تعداد بازدید: ۱۳۰۶
کد خبر: ۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ - 2019 02 June
بارها و بارها دیده‌ایم که مراسم گلریزان به مناسبت‌های مختلف در جای جای نقاط ایران اسلامی برگزار می‌شود و نتایج مثبت آن هم فراوان است.
 
شاید با شنیدن نام گلریزان به یاد آزادی زندانیان غیر عمد بیفتیم؛ برنامه‌ای که هر ساله در روزهای خاص توسط انجمن حمایت از زندانیان، دادگستری و دادستانی انجام می‌شود و باعث آزادی زندانیان می‌گردد.
 
در نی‌ریز همچون دیگر شهرهای کشور مراسم گلریزان برگزار و مبالغ مناسبی جهت کمک به آزادی زندانیان جمع‌آوری می‌گردد.
 
اما چندی پیش بنا به پیشنهاد هلال احمر، شورای شهر، شهرداری نی‌ریز و جمعی از ادارات مراسم گلریزان در زورخانه حضرت امیر برگزار شد. علت برگزاری این گلریزان کمک برای آزادی زندانیان نبود بلکه قرار بود برای سیل‌زدگان استان‌های لرستان و خوزستان کمک‌هایی جمع آوری شود.
 
بر اساس این پیشنهاد همه ادارات و نهادهای خصوصی کمک کردند و مبلغ ١٠٠ میلیون تومان کمک به نام نی‌ریز برای سیل‌زدگان ارسال شد.
 
کمک‌ها درخور توجه بود از کارخانجات صنعتی مثل فولاد و سیمان سفید گرفته تا اولیاء متوفیان.
 
اما می‌توان از این الگویی که به خوبی جواب داد برای نیازهای شهرستان استفاده کرد.
 
لازمه این کار این است که در ابتدا فرمانداری لیست نیازها را مشخص کند و از تمام ادارات و نهادها بخواهد که نیازهای شهرستان را به فرمانداری ارائه دهند. پس از آن لازم است جلسه‌ای تشکیل و اولویت‌ها دسته‌بندی شود. البته این را باید مد نظر قرار داد که نباید چشم به اعتبارات استانی و کشوری دوخت بلکه هر اداره‌ای با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد باید بتواند برای حل مشکلی که به عنوان اولویت نخست مطرح شده گام بردارد به عنوان مثال اگر قرار است دستگاه ام آر آی در شهرستان نی‌ریز خریداری شود برآورد قیمت انجام گردد و از تمام ادارات، شرکت‌های مختلف صنعتی و تجاری در نی‌ریز، خیرین و مردم تقاضا شود تا کمک‌های خود را اهداء کنند. اینجا دیگر عملکرد یک اداره مدنظر نیست مثلاً معدن کاران کمک‌های خود را اهدا کنند، شهرداری قطعاتی از زمین‌های خود را به این امر اختصاص دهد و...
 
البته از کمک‌های خیرین شهرستان هم می‌شود بهره گرفت و روی آن حساب ویژه باز کرد. وقتی یک مادر شهید برای ساخت یک مدرسه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و یا فرزندان یک متوفی مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای سیل‌زدگان اختصاص می‌دهند، می‌شود اقداماتی را انجام داد تا نیازهای شهرستانی زودتر از آنچه که منتظر آن هستیم، محقق شود.

هر چند این مسئله نباید سبب شود تا درخواست‌ها از طریق مراجع رسمی دنبال نشود و حتی باید از کمک‌های مقاماتی مثل نماینده مجلس که در پایتخت و در میان سران کشور نفوذ دارد و یا آیت الله فقیه عضو خبرگان رهبری و همچنین افراد ذی نفوذی که از نی‌ریز در مراکز مختلف حضور دارند و به نوعی در کار خود خبره می‌باشند، استفاده کرد تا نیازهایی که مدت‌ها برآورده نشده، محقق شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها