از هنرنمایی فرزندان خود لذت ببرند. در چهره مردم می‌شد آرامش و شادی واقعی را دید که راحت می‌خندیدند، کف و کِل می‌زدند، و عکس و فیلم می‌گرفتند. این مردم برای شادی به همین بهانه‌های ساده هم قانعند.
 
٢- این که یک جوان یا نوجوان در برابر جمع ساز می‌نوازد، مورد تشویق قرار می‌گیرد، در صدر می‌نشیند، و قدرش دانسته می‌شود، کمک بزرگی است به «خودباوری» او و «شکوفایی استعدادهایش». وقتی یک جوان چه دختر و چه پسر خود را ارزشمند می‌بیند و گوهر وجودی‌ خود را پیدا می‌کند و این احساس در او بوجود می‌آید که جامعه قدر او را می‌داند، و در جامعه به عنوان یک هنرمند شناخته می‌شود، حاضر نیست به هر قیمت ناچیزی وجود خود را بفروشد. او فردی می‌شود با اعتماد به نفس و متعالی. در بین همین نوازندگان جوانی بود که در یک حرفه کاملاً فنی کار می‌کند. آفرین بر او که هم کار می‌کند و هم هنرمند است.
 
٣- موسیقی در جامعه ما موافقان و مخالفان سینه‌چاکی دارد. باید به نظر هر دو گروه احترام گذاشت. بیشتر علما و مراجع حلال یا حرام بودن موسیقی را به شنونده آن وابسته می‌دانند. اما حتی اگر موسیقی را منکر هم بدانیم، می‌توان با همین منکر، منکرهای بسیار ناگواری چون افسردگی و غم و اعتیاد  و اضطراب را کنار زد. پس چرا از آن استفاده نکنیم؟  چه بهتر است که در دستان جوانان ما به جای سیگار و آلات استعمال موادمخدر، ساز موسیقی باشد.
 
٤- جای تشکر دارد از مسئولان که دیگر امروز با دید منفی به چنین برنامه‌های نشاط‌آوری نگاه نمی‌کنند و از برگزاری آن هراس ندارند. خیلی دور نیست زمانی که برخی عقیده داشتند شادی به گناه می‌انجامد. امید که هر ماه حداقل یکی دو برنامه اینچنینی برای عموم برگزار شود.
چنین باد






نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها