تعداد بازدید: ۶۳۴۹
کد خبر: ۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶ - 2019 30 June
گفتگو با مجید کاویانی، کارآفرینی که همزمان در سه عرصه فعالیت می‌کند
مجید پاکیزه‌دامن گروه گزارش

/ تولیدات گلخانه کاویانی شامل آلوئه‌ورا، گوجه‌فرنگی و فلفل است

در ایران باستان کشاورزی یکی از فعالیت های مهم مردم این سرزمین بوده که با گذشت زمان و ماشینی شدن ابزارآلات، به یک صنعت مهم تبدیل شده است.


این هفته گفتگویی با یک کارآفرین موفق و نام آشنا در یکی از بخشهای کشت محصولات گلخانه‌ای انجام دادیم.

ایجاد اشتغال برای ٤٦ نفر
شاید هایپر استار آرتا که مدیریت آن را مجید کاویانی برعهده دارد، برای بسیاری از مردم نی‌ریز نامی ‌آشنا باشد؛ کسی که علاوه بر راه‌اندازی این فروشگاه، موفق به احداث گلخانه با تولید سه محصول جداگانه نیز شده است.


این جوان ٤٠ ساله که دارای مدرک کارشناسی برق قدرت است، فعالیت کشاورزی خود را از سال ١٣٨١ آغاز کرده و تاکنون در سه بخش تولید آلوئه‌ورا، گوجه‌فرنگی و فلفل توانسته خود را به عنوان یک کارآفرین موفق در این زمینه معرفی کند.


کاویانی علاوه بر فروشگاه مواد غذایی آرتا و گلخانه، یک گاوداری نیمه صنعتی را نیز مدیریت می‌کند که به گفته او، در مجموع ٤٦ نفر را مشغول به کار کرده و از این موضوع خوشنود است.


وی در مورد علت پیوستن به کار کشاورزی و تولید محصولات گلخانه‌ای می‌گوید: «در وهله اول به علت علاقه و داشتن تجربیاتی در این زمینه، با تحقیق و بررسی و همچنین مشاوره با دیگر افراد شاغل در این زمینه، سعی کردم گلخانه ایجاد کنم. هم‌اکنون با کمک برادرانم و پرسنل هایپراستار آرتا، توانسته‌ام در این راه موفق شوم. بی‌شک تجربیات پدرم که گلخانه‌ها در ملک او احداث شده، کمک بزرگی به من کرده است.»

تولید آلوئه‌ورا  ارگانیک
وی در ادامه اضافه می‌کند:«٣ سال است که کشت محصولات گلخانه‌ای را آغاز کرده و تنها گلخانه‌ای در نی‌ریز هستیم که سه محصول متفاوت تولید می‌کنیم.»


به گفته کاویانی، برای این گلخانه‌ها ١٠ هزار متر فضا در نظر گرفته شده که ارتقاء آن در آینده جزو اهداف او است. هر چند او معتقد است افرادی که قصد ایجاد گلخانه دارند، باید از متراژ پایین شروع کنند و در صورت موفقیت و پس از کسب تجربه، آن را در بلند مدت ارتقاء دهند.


او در مورد بازار فروش محصولات خود می‌گوید: «محصول آلوئه‌ورا ما بیشتر مورد استفاده کارخانه آبمیوه‌گیری است و علاوه بر آن در عطاری‌ها هم عرضه می‌شود. اما به سبب میزان تولید پایین، به صرفه نیست بخواهیم آنها را به دیگر شهرها صادر کنیم؛ هرچند در چندین مرحله تقاضاهایی نیز از برخی شهرستانها داشته‌ایم. آلوئه‌ورا ما به صورت ارگانیک تولید و فراوری شده و در روند تولید آن از هیچ کود و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.»


به گفته کاویانی، گلخانه او تنها گلخانه‌ای است که از کارگران ایرانی استفاده می‌کند؛ آن هم دو کارگر ثابت و بین ٤ تا ٦ کارگر موقت در زمان برداشت محصول.


او در همین باره می‌گوید: «در کار گلخانه نیازی به تخصص خاصی نیست؛ اما کارفرما باید خود توانمند در امور مربوط به این کار باشد تا بتواند دانش و تجربیات خود را به کارگران انتقال دهد.»


کاویانی درآمد گلخانه را خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: «چنانچه بتوانیم محصولات با کیفیتی تولید کنیم، به طور قطع خریدار آن وجود خواهد داشت.»

رقیب نداریم
مدیر موفق سه‌گانه گلخانه، فروشگاه مواد غذایی و گاوداری، در تولید محصولات گلخانه‌ای رقابتی با دیگر افراد شاغل در این کار نمی‌بیند و می‌گوید: «محصولات ما بازار هدفی فراتر از شهر نی‌ریز دارد و می‌تواند حتی با احداث مراکز صادرات، به خارج از کشور صادر شود.»


او در همین باره عنوان می‌دارد: «یکی از دلایل این که نی‌ریز نمی‌تواند  محصولات خود را به دیگر شهرستانها و استانها صادر و معرفی کند، میزان تولید پایین محصولات در متراژ کم است که برای بارگیری به حد نصاب نمی‌رسد و گلخانه‌های اطراف هم مشابه محصولات ما را تولید نمی‌کنند که بتوانیم به عنوان مثال ٢٠ تن گوجه فرنگی یکجا صادر کنیم. همچنین دلیل دیگر آن عدم هماهنگی بین گلخانه‌داران و پراکندگی آنها است که برای مثال نی‌ریز نمی‌تواند قطب آلوئه‌ورا یا گوجه‌فرنگی و به نوعی تک محصولی باشد.»


به گفته کاویانی، همین مشکلات باعث شده تا محصولات گلخانه‌ای نی‌ریز به جای صادرات، به میدان بار شیراز منتقل شود.


این شهروند جوان و موفق معتقد است: «کشاورزی در نی‌ریز دچار افت شده و اگر کشاورزان به کشت محصولات گلخانه‌ای روی آورند و بتوانند از تجربیات استانهایی مانند یزد و اصفهان استفاده کنند، موفق خواهند شد.»

عقب‌نشینی نکنید
وی ویژگی‌های یک کارآفرین را در اعتقاد به کار و پشتکار توصیف می‌کند و در مورد مشکلات و موانع موجود می‌گوید: «در مسیر به وجود آوردن یک کسب و کار غیرممکن است به مشکل برخورد نکنید؛ اما مهم این است که بتوانید موانع را کنار بزنید و عقب‌نشینی نکنید.»


خود او هم برای گرفتن مجوز احداث گلخانه با مشکلات پر پیچ و خم اداری و سختگیری‌هایی از طرف ادارات مربوطه روبرو شده است.


بنا به گفته کاویانی، به دلیل این که یکی از گلخانه‌ها فاقد مجوز است، با مشکل سوخت روبرو و مجبور است کشت خود را در فصول بهار و تابستان انجام دهد تا نیاز به سوخت زیادی نباشد.


وی درمورد کار و اشتغال در جامعه می‌گوید: «کار وجود دارد. اگر جوانها جویای کار باشند، با کمی نگاه کردن به اطراف خود می‌توانند کار یا شغل مورد نظر خود را پیدا کنند؛ اگرچه ممکن است درآمدها کافی نباشد.»

نوآور باشید؛ نه کپی‌بردار
پیشنهاد مدیر هایپر استار آرتا به جوانانی که جویای کار یا در تدارک راه‌اندازی کاری هستند، این است که به دنبال کاری باشند که هنوز در نی‌ریز راه‌اندازی نشده و برای ایجاد یک کار، نوآور باشند نه کپی‌بردار.


به اعتقاد مجید کاویانی اگر قرار است کاری را کپی‌برداری کنند، باید بتوانند از نفر قبلی بهتر باشند و خدمات متفاوت‌تر و بهتری ارائه دهند.


وی در مورد ایجاد اشتغال و از بین بردن معضل بیکاری می‌گوید: «باید کارهایی را راه‌اندازی کرد و مدیرانی با تجربه بالا در رأس آن قرار داد تا نظارت کافی داشته باشند. همچنین به افرادی که قرار است شغل جدیدی راه‌اندازی کنند کمک شود تا بتوانند به اهداف خود در زمینه کار و اشتغال دست یابند؛ نه این که سر راهشان موانعی قرار دهند.»


مجید کاویانی در پایان می‌گوید: «بعضی مواقع به علت مدیریت همزمان سه شغل و خستگی ناشی از کار تصمیم می‌گیرم یکی از کارها را تعطیل کنم؛ اما وقتی به روند خوب و رو به جلو نگاه می‌کنم، از تصمیم خود منصرف می‌شوم و باعث ایجاد انگیزه بیشتر در من می‌شود.»


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها