تعداد بازدید: ۱۷۶۲
کد خبر: ۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵ - 2019 30 June
مسئولان: مشکل به زودی حل می‌شود

مدتی است که تعدادی از روستاهای نی‌ریز با تنش آبی و مشکل کمبود آب روبرو شده‌اند.


این روستاها در بخش آباده‌طشک شامل چاه‌سرخ، تل‌زرد، تم‌شولی و دهمورد و در بخش قطرویه روستای ریزاب هستند.


علت اعتراضات
در این مدت اعتراضات مردمی با جلسات و بازدیدهای میدانی مسئولان همراه شد اما روستائیان این اقدامات را ناچیز و خواستار حل مشکل کم‌آبی هستند.


حتی تعدادی از اهالی بخش آباده‌طشک راه عبور و مرور مردم را با سنگ بستند اما با حضور بخشدار و گفتگوهای تلفنی فرماندار این مسئله ختم به خیر شد اما مشکل کم آبی کماکان پابر جا مانده است.


هفته گذشته فرماندار در جلسه شورای اداری گفت: اعتراض مردم به حق بود، اما اجازه بی‌قانونی را نخواهیم داد. مسئولان کاری نکنند که آستانه تحمل مردم به پایان برسد و پیش از رسیدن به نقطه بحران برای حل مشکل اقدام کنند.


بازدیدهای میدانی
اما در هفته‌ای که گذشت با پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولان شهرستانی، کارگروه کارشناسی و مسئولان آبفا روستایی فارس به اتفاق اسدپور معاون عمرانی فرمانداری، بخشداران و لاجوردی سرپرست آبفا روستایی از روستاهای بحرانی مجموعه‌های دهمورد، شهرک امام صادق، چاه‌سرخ، تم‌شولی، ریزاب، بنه‌کلاغی و مجموعه نصیرآباد بازدید کردند.


در این بازدید که به مدت ۲ روز انجام شد مشکلات روستاها از نزدیک بررسی و راهکارهای رفع بحران مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.


پس از این بازدیدها عصر یکشنبه دوم تیرماه با حضور فرماندار و مسئولان مرتبط و همچنین ذیحساب و مدیر طرح و برنامه شرکت آبفا روستایی فارس جلسه‌ای در فرمانداری نی‌ریز تشکیل شد و موارد زیر به تصویب رسید.


در کوتاه مدت


- خریدلوله و اجرای خط انتقال مجموعه چاه سرخ به طول ۳۹۵۰ متر


- کف‌شکنی سه حلقه چاه در مجموعه چاه‌سرخ و دهمورد


- خرید لوله و بازسازی ۲۰۰۰ متر شبکه توزیع در روستای دهمورد


- خرید و نصب کنتورهای حجمی هوشمند روی چاه‌های چاه‌سرخ، دهمورد و شهرک امام صادق و ورودی روستاهای این دو مجموعه


- کف شکنی دو حلقه چاه مجموعه ریزاب و مهندسی دوباره آن، تعویض و تقویت تأسیسات چاه‌های ریزاب


- مهندسی دوباره تأسیسات مجموعه صالح‌آباد


- خرید و نصب تجهیزات ضد رسوب در مجموعه نصیرآباد.
میان مدت


- حفر یک حلقه چاه در مجموعه بنه کلاغی


- خرید لوله جهت خطوط انتقال تم‌شولی و عباس‌آباد 


رفع مشکل حداکثر ٣ هفته
رئیس آبفا روستایی نی‌ریز در گفتگو با ما اعلام کرد: مقرر شد با همکاری متقابل فرمانداری محترم و شرکت آبفا روستایی این مصوبات تأمین اعتبار و اجرایی شود.
لازم به ذکر است که راهکارهای کوتاه مدت از جمله عملیات اجرایی مهندسی دوباره برخی تأسیسات مدنظر و تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز شروع شده و انتظار می‌رود این مصوبات ظرف یک تا سه هفته اجرایی شود.
لاجوردی از مشترکان شهرستان نی‌ریز درخواست کرد تا با رعایت اصل صرفه‌‌‌جویی و قوانین و مقررات از جمله نصب کنتور و عدم نصب مستقیم پمپ روی انشعاب آب، عدم آبیاری اشجار و درختان و دام‌های خود از آب شرب و عدم استفاده از آب آشامیدنی جهت ساخت و ساز و گرفتن انشعاب بدون اخذ مجوز خودداری کنند و خرید امتیاز و پرداخت به موقع قبوض آب بهاء را انجام دهند.
وی سامانه گویای ۱۵۲۳ را برای ارسال هرگونه خبر، پیشنهاد و انتقاد معرفی کرد.


تأمین آب از منابع پایدار
لاجوردی با تأکید بر استفاده از منابع آبی پایدار در شهرستان نی‌ریز گفت: ضمن تقدیر از توجه همه مسئولان محلی و استانی به مسائل آب شرب روستاهای شهرستان، با توجه به وضعیت نامطلوب شبکه‌های توزیع آب روستاها و ناپایداری منابع فعلی تأمین آب از لحاظ کمی و کیفی درخواست دارم تا طرح‌های پیشنهادی در رابطه با تأمین آب از منابع پایدار موجود در شهرستان مدنظر قرار گیرد و با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و باتصویب و تزریق به موقع اعتبارات و توجه ویژه به این موضوع، مشکلات را به طور اساسی و ریشه‌ای حل و فصل نمایند.


باید دو روستا جدا شوند
حقیری بخشدار بخش آباده‌طشک در پاسخ به این سؤال که چرا برای آب آشامیدنی مجموعه روستاهای شهرک امام صادق، دهمورد و تل‌زرد مشکل ایجاد شده است گفت: این مجموعه روستاها از سه چاه تغذیه می‌کنند که کفاف جمعیت را نمی‌دهد و باید روستاهای چاه‌سرخ و تل‌زرد از این مجموعه جدا شوند. خوشبختانه با جلسه‌ای که توسط فرماندار محترم و مسئولان استانی تشکیل شد قرار است از این هفته جداسازی مسیرها به طول سه و نیم کیلومتر انجام شود. ان شاءا... در یکی دو ماه آینده مشکل برطرف خواهد شد.


فعلاً ریزاب دچار مشکل است
برومند بخشدار بخش قطرویه با برشمردن مشکلات روستاهای این بخش در حوزه آب وضعیت ریزاب را بحرانی اعلام کرد و گفت: قرار است تا حل مشکل به صورت اساسی، ۲۰۰ خانواده در این روستا که با مشکل آب روبرو هستند به صورت تانکر آبرسانی برایشان انجام شود و پس از آن عملیات لوله و پمپاژ و همچنین لایروبی چاه‌ها در دستور کار قرار گیرد.
همچنین اصلاح لوله‌کشی داخل روستای ریزاب که با پرت آب روبرو است هم انجام خواهد شد.


وی همچنین وعده داد تا مشکل آب ریزاب که در حالت بحرانی قرار دارد ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده حل شود.


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
zarei
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
با سلام
با توجه به خشکسالی های اخیر و بروز مشکلات آب در اکثر نقاط استان فارس، مسئولین اقدام به رفع مشکل کم آبی کردند که نفس کار در جای خود بسیار پسندیده است، اما طریقه اقدام آنها بسیار ظالمانه است. مسئولین محترم شهرستان نی ریز و آباده طشک برای برطرف کردن مشکل کم آبی روستاهای چاه سرخ،دهمورد و تل زرد اقدام به حفر چاه در نزدیکی چاه های آبیاری روستای شهرک امام صادق (ع) کرده اند که این امر دردراز مدتباعث بروز مشکلات عدیده ای برای اهالی خواهد شد،در تابستان سال گذشته اهالی روستا به این وضعیت اعتراض کردند که این اعتراضات با واکنش اسفبار مسئولین شهرستان همراه بود و منجر به آسیب جسمی چندین تن از اهالی روستا و دستگیری تعدادی از اهالی شد که به حق به دفاع از ظلمی که در حق اهالی شده بود ، پرداختند. این اقدامات در حالی در دست انجام است که مسئولین می توانند آب مورد نیاز اهالی دهمورد را از حفر چاه در نزدیکی چشمه های پر آب نزدیکی منطقه بناب این روستا تامین کنند ولی در اثر کارشکنی های ایجاد شده و مشکلات ایجاد شده توسط چندی از اهالی روستای شهرک امام صادق مسئولین بدون توجه به نابودی شغل و زندگی اهالی طی چند سال آینده مشغول به کار خود هستند و به بهای از دست رفتن آینده مردم ما آب این چند روسَتا را تامین می کنند.آیا این اقدامات منصفانه و عادلانه است؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها