تعداد بازدید: ۱۸۱۷
کد خبر: ۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ - 2019 09 June
بر اساس پیش‌بینی‌ها موج جدید ملخ‌های صحرایی به نی‌ریز هم می‌رسد.
عابد نعمتی، هورگان: جهاد کشاورزی استان فارس با صدور اطلاعیه‌ای به کشاورزان و باغداران هشدار داد که از 20 خرداد تا 7 تیر شاهد اوج طغیان ملخ خواهیم بود.

در همین زمینه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت که بر اساس پیش‌بینی سازمان فائو، موج جدید ملخ‌های صحرایی ممکن است تا مرکز کشور هم پیش برود.

ذبیح‌ا... سیروسی در گفتگو با ما، با بیان این که به دلیل مبارزه غیر اصولی استانهای بندرعباس و بوشهر، 13 شهرستان جنوبی و جنوب غربی استان فارس تا کنون درگیر این آفت شده‌اند عنوان داشت: «حتی شهرستانهای داراب و زرین‌دشت هم به شدت درگیر این آفت هستند و احتمال این که با ورود موج ثانویه، ملخها وارد شهرستان نی‌ریز هم شوند زیاد است.»

وی افزود: «با توجه به بیولوژی این آفت که به سرعت حرکت می‌کند و هر ملخ ۲۰۰ تخم می‌گذارد، موج انفجاری رشد زیادی دارد. بر اساس پیش‌بینی سازمان فائو، جمعیت و گستره جغرافیایی آن رو به افزایش است و احتمالاً این آفت تا یکی دو سال آینده درگیر کشور ما خواهد بود.»

سیروسی با تأکید بر لزوم آمادگی کشاورزان گفت: «کشاورزان باید آمادگی داشته باشند. البته چون ملخ جزو آفات عمومی است، مبارزه با آن به عهده دولت است؛ اما به دلیل گستردگی زیاد این آفت، ما سم را به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم؛ در حالی که سم‌پاشی به عهده خودشان است. مبارزه با این آفت همکاری همه مردم، کشاورزان و نهادها و سازمان‌ها را می‌طلبد.»

مدیر جهاد کشاورزی از تجهیز 5 فرودگاه سم‌پاشی شهرستان در بخشهای قطرویه (دو فرودگاه)، آباده‌طشک (دو فرودگاه در آباده طشک و تم شولی) و یک فرودگاه در بخش مرکزی (کنار کوره‌های آجرپزی نی‌ریز) در جهت آمادگی برای مبارزه با ملخها خبر داد. 

گفتنی است ملخ صحرایی، ملخی بزرگ به طول 4.5 تا 7 سانتی‌متر، به رنگ قهوه‌ای روشن مایل به خاکستری تا زرد و با لکه‌های تیره روی بال است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها