تعداد بازدید: ۲۰۶۳
کد خبر: ۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰ - 2019 03 July
رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان نی‌ریز گفت: تعداد ایثارگران بهره‌مند از تسهیلات ارزان قیمت خرید و ساخت مسکن نسبت به سال 95 دویست و سی درصد افزایش داشته است.
به منظور آشنایی با ضوابط تسهیلات مسکن ایثارگران با حمید دمیری  گفتگو نمودیم که در زیر می‌خوانید:

- درخصوص مشمولان وام‌های مسکن بنیاد شهید توضیح دهید:

به جهت کمک در تأمین مسکن ایثارگران و باتوجه به قوانین حوزه مسکن این قشر عزیز؛ جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، همسران شهدا، والدین شهدا، فرزندان جانبازان 70 درصد، همسران جانبازان و آزادگان متوفای واجد شرایط از مشمولان این تسهیلات قلمداد می شوند.
این تسهیلات غیر قابل خرید و فروش و مختص شخص ایثارگر مشمول می‌باشد.

- رویه ثبت و ارائه درخواست این تسهیلات چگونه است؟

پس از مراجعه اولیه در واحد ارتباطات و مراجعات و احراز اصالت و مدارک شناسایی دسترسی به خدمات الکترونیک برای شخص ایثارگر صادر می‌گردد.

این عزیزان پس از اخذ دسترسی می‌توانند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی ایثار به نشانی www.isaar.ir و سامانه خدمات الکترونیک ایثار در همین پایگاه اقدام به ثبت درخواست تسهیلات نمایند. 

نوع) اعم از تسهیلات خرید یا ساخت(و محل درخواستی)شهر مورد نظر( لازمست با دقت کافی) انتخاب شود.

- آیا ایثارگرانی که در سالهای گذشته از این تسهیلات استفاده نمودند می توانند مجدداً متقاضی وام مسکن شوند؟

مابه التفاوت تسهیلات بانکی که در دهه قبل برای آن دسته از ایثارگرانی که در سنوات گذشته تسهیلات ساخت افت کرده و مراحل ساخت را به پایان نرسانیده بودند (پروژه ای) پرداخت می‌گردیده و این موضوع فعلاً توسط قانونگذار حذف گردیده است. اما این عزیزان می‌توانند حسب مورد و با توجه به آئین نامه سنواتی تسهیلات درخواست وام خود را ثبت نمایند تا در اولویت مربوط به این عزیزان که پس از گروه‌های فاقد سابقه اخذ تسهیلات می‌باشد؛ قرار گیرند. البته با توجه به کثرت متقاضیان فاقد سابقه مدت زمان انتظار برای این گروه بیش از سایر اولویت‌ها می‌باشد.

- عمده شرایط این تسهیلات چیست؟

شرایط دریافت تسهیلات بانکی با توجه به قانون بودجه سنواتی دولت، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و آئین‌نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران مصوب هیئت محترم وزیران می باشد که عمدتاً هر ساله با توجه به نرخ تورم و سایر شرایط ملحوظ در قانون (از جمله سقف تسهیلات) اصلاح می گردد. الزاماً  می‌بایست در خرید مسکن هزینه گردد و فرایند به گونه‌ای طراحی شده که بدون انتقال مسکن به ایثارگر مشمول امکان اعطای این تسهیلات فراهم نمی‌گردد. این تسهیلات با نرخ چهار درصد و با مدت بازپرداخت بیست ساله (با رعایت ضوابط و چارچوب‌های بانکی) می‌باشد و بانک‌های عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک و اخذ تضمین‌های بازپرداخت لازم اقدام نمایند. 

تسهیلات حمایتی غیر ایثارگری از قبیل تسهیلات کارمندی یا شرکتی و... مانع دریافت این تسهیلات نمی شود. همچنین در صورتی که ایثارگر دریافت کننده تسهیلات اقدام به فسخ نماید یارانه این تسهیلات می‌بایست توسط شخص ایثارگر تأمین و پرداخت شود.

- سخن پایانی

به دلیل محدودیت منابع و وجود اولویت‌های متعدد تخصیص این تسهیلات زمانبر و به صورت سنواتی می‌باشد. لذا با توجه به رشد قیمت‌ها و وضعیت خاص بازار مسکن هیئت محترم وزیران همه ساله نسبت به اصلاح آیین‌نامه در جهت افزایش سقف تسهیلات مذکور اقدام نموده که حسب آخرین اطلاعات اعلامی سقف این تسهیلات در سال 98 در خرید روستایی به 500 میلیون ریال و خرید شهری به 850 میلیون ریال و در شهرهای با جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر به 1 میلیارد و 300 میلیون ریال و در مراکز استان‌ها به 1 میلیارد ریال ارتقاء یافته است.

مشمولین تنها یک بار می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند گردند.

جذب کامل این تسهیلات؛ منجر به گسترش بهره‌مندی ایثارگران از این خدمت گردیده است به گونه‌ای که طی سه ساله اخیر خوشبختانه روند اعطای تسهیلات مذکور رشد داشته و از قریب 35 فقره در سال 94 - 95 به قریب 80 فقره در سال 97 - 98 ارتقاء یافته است. به عبارت دیگر تعداد ایثارگران بهره‌مند از تسهیلات ارزان قیمت خرید و ساخت مسکن نسبت به سال 95 دویست و سی درصد افزایش داشته است.

با روند فعلی پیش‌بینی می شود 90 درصد از عزیزان شاهد و ایثارگر حائز شرایط طی سنوات آتی ان شاء ا... از تسهیلات مذکور بهره‌مند خواهند گردید.

لازم به ذکر است که افزایش قیمت‌های مسکن که در نتیجه تورم ایجاد شده در روند جذب و تمایل ایثارگران در بهره‌مندی از خدمت مذکور اشکالاتی ایجاد نموده است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها