تعداد بازدید: ۲۰۷۹
کد خبر: ۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴ - 2019 10 June
گل‌گهر سهمی در بهرام‌گور ندارد

محمد جلالی، نی‌ریزان فارس:
بار دیگر مسئله پهنه‌های بهرام‌گور خبرساز شد. این بار گفته‌های نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی به صدر اخبار فضای مجازی آمد. 


رسانه‌ها به نقل از وی که در معارفه جمشید ملارحمان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سخنرانی کرده بود، آورده بودند: «گل‌گهر این پتانسیل را دارد تا به شرکتی مانند «ریوتینتو» تبدیل شود. این شرکت می‌تواند در اکتشافات پیشرو باشد. پهنه معدنی بهرام‌گور با ذخیره ۲۰۰ میلیون تن به گل‌گهر واگذار شده است که می‌تواند برای تأمین مواد اولیه تولید این مجموعه اثرگذار باشد.»


گفته‌های این نماینده موجب اعتراض مسئولان شهرستان نی‌ریز به خصوص امام جمعه در مراسم نماز عید فطر شد.


به همین دلیل با نماینده نی‌ریز و استهبان و نماینده خرامه گفتگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:


در ابتدا دکتر داریوش اسماعیلی که خود نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و همچنین نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار می‌باشد گفت:

ریشه انتخاباتی یا داخلی
من احساس می کنم در چند مرحله یا با ذکر شهرستان خرامه و یا با ذکر نام بنده در شهرستان نی‌ریز تلاش کردند یک سری مباحثی را مطرح کنند که یا ریشه انتخاباتی دارد و یا مسائل داخلی شهرستان می‌باشد و این سبب شده تا مسائلی به غلط مطرح شود.


چندی پیش در شهرستان نی‌ریز مسئله‌ای برجسته شد که با کمال تأسف منشاء آن شرکت غدیر و توسط یکی از کارشناسان آن بود.


در آن مطلب آمده بود که وامصیبتا پهنه بهرام‌گور به خرامه‌ای‌ها واگذار شده است و در میان مردم تنش‌هایی ایجاد کردند؛ البته آن زمان ما پاسخ ندادیم.  این مسئله حتی به نماز جمعه هم کشیده شد و امام جمعه محترم آن را مطرح کردند که قصد داشتم خدمت آیت‌الله فقیه که فردی بسیار محترم و بزرگوار هستند برسم و توضیحاتی ارائه دهم که متأسفانه به دلیل ترافیک کاری نتوانستم خدمت ایشان برسم.

دم خروس یا قسم حضرت عباس (ع)
نماینده خرامه در ادامه گفت: اخیراً و در مراسم آقای ملارحمان مدیرعامل جدید گل‌گهر مطلب جدیدی را مطرح کردند که باید دو مسئله را در این ارتباط مدنظر قرار داد:
اولاً کافیست افراد و رسانه‌های بی‌طرف که به فکر منافع مردم نی‌ریز هستند این دو موضوع را با هم مقایسه کنند یا باید دم خروس را قبول کرد و یا قسم حضرت عباس(ع) را؛ منابع معدنی شهرستان نی‌ریز قرار است به خرامه برود و یا به گل‌گهر در کرمان؟

تکذیب می‌کنم
اسماعیلی واگذاری بهرام‌گور به گل‌گهر را تکذیب کرد و گفت: ‌اصلاً به اینگونه نبوده است. ما در آنجا اعلام کردیم که انتظارمان این است تا شرکت گل‌گهر به یک شرکت بین‌المللی تبدیل شود و من می‌خواستم معیار گل‌گهر را به صورت بین‌المللی ببینیم.


اینکه گفته باشم پهنه معدنی بهرام‌گور با ذخیره ۲۰۰ میلیون تن به گل‌گهر واگذار شده است،  اصلاً واقعیت ندارد.

نامه نمایندگان فارس
وی در ادامه گفت: در یک یا دو سال پیش ۱۸ نماینده استان فارس نامه‌ای به وزیر صنعت نوشتند و هر ۱۸ نفر آن را امضا کردند.


در این نامه دو مسئله مطرح شده بود: 


١- بهرام‌گور مثل گوشت قربانی نشود و از تکه تکه کردن آن خودداری و هر گوشه از آن را به یک شرکت کوچک و یا فرد خاصی واگذار نکنند و همه این پهنه را از طریق ایمیدرو با مالکیت ایمیدرو و تحت نظارت آن به یک شرکت بزرگ برای اکتشاف بدهند.


٢- نکته دوم این بود که مواد معدنی سنگ آهن و مابقی مواد معدنی که استخراج می‌شود در داخل خود استان فارس حالا هر شهری که باشد مصرف شود.


این نامه توسط خود من تهیه و دوستان امضا کردند. الان هم از آن دفاع می‌کنیم. من این جمله‌ای را که در رسانه‌ها درج شده است، کاملاً تکذیب می‌کنم و این سوء برداشت بوده است.

خدمت به نی‌ریزی‌ها
وی همچنین به خدماتی که به مردم نی‌ریز ارائه کرده است هم اشاره نمود و گفت: قبل از نمایندگی آقای دکتر مسعودی شهرستان نی‌ریز  مورد بی‌مهری کامل قرار گرفته بود و من مسائل آنها را پیگیری می‌کردم.


بنده به اتفاق آیت ا... فقیه و فرماندار وقت جناب آقای امیری جلساتی با وزرا و ریاست مجلس ترتیب دادم و اینکه آهن اسفنجی نی‌ریز به ثمر نشست قبل از اینکه دکتر مسعودی بیایند و مسائل را به شخصه دنبال کنند ما هم کمک کردیم و بیشترین وقت را گذشتیم تا از پتانسیل بخش خصوصی برای راه افتادن آن استفاده کنیم.

ذخیره سنگ آهن نی‌ریز برای خود شهرستان
اسماعیلی در ادامه گفت:‌ الان هم برای تکمیل زنجیره در حال تلاش هستیم و من به صراحت اعلام می کنم ذخیره سنگ آهن نی‌ریز هر چه باشد کارخانه کنسانتره آن باید در شهرستان نی‌ریز ایجاد شود و در این ارتباط شکی وجود ندارد و هم دیدگاه عمومی و هم نظر کارشناسی این مطلب را تأیید می‌کند اما اینکه اعلام شود این باید به نام «غدیر» صادر شود اینگونه نخواهد بود.


در این رابطه ٢ سؤال مطرح است:
١- آیا زنجیره فولاد باید در نی‌ریز تکمیل شود؟ شکی در این نیست و ما برای تحقق این مسئله همراهی خواهیم کرد و من به عنوان یک استان فارسی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدنی ایران و رئیس کمیته معدن حتماً حمایت می‌کنم و باید کارخانه کنسانتره در نی‌ریز احداث شود.


٢- اما سؤال دوم این است که آیا کارخانه‌ای که آهن اسفنجی را در اختیار دارد در آن منطقه باید چرخه را کامل کند؟ جواب منفی است باید مزایده گذاشته شود. پتانسیل‌ها گرفته شود و بهترین شرکت انتخاب گردد.

اهداف انتخاباتی
امسال سال انتخابات است و کسانی که این مسائل را مطرح می‌کنند به دنبال اهداف انتخاباتی هستند تا آبی را گل‌آلود کنند و دوم منافع شخصی خودشان مطرح است تا شرکتی را عقب بزنند و شرکت خودشان را به میدان بیاورند.


اینکه مردم نی‌ریز به دنبال احداث کارخانه در شهرستان باشند درست است و ما هم حمایت می‌کنیم و در این باره شک نکنید. 

اعلام آمادگی دیگر شرکت‌ها
اسماعیلی در ادامه خبر از اعلام آمادگی دیگر شرکت‌ها برای تکمیل چرخه فولاد نی‌ریز خبر داد و گفت: شرکتی که در خرامه در حال احداث گندله است اعلام آمادگی صد در صد کرده است تا در نی‌ریز کنسانتره را احداث کند.

پیمانکار گل‌گهر
نماینده مردم خرامه در ارتباط با اینکه شرکت گهر فرزانگان خرامه که مسئولیت اکتشاف بهرام‌گور را برعهده دارد یکی از شرکت‌های پیمانکاری گل‌گهر می‌باشد گفت: تحت هیچ شرایطی این‌گونه نیست. این شرکت یک شرکت جدید می‌باشد. البته گل‌گهر، ایمیدرو و گهر فرزانگان سهامدار هستند و این شرکت متعهد شده تمام بهرام گور را مورد اکتشاف قرار دهد و نتایج آن هر چه که باشد در اختیار ایمیدرو بگذارد و ایمیدرو تصمیم می‌گیرد تا در رابطه با آن چه اقداماتی انجام دهد و این فرایند مثل تمام نقاط کشور می‌باشد.

تکذیب نماینده نی‌ریز و استهبان
در ادامه دکتر مسعودی با اعلام اینکه صد درصد قضیه واگذاری پهنه‌های بهرام‌گور به گل گهر را تکذیب می‌کند گفت: این مسئله مشی انتخاباتی یا شخصی دارد و به شدت آن را تکذیب می‌کنم و در رابطه با توسعه فولاد از کارخانجات نی‌ریز حمایت خواهم کرد.


اما او در عین حال گفت: در رابطه با قضیه اکتشاف همانگونه که قبلاً هم اشاره کرده‌ام شرکت‌های معدنی با توان مالی بالا در نی‌ریز وجود ندارد که بتوانند  این کار را انجام دهند اما هر کسی که قرار است از این معدن استفاده کند مشکلی ندارد اما باید نی‌ریز در آن دخیل باشد.


در رابطه با نامه‌ای که در پاسخ به رئیس شورای شهرستان داده شده، آمده: شرکت گهر فرزانگان خرامه به نیابت از سازمان ایمیدرو نسبت به انجام عملیات اکتشاف تا مرحله اخذ گواهی کشف به عنوان آورده سازمان توسعه مجوز داده شده است و تاریخ آن ١ دی ۱۳۹۷ است.

اکتشافی نبوده است
نماینده نی‌ریز در ادامه گفت: من از رئیس منطقه بهرام‌گور سؤال کردم که گزارشی در رابطه با فعالیت معدنی در این منطقه ارائه دهد. ایشان در این گزارش مکتوب آورده است به دلیل مسائل زیست محیطی مسئله اکتشاف منتفی شده است.


در این نامه آمده است: تاکنون در حوزه شهرستان نی‌ریز هیچگونه عملیات اکتشاف و یا مجوز حفاری به ایمیدرو یا شرکت‌های فولاد داده نشده است. تاریخ نامه   ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ است.

پهنه باید با توسعه فولاد همراه شود
وی لازمه داشتن پهنه‌ها را توسعه فولاد و کامل کردن چرخه آن دانست و گفت: بالاخره باید چرخه فولاد تکمیل شود.


من در جلسه‌ای با مدیرعامل جدید ایمیدرو اعلام کردم که رئیس پیشین قول توسعه فولاد را داده است. وقتی ما گندله را در کنار آهن اسفنجی تکمیل کنیم و فولاد که حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد تکمیل شود   تا چرخه را تکمیل کنیم به طور طبیعی پهنه‌های بهرام‌گور در توسعه شهرستان دخیل خواهند بود.


احداث کارخانه در کنار پهنه‌های آهن ۱۳ درصد به سود سرمایه‌گذار خواهد بود و من عقیده دارم که قطرویه این پتانسیل را دارد که به یک گل‌گوهر دیگر تبدیل شود.

غدیر در اکتشاف دخیل باشد
وی همچنین اعلام کرد: به وزارتخانه اعلام کرده‌ام که باید فولاد غدیر در بحث اکتشاف دخیل باشد تا بتواند در زمان بهره‌برداری دارای اولویت گردد.

رونق گردشگری
نماینده مردم نی‌ریز و استهبان همچنین با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری بهرام‌گور گفت: ما از این مسئله دفاع می‌کنیم و به دنبال رونق گردشگری در این منطقه هستیم.

مسعودی نماینده نی‌ریز و استهبان:

/ واگذاری پهنه‌های بهرام‌گور به گل‌گهر را صد در صد تکذیب می‌کنم

/ برای توسعه فولاد از کارخانجات نی‌ریز حمایت می‌کنم

/ باید فولاد غدیر در اکتشاف دخیل باشد

اسماعیلی نماینده خرامه:

/ شکی نیست که زنجیره فولاد در نی‌ریز باید تکمیل شود

/ شایع کنندگان اهداف انتخاباتی دارند

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها