تعداد بازدید: ۱۴۶۹
کد خبر: ۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸ - 2019 30 June
خواسته مردم از مسئولان
احمدرضا فنونی، مجید پاکیزه‌دامن، سمیه نظری / گروه ورزشی نی‌ریزان فارس
/  سطح پیاده‌روها خراب است که تاحدودی باعث آزار کسانی می‌شود که قصد پیاده‌روی دارند.
/ مسئولان شهر خودشان شب‌ها در کنار مردم ورزش کنند
/تا جایی که امکان دارد دریاچه مصنوعی و شهربازی در پارک‌ها راه بیندازند. 
/ ورزش شبانه  باعث می شودبرای انجام فعالیت‌های روزانه به مشکل بر نمی‌خوریم. 

موج گرما آنقدر همه جا را فرا گرفته که مردم ترجیح می‌دهند از هوای خنک شب و آرامش ساعات پایانی روز برای ورزش استفاده کنند.
این هفته سری به اماکن ورزشی و پارکها زدیم و با مردمی که سرگرم ورزش بودند گپ و گفتی کوتاه داشتیم که می‌خوانید. 

ورزش در فضای باز
باعث تغییر روحیه می‌شود
محسن خیراتی از جمله افرادی است که هرشب برای استفاده از امکانات ورزشی پارک آزادی به آنجا می‌رود و حتی اگر در هنگام روز نیز هوا مناسب ورزش کردن باشد.


او عقیده دارد ورزش در فضای باز باعث تغییر روحیه انسان می‌شود و انرژی بیشتری دریافت می‌کند.


خیراتی می‌گوید: اگر در پارک باشم به ورزش گروهی می‌پردازم در غیر این صورت اگر قرار باشد انفرادی کار کنم به باشگاه بدنسازی می‌روم.


او استفاده از میز تنیس را در اولویت اول خود قرار داده و احداث زمین بسکتبال پارک آزادی را مثبت می‌خواند. «از زمان احداث جوانان بیشتری را به خود جذب کرده و باعث شده تا خانواده ها نیز از آن بهره‌مند شوند».


این جوان ورزشکار از امکانات موجود در پارک آزادی رضایت دارد و معتقد است اگر در کنار زمین بسکتبال با توجه به فضای کافی که وجود دارد، یک زمین مخصوص فوتبال نیز احداث شود، می‌توان استفاده‌های بیشتری را از آن داشت.


محسن خیراتی همچنین اشاره‌ای به دریاچه مصنوعی که قرار است در قسمت انتهایی پارک احداث شود می‌کند و می‌گوید: پارک آزادی موقعیت مکانی مناسبی دارد. ساخت این دریاچه می‌تواند جمعیت دو الی سه برابری مردم را داشته باشد.

تجهیزات ورزشی پارکها
بیشتر شود
از دیگر شهروندان ورزشکار یک بانوی دهه شصتی است که در حال پیاده‌روی است. او می‌گوید: علت آمدن ما به پارک بیشتر به خاطر فرزندانمان است و به سبب پوششی که بانوان باید داشته باشند نمی‌توان از تمامی امکانات موجود در پارک استفاده لازم را برد. من برای ورزش به پارک بانوان که دارای امکانات و مربی ورزش است می‌روم.


او معتقد است: متولدین دهه‌‌های ٧٠ و ٨٠ می‌توانند بیشترین استفاده را از امکانات ورزشی پارکها داشته باشند. برای نسل ما به خاطر جنبه‌های عمومی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، استفاده از فضای پارکها زیاد مناسب نیست.


این شهروند با اشاره به امکانات موجود پارکها می‌گوید: با توجه به مقدار فضای زیادی که وجود دارد، باز هم می‌توان پارکها را بیشتر تجهیز کرد تا برای تعداد زیادتری از افراد مورد استفاده باشد.


این بانو از امکانات پارک‌ها رضایت ندارد و می‌گوید: در شهری که فضای زیادی برای احداث اماکن ورزشی وجود دارد، چرا نباید از آن فضاها استفاده کرد.


به گفته او هرکسی در پارکها به انجام رشته ورزشی مورد علاقه خود می‌پردازد، بنابراین باید برای هر رشته امکانات مخصوص به آن ساخته و قرار داده شود تا افراد بتوانند با آسودگی و آزادی بیشتری به انجام حرکات ورزشی خود بپردازند.


این بانو ادامه می‌دهد: این از نکات مثبت و خوب است که برای رفاه ورزشکاران زمین فوتبال و بسکتبال در دو پارک معلم و آزادی احداث شده، اما هرچه به این امکانات اضافه شود می‌تواند به بهبود وضعیت ورزش کمک بیشتری کند.


همچنین اگر فضای پارکها با کارهایی مانند گلکاری زیباسازی شود، فضای بهتری شاهد خواهیم بود.

خستگی کار روزانه‌ را با
دوچرخه‌سواری شبانه
از بین می‌برم
در حاشیه پارک آزادی به جوانی ٣٢ ساله بر می‌خوریم که در حال دوچرخه‌سواری است. 


س.ش رضایت زیادی از دوچرخه‌سواری در شب دارد و می‌گوید: تمام خستگی کار روزانه‌ام را شب‌ها با دوچرخه‌سواری و بدنسازی از بین می‌برم و روزهای تعطیل نیز به کوهنوردی می‌روم.


ورزش به طور چشمگیری در من اثر گذاشته و هنگام ورزش شبانه شاد و سرحال می‌شوم.


وی از کمبود امکانات ورزشی ناراضی است و می‌گوید: برای دوچرخه‌سواری هیچ پیست یا امکاناتی نیست، فقط می‌توانیم در خیابان دور بزنیم. کاش یک‌سری مسابقات دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی شب‌ها برگزار می‌شد. فوتسال هم که دو یا سه سالن خوب دارد، اما اینقدر هزینه‌ها بالا رفته و گرانی بیداد می‌کند که حتی نمی‌شود یک کفش  مناسب ورزشی خرید.


البته فهم مردم  نی‌ریز در مورد ورزش شبانه خیلی پیشرفت داشته، اما هنوزهم خانم‌ها برای ورزش مشکل دارند و به راحتی نمی‌توانند از وسایل پارک‌ها استفاده کنند.


وی ادامه می‌دهد:  شبها  موتورسوارها، دوچرخه‌سواران و کسانی که برای پیاده‌روی آمده‌اند، همه  در یک مسیر و کنار هم به ورزش می‌پردازند و این خوب نیست. 


این جوان ورزشکار از مسئولان شهر می‌خواهد خودشان شب‌ها در کنار مردم ورزش کنند تا از نزدیک شاهد مشکلات مردم باشند و آنها را درک کنند.

وجود جوانان مزاحم
باعث شد دخترانمان همراه ما نیایند
ر.منوری که خانمی‌است خنده‌رو می‌گوید: اوایل تصمیم گرفتیم صبح‌ها با هم به باشگاه برویم. اما چندی پیش که  به پارک آمدیم و شاهد ورزش همشهریان در پارک بودیم، تصمیم گرفتیم شبانه به اینجا آمده، هم پیاده‌روی کرده و هم از وسایل پارک استفاده کنیم. اینگونه برای انجام فعالیت‌های روزانه هم به مشکل بر نمی‌خوریم. 


از وقتی که این تصمیم را عملی کرده‌ایم، از نظر روحی و جسمی در ما اثر مثبتی داشته است.


خانم منوری از امکانات پارک راضی است، اما از رفتار جوانانی که شبها بی‌دلیل در پارک می‌نشینند و مزاحمت ایجاد می‌کنند گلایه می‌کند.


او در این‌باره می‌گوید: شبهای تابستان هم هوا خوب است و هم محیط پارک عالی است، اما  برای ما خانمهای مسن‌تر نه دختران جوان.


چند وقت پیش دختران ما که علاقه زیادی به دوچرخه‌سواری دارند همراه ما می‌آمدند، اما به خاطر برخی مزاحمتها از سوی معدود جوانان، دیگر ادامه ندادند. این در حالی است که ما بارها در شهرهای بزرگ حتی شاهد بازی‌ والیبال آقایان و بانوان با یکدیگر بوده‌ایم.


با این حال پارک بانوان نیز موقعیت خوبی برای دوچرخه‌سواری دختران دارد.


منوری از مسئولان  و مردم شهرستان می‌خواهد بیشتر روی فرهنگ‌‌سازی ورزش بانوان کار کنند و در صورت امکان، فضای هر نوع ورزش هم برای آقایان و هم بانوان مجزا شود.

دستگاه‌های ورزشی  کنار خیابان
خوب است
زینت. ن ٣٤ ساله هر شب به همراه همسرش مسیر مسکن مهر تا پارک آزادی را پیاده‌روی می‌کند و گاهی نیز با خواهرانش پیاده‌روی می‌کنند. او معتقد است ورزش خودش قرص آرام‌بخش است و باعث کاهش استرس می‌شود. می‌گوید: امکانات پارک آزادی کم است، به عنوان مثال از نظر روشنایی بسیار ضعیف است، اما دستگاه‌های ورزشی که در بلوار میرزاکوچک کار گذاشته‌اند خوب است.


پیشنهاد می‌کنم مسئولان شهر، فضای پارک آزادی را برای کودکان بهتر کنند و تا جایی که امکان دارد دریاچه مصنوعی و شهربازی در پارک‌ها راه بیندازند. 

ورزش باعث پیدا کردن 
دوستان جدید
برای من شده‌است
سهیلا رحیمی می‌گوید: من یک زن خانه‌دار هستم و صبح‌ها پس از این که فرزندانم را به مدرسه می‌رسانم به پارک می‌آیم و حدود نیم‌ساعت ورزش می‌کنم. 


اوکه نی‌ریزی نیست، خوشحال است که ورزش باعث شده در پارک برای خودش دوستانی پیدا کند و با آنها  به ورزش بپردازد. حتی به اصرار آنها دوست دارد به باشگاه بدنسازی برود و درکلاس‌های والیبال هم ثبت‌نام کند.


خانم رحیمی می‌گوید: شهرداری شرایط خوبی را در فضاهای سبز فراهم کرده و باید از آنها استفاده خوبی کنیم.

باید از همین بچگی ورزش کنم
تا تنم سالم باشد
مینا اکبری ١٠ ساله است و به همراه مادر و خاله‌هایش از وسایل ورزشی پارک استفاده می‌کنند.


مینا که چندین سال است به صورت انفرادی و گروهی در مدارس و در جمع دوستانش ورزش می‌کند می‌گوید: من دوست دارم از همین بچگی ورزش کنم تا تنم سالم باشد. چون پارک‌ها امکانات ورزشی خوبی دارند.

مسیری را مخصوص پیاده‌روی
محسن حائم می‌گوید: بیشتر اوقات پیاده‌روی می‌کنیم. در طول مسیر از نبش بلوار نشاط تا پارک آزادی مقداری از سطح پیاده‌روها خراب است که تاحدودی باعث آزار کسانی می‌شود که قصد پیاده‌روی دارند.


او می‌گوید: به دلیل این که فقط پیاده‌روی می‌کنیم، نیازی به امکانات خاصی در این زمینه نداریم. تنها خواسته ما از این است که فضایی مخصوص پیاده‌روی ایجاد شود.

رفت و آمد موتورسیکلت‌ها کمتر شود
مختار نوروزی که در رشته‌های ووشو، فوتبال، والیبال و شنا فعالیت دارد و به پیاده‌روی شبانه نیز می‌پردازد می‌گوید: اگر رفت و آمد موتورسیکلت‌ها در جاهایی که مردم پیاده‌روی می‌کنند کمتر شود، برای خانواده‌ها بهتر است.


او از امکاناتی مانند میز تنیس و زمین بسکتبال در پارک آزادی رضایت دارد و معتقد است اگر میز شطرنج نیز در کنار آنها قرار داده شود، افراد بیشتری را به خود جذب می‌کند.
همچنین قرار دادن چرخ‌فلک در پارک‌ها از دیگر خواسته‌هایی است که مختار نوروزی از مسئولان طلب می‌کند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها